Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Har du takterrasse? Liker du det?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-12, 09:15   #1
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.567
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du takterrasse? Liker du det?

Jeg titter på et hus som har takterrasse på rundt 45 kvm. Jeg er så usikker på om det er en god ting. Jeg har aldri vært i et hus med takterrasse engang, tror jeg, så jeg aner ikke om det er ålreit eller ei. I dag har vi en ganske romslig hage, som jeg er veldig glad i. Så jeg lurer på om det er et dårlig bytte å få mindre hage, men da denne terrassen i stedet. Men kanskje jeg kan plante ting i krukker i stedet for rett i jorda? Og det er jo ikke snegler på en terrasse da ...

Noen synspunkter? Hvordan bruker dere takterrassen?

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 09:18   #2
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.496
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du takterrasse? Liker du det?

Nei, men noen nesten-naboer har. Den er på toppen av garasjen, og knallfin. De bruker den hele tiden, hver gang jeg går forbi ligger det en tenåring eller fem og soler seg, kanskje med unntak av midt på vinteren.

Det eneste jeg ikke misunner dem er måkinga om vinteren - men kommer det nok snø må vi jo måke taket vi også, selvom jeg mistenker at skråtak er lettere å måke.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 09:18   #3
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.496
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du takterrasse? Liker du det?

De har forresten både busker og blomster i krukker.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 09:19   #4
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.684
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du takterrasse? Liker du det?

Jeg har ikke takterrasse, men synes det ser supert ut. Men nå er ikke jeg noe hagemenneske og synes krukker med planter duger vel så bra. Eneste ankepunt på være at det kan blåse og man kanskje ikke får den lune kroken.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 09:21   #5
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du takterrasse? Liker du det?

Nei, jeg har ikke men skulle veldig gjerne hatt en.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:14   #6
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.567
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du takterrasse? Liker du det?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.


Det eneste jeg ikke misunner dem er måkinga om vinteren - men kommer det nok snø må vi jo måke taket vi også, selvom jeg mistenker at skråtak er lettere å måke.

Måke snø ja. Det er nok en jobb. 45 kvm areal med halvannen meter snø - det blir noen kubikk det.

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:17   #7
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du takterrasse? Liker du det?

Har men bruker den omtrent aldri, vil heller ha hage og stor terrasse ut av hovedetasjen.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:19   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du takterrasse? Liker du det?

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Jeg titter på et hus som har takterrasse på rundt 45 kvm. Jeg er så usikker på om det er en god ting. Jeg har aldri vært i et hus med takterrasse engang, tror jeg, så jeg aner ikke om det er ålreit eller ei. I dag har vi en ganske romslig hage, som jeg er veldig glad i. Så jeg lurer på om det er et dårlig bytte å få mindre hage, men da denne terrassen i stedet. Men kanskje jeg kan plante ting i krukker i stedet for rett i jorda? Og det er jo ikke snegler på en terrasse da ...

Noen synspunkter? Hvordan bruker dere takterrassen?

Jeg har ikke takterrasse, men skulle gjerne hatt det. For min deler jo det fordi jeg ikke har hage i det hele tatt. Hadde jeg hatt hage tror jeg ikke jeg hadde byttet vekk det. Jeg syns det er et minus med tanke på at ungene ikke kan møtes over/gjennom hekken på samme måte som i en hage, og det å gå ut og leke blir ikke like umiddelbart tilgjengelig.

Uten hage, så hadde det vært et kjærkomment pluss. Som voksen er det fint med noe mer privat enn en bakgård.

Hvis du googler rooftop gardens, finner du masse gode tips. Det er det hotteste de driver med i New York og London om dagen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:20   #9
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.567
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du takterrasse? Liker du det?

Hvorfor er du ikke begeistret, Inter? Er det pes å gå opp for å gå ut? Ukoselig? Kjedelig?

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:29   #10
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du takterrasse? Liker du det?

