Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Er vanlig servise ildfast?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-14, 16:14   #1
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Er vanlig servise ildfast?

Jeg søker råd her etter at det oppsto en liten (banal og uviktig) debatt her hjemme: Vi har Arabias 24h-servise, og jeg mener at tallerkenene er ildfaste. At det er litt av poenget med å ha et kvalitetsservise, at man kan slenge en tallerken i ovnen. Mannen mener at dette slett ikke er en selvfølge, og jeg klarer ikke å google meg frem til at jeg har rett. Men jeg har det, ikke sant?

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 16:16   #2
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.440
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er vanlig servise ildfast?

Jeg tar ikke det som en selvfølge at tallerkenene er ildfaste uansett merke og kvalitet.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 16:20   #3
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er vanlig servise ildfast?

Denby er det, men jeg husker jeg har sett kvalitetsservise som ikke er det.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 16:26   #4
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.993
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er vanlig servise ildfast?

Ohh, har jeg ildfast servise altså. Det visste jeg faktisk ikke. :har Denby:
Hadde heller ikke tatt det for gitt at servise var det.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 16:27   #5
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er vanlig servise ildfast?

Det finnes definitivt kvalitetsserviser som ikke er ildfaste. Jeg har ett fra Villeroy & Boch og har smertelig erfart at en tallerken sprakk etter en rask tur i stekeovnen.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 16:29   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.840
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er vanlig servise ildfast?

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Jeg søker råd her etter at det oppsto en liten (banal og uviktig) debatt her hjemme: Vi har Arabias 24h-servise, og jeg mener at tallerkenene er ildfaste. At det er litt av poenget med å ha et kvalitetsservise, at man kan slenge en tallerken i ovnen. Mannen mener at dette slett ikke er en selvfølge, og jeg klarer ikke å google meg frem til at jeg har rett. Men jeg har det, ikke sant?

Jeg skal spørre min venninne, som har doktorgrad på ildfaste materialer. Men jeg tror mannen din har rett.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 16:33   #7
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er vanlig servise ildfast?

Jeg må si jeg er overrasket! Jeg ville aldri ha satt de gamle IKEA-tallerknene våre i ovnen, men har tatt det for gitt at 24h-serviset er ildfast. Jeg heller likevel mot at det er det, altså. For det har så langt gått bra!

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 16:37   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.840
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er vanlig servise ildfast?

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Jeg må si jeg er overrasket! Jeg ville aldri ha satt de gamle IKEA-tallerknene våre i ovnen, men har tatt det for gitt at 24h-serviset er ildfast. Jeg heller likevel mot at det er det, altså. For det har så langt gått bra!

Er det stengods eller porselen?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 16:42   #9
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er vanlig servise ildfast?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Er det stengods eller porselen?

Tipper stengods. Det er et ganske røft hverdagsservise.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 16:44   #10
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.993
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er vanlig servise ildfast?

Av en eller annen grunn så tror jeg ditt også er ildfast Xian uten at jeg kan stå inne for det.
Og etter litt googling så ser jeg at det er rett, dvs ovnssikker som det stod.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 16:47   #11
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er vanlig servise ildfast?

Jeg vet ikke om alt tåler det, men ditt gjør det i hvert fall: http://www.arabia.fi/web/Arabiawww.n...e_instructions

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 16:48   #12
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er vanlig servise ildfast?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg vet ikke om alt tåler det, men ditt gjør det i hvert fall: http://www.arabia.fi/web/Arabiawww.n...e_instructions

Skandaløst dårlig googlet av meg, der altså. Takk for svar!

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 16:49   #13
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er vanlig servise ildfast?

Dette fant jeg på ei nettside:

Sitat:

iittala Arabia 24h

Designed by Heikki Orvola in 1996, 24h is dinnerware for all hours of the day. Made by iittala's Arabia division, which is known throughout the world as a forerunner in dishware design, 24h is effortlessly functional and easy to care for.

Heikki Orvola is considered one of the driving forces within Finnish design, and his 24h dinnerware was awarded the Design Plus Award in 1997.

Freezer, microwave, oven, and dishwasher safe

Vet ikke om alt vanlig servise er ildfast, men jeg har også 24h og under tallerkenene står det: "Dishwasher & microwave safe. Oven to table"
Det siste tolker jeg som ildfast.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 16:51   #14
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er vanlig servise ildfast?

...og der var jeg to min. for sein. Måtte hjelpe minsten å finne jakke.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 17:25   #15
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.458
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er vanlig servise ildfast?

Har hatt servise fra Figgjo med samme funksjoner som ditt Arabia-servise. Fikk forbausede blikk når jeg brukte de store runde formene som kasserolle, men det gikk fint ved gradvis oppvarming - ikke kald form på glovarm plate altså.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 17:48   #16
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er vanlig servise ildfast?

Vårt dagligservise tåler alt. Det er Jamie Oliver White eller hva det heter. Det er merket tydelig under at det tåler både frys, ovn, mikri og oppvaskmaskin.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 18:18   #17
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.888
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er vanlig servise ildfast?

Et porselens service bør være av typen feltspatposelen, det er brent ved 1400 grader. Porsgrund og Pillivuyt er slike. Jeg lærte at keramiske serviser ikke var så sterke, mulig de tåler varme like godt bare de er brent i høyvarme.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 20:41