Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hvorfor er det så mange som ikke liker tuja?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-15, 14:35   #21
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er det så mange som ikke liker tuja?

Jeg er en sånn som ofte liker det andre ikke liker eller synes er stygt eller harry, så jeg liker Tuja.
Vi har ikke noen hekk, men et par små som står ved trappen.
I fjor skulle jeg kjøpe to nye og rasket med meg et par stykker på Plantasjen, og til min store forskrekkelse oppdaget jeg at det var Sypress da jeg kom hjem.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 14:38   #22
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er det så mange som ikke liker tuja?

Jeg liker ikke tujahekker, de er massive og kjedelige. Jeg liker derimot tuja som enkeltstående trær. Vi har et i hagen som jeg ikke har tatt ned fordi det er pent. Blågrana som sto ved siden av forsvant fort.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 14:56   #23
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er det så mange som ikke liker tuja?

Jeg synes tuja er greit nok. Vi har to stk som er satt opp ene og alene for å skjerme innsyn hele året. Jeg kunne sikkert hatt en tujahekk hvis jeg hadde behov for å stenge meg selv inne bak hekken.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 15:00   #24
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er det så mange som ikke liker tuja?

Jeg har ikke barlind selv, men utfra et hagedesignperspektiv er det kjempeflott. Og ikke er jeg så nøye på giftighet i hagen heller, jeg har flere giftige greier, men mine unger - enda så gærne de er - spiser ikke noe uten å spørre. Jeg har revebjeller, konvall, oljeplante og sikkert noen flere giftigheter. Noen risiki får man løpe for skjønnheten.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 15:07   #25
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor er det så mange som ikke liker tuja?

Jeg synes tuja er helt ok, men jeg ser jo at veldig mange har det slik at det i enkelte strøk kan bli litt ensformig. Vår nabo har nylig plantet hekk mot oss, det er alperips. Fint med variasjon.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 15:19   #26
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er det så mange som ikke liker tuja?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Grunnen til at jeg ikke liker de er flere:
-ikke lokal plante, denne er importert (en av brunsneglenes hovedveier inn til landet)
-Foretrekker gamle lokale planter i hagene

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

I tillegg er det dette som meisje nemner om importerte planter versus planter som lever naturleg i Norge.

Nå måtte jeg av ren nysgjerrighet sjekke litt. Det ser ut til at tuja kom til Norge på 1800-tallet.

Å holde seg til opprinnelige planter er jo en god idé. Finnes det oversikter over hvilke busker, trær og blomster som er opprinnelige i Norge? Jeg vil tro at veldig mye av det vi finner i norske hager nå er importerte planter.

Eller tenker dere lokale som "produsert i Norge"?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 15:37   #27
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er det så mange som ikke liker tuja?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Nå måtte jeg av ren nysgjerrighet sjekke litt. Det ser ut til at tuja kom til Norge på 1800-tallet.

Å holde seg til opprinnelige planter er jo en god idé. Finnes det oversikter over hvilke busker, trær og blomster som er opprinnelige i Norge? Jeg vil tro at veldig mye av det vi finner i norske hager nå er importerte planter.

Eller tenker dere lokale som "produsert i Norge"?

1800-talet, altså?

Eg har høyrd og lese fleire gonger at den iberiasneglen/brunsneglen følgjer bruken av tuja. Men det handler kanskje meir om utbredelse og masseproduksjon? Må sette meg litt meir inn i dette sjølv og.

Men at lukta vekker dårlege minner er hovudargumentet mitt og det kjem eg nok ikkje unna, uansett.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 15:40   #28
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor er det så mange som ikke liker tuja?

Det er forskjell på tuja. Jeg liker ikke tuja Brabant, som er billigtujaen. Jeg liker ikke den rufsete formen på den. Tuja Smaragd, feks. har en mye mer strømlinjet vokseform, og jeg syns den er penere. Den koster mer. En annen grunn til at jeg ikke liker tuja, er at den ikke er så samarbeidsvillig ved klipping - den må klippes jevnlig, ellers blir den stygg med bl.a. "Hull" i hekken.