Vi håper på litt takterrasse nå som vi skal bygge på loftet, men det blir jo som Tallulah sier, for oss blir det ikke istedenfor, men eneste utemulighet. Da er det verdt det uansett.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:34   #11
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.567
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du takterrasse? Liker du det?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.


Hvis du googler rooftop gardens, finner du masse gode tips. Det er det hotteste de driver med i New York og London om dagen.

Godt tips! Thanks!

Det er hage også, altså. Men det er mindre enn vi har i dag. Så det ville vel være naturlig å flytte grill og utemøbler til taket. I dag har vi gamle epletrær og merkverdige buskvekster og fine roser. Den nye hagen blir kjedeligere, mye kjedeligere.

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:37   #12
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du takterrasse? Liker du det?

Takterasse på 45 kvm? Et slikt prosjekt tror jeg hadde tatt helt av kreativitetsmessig for meg, jeg hadde virkelig likt det. Kunne gladelig byttet det ut mot en 2-300 kvm hage som vi har i dag, der ingenting vil gro.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 16:40   #13
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har du takterrasse? Liker du det?

Her vi bor nå har vi en takterrasse på 21 kvm som går ut fra vår øverste etasje (ligger over kjøkkenet). Den er gullfin å sole seg på, samt grille/ha folk da den jo ligger nokså usjenert til. Her pynter vi med planter og buskvekster, men ikke for mye da jeg har en lei tendens til å glemme å vanne de som står under tak. Har lagt ut bilde av den her inne før, men gjør det gjerne igjen På bildet vises ca halve terrassen.
*borte*


Sist redigert av Odelia : 06-03-12 kl 14:07.
Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 17:33   #14
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du takterrasse? Liker du det?

Har ikke, men skulle gjerne hatt det. Min stesønn har et tak ( ) de kan gå ut på som han bruker som en slags takterrasse, og det virker digg i massevis.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 17:44   #15
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.374
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du takterrasse? Liker du det?

Vi har takterrasse. Den eneste ulempen jeg kan se er at man må ha alt som skal ditt gjennom huset. Ellers er det bare flott, det blir mer privat og man kommer nærmere solen (dvs mindre hus i veien som kan skygge).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 17:50   #16
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du takterrasse? Liker du det?

Jeg synes det høres fristende ut. Eneste skepsis er snømåking og faren for vannlekkasjer (som vel er betydelig større med flatt tak på hus).

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 17:56   #17
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.849
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du takterrasse? Liker du det?

Har hatt. Greit nok det, men ville heller hatt større hage/ terrasse på bakkenivå.

Takterrasser har et mer begrenset bruksområde og er vel mer for voksne. Dillete å bære alt dit og mye vind. Vi hadde ikke så altfor mye sol der heller. Styr å holde ren. Jeg savner den ikke.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 18:01   #18
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.567
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du takterrasse? Liker du det?

Vannlekkasjer tror jeg er fare ja. Men dette er et nytt hus, så da har vi garantier ganske lang tid.

Å drasse alt opp dit høres pes ut ja. Valid point.

Men vind? :grubler: Jeg lurer på om det er mer en vestlandsgreie? Det blåser ikke så ofte i Oslo. Fokus her er ikke så mye å finne le for vinden. Det er mer å faktisk finne en solflekk som er problemet her. (Eller hva tenker du, Pelen? Kjenner du deg igjen i vindproblematikk på taket? Kanskje jeg bare aldri er høyt nok oppe?)

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 18:02   #19
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du takterrasse? Liker du det?

Hvor pesete er det nå egentlig å dra noen møbler og noen blomsterkrukker gjennom et hus?

:litt sjokkert over hva som settes på minuslisten:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 18:04   #20
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du takterrasse? Liker du det?

Jeg hadde (felles) takterrasse da jeg bodde på Adamstuen. Litt mer vind blir det i høyden, men ikke noe som jaget meg ned. Litt leplasser kan man vel lage på et tak også.

Renhold er et poeng ja. Det ble veldig mye rusk og rask oppå der. Og fort tett i rister og sånt som skal lede vekk vannet tror jeg. Men herlig utsikt!

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no