Jeg valgte barlind. Den dyre av de to vanligste, husker ikke hva den heter. Som for tuja har den dyreste barlinden den mest strømlinjeformete vokseformen, og krever dermed mindre klipp. Den er saktevoksende (yeah!!) og tåler at man klipper den i skippertak, grener vokser ut fra stammen igjen.

Som for mange andre ting, er det også for hekk slik at prisen på inngangsbilletten er omvendt proporsjonalt med hvor mye jobb du får senere.

Både tuja og barlind er giftige. Det er også feks. Rododendron. De røde bærene på barlind er ikke giftige for mennesker, men er giftige for hester. Pussig nok.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 15:43   #29
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.482
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er det så mange som ikke liker tuja?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Nå måtte jeg av ren nysgjerrighet sjekke litt. Det ser ut til at tuja kom til Norge på 1800-tallet.

Å holde seg til opprinnelige planter er jo en god idé. Finnes det oversikter over hvilke busker, trær og blomster som er opprinnelige i Norge? Jeg vil tro at veldig mye av det vi finner i norske hager nå er importerte planter.

Mja ... Det har jo vært en del klimaendringer så hva man mener med "opprinnelig" blir jo litt diffust i mine øyne.

Helt off-topic driver jo nå Egge gård (kjent for produksjon av alkoholfri drikke) å produserer musserende vin etter champange metoden, og i intervjuet der påstår de at klimet (rundt Egge gård) er det samme i Norge nå, som i Champange da man startet med produskjon der.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 15:49   #30
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er det så mange som ikke liker tuja?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Mja ... Det har jo vært en del klimaendringer så hva man mener med "opprinnelig" blir jo litt diffust i mine øyne.

Ja, det tenkte for så vidt jeg også. Skal man gå tilbake til siste istid, blir det ikke mye variasjon i hagene rundt omkring, vil jeg tro.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 15:55   #31
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor er det så mange som ikke liker tuja?

Det er vel en ærlig sak ikke å like thuja?

Jeg liker ikke vintergrønt generelt, nettopp fordi det ikke holder seg vintergrønt, det blir brunt og grått og pistrete i stedet.

Likevel har jeg en thuja i hagen, for mannen min synes de er fine.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 16:57   #32
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor er det så mange som ikke liker tuja?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Det er forskjell på tuja. Jeg liker ikke tuja Brabant, som er billigtujaen. Jeg liker ikke den rufsete formen på den. Tuja Smaragd, feks. har en mye mer strømlinjet vokseform, og jeg syns den er penere. Den koster mer. En annen grunn til at jeg ikke liker tuja, er at den ikke er så samarbeidsvillig ved klipping - den må klippes jevnlig, ellers blir den stygg med bl.a. "Hull" i hekken.

Dette forklarer nok hvorfor jeg ofte synes at tuja er så stygt. Mange velger tuja fordi det er et "kjapt" og billig alternativ når man trenger en hekk, og så tenkte man ikke på at den trenger en del jobb for å holde seg fin. Tuja-hekk som er godt klippet kan være fint. Tuja sammen med andre busker som en samplanting kan også være fint. Og på kirkegårder er det finfint. (Men jeg skjønner ikke at man vil ha den kirkegård-looken i hagen, da).

Min motstand mot tuja har ingenting med snobberi å gjøre. Jeg synes bare det er ufattelig stygt og kjedelig, og spesielt trist at så mange velger å forsøple nabolaget sitt med den. Det er så klart smak og behag, men de der glisne, halv-visne utrimmede "hekkene" rundt omkring er virkelig ikke pent, ikke etter noens standard (hah! Der fikk du den, noen! ). Jeg sjønner ikke at folk murer inn hele hagen sin med det, virkelig ikke. Sypresser og barlind kan absolutt være veldig dekorativt.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 18:18   #33
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er det så mange som ikke liker tuja?

Vi har ett stort tre, og har sagd ned ett fordi det ble veldig stort og skygget for mye etterhvert. Tror ihvertfall det er tuja, men nå er ikke jeg noen tujalog eller hageekspert. Jeg syns ikke tuja er stygt i seg selv, men det er endel slaskete hekker rundt omkring som virkelig ikke ser fine ut.

Vi har en ligusterhekk, som jeg er fryktelig allergisk mot hver gang den blomstrer. Og en buksbomhekk som heldigvis bare er til dekorasjon på toppen av en mur, og ikke trenger å skjerme for noe. For den vokser skikkelig sakte.


Sist redigert av Filifjonka : 16-05-15 kl 00:36.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 18:25   #34
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er det så mange som ikke liker tuja?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Både tuja og barlind er giftige. Det er også feks. Rododendron. De røde bærene på barlind er ikke giftige for mennesker, men er giftige for hester. Pussig nok.

Frøene inni bærene er giftige for mennesker, jo. Husker jeg googlet i panikk en gang for et par år siden og fant ut at de i verste fall kunne påvirke hjertet.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 19:32   #35
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor er det så mange som ikke liker tuja?

Står fram som tuja-hekk-eier.

Vi plantet tuja-hekk i huj og hast da vi flyttet inn her for åtte år siden. Hvorfor? Den var på salg på Plantasjen, og naboen plantet tuja, så da hang det så fint i hop. *absolutt ikke hagesnobb* Jeg må innrømme at jeg innimellom ønsker meg noe finere, men stort sett syns jeg den gjør jobben sin (skjermer for innsyn). Vi klipper toppskudd jevnlig, så den er tett, grønn, passe høy og fin (til tuja å være). Nå kvier jeg meg til jobben med å fjerne den, så den får stå i sommer også, gitt.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 19:34   #36
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor er det så mange som ikke liker tuja?

Jeg måtte faktisk Google Tuja-hekk nå, for så sjeldent er det her. Jeg tror jeg konkluderte med at hekk generelt er mindre pent, mens enslige Tuja kan være pent.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 21:06   #37
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er det så mange som ikke liker tuja?

Jeg syns smaragd er helt ok, brukt med vett. Men man må holde dem med stram hånd, for de vokser fort! Brabant er rett og slett et stygg tre med veldig hufsete struktur og en vassen farge.

Vi har begge deler, og det er bare latskap (og litt tankeprosess rundt bygging av garasje og kabal rundt det) som gjør at brabanten har overlevd. Den ble plantet av samme grunn som mange gjør det: nyinnflyttet, litt akutt behov for skjerming, og hastverk for at det skulle vokse fort. Jeg har lært at tålmodighet er din venn når det gjelder hage.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 21:10   #38
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor er det så mange som ikke liker tuja?

Tuja er for store, og de vokser for fort. Vi har noen meter som tomtedeler. Våre er plantet før vi kjøpte. Amatører som oss forsto ikke hvor fort de vokste og hvor mye. Så nå er de forvokste, brune og må fjernes med anleggsmaskiner.

Vi har selv supplert med tuja smaragd som vi tidlig tok av toppene på, og som nå er pent grønne, tette og ikke forvokste.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 21:13   #39
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er det så mange som ikke liker tuja?

Jeg skjønner at jeg bor i en landsdel der Tuja ikke har spesielt gode forhold, jeg har aldri sett en Tujahekk, og de største buskene jeg har sett er vel max. halvannen meter.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 21:15   #40
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er det så mange som ikke liker tuja?

Buksbom, derimot, det er for de med mer tålamot enn meg, altså. Det er sånt man planter for de neste generasjonene.


Og barlind (tror jeg det var) funker ikke i min hage, tross vestlandssvigermors insistering på at det er den aller beste hekken. Etter 10 år er de noen 40 cm høye pjuskete greier som jeg lurer på om jeg skal la dø en barmhjertig død, snart.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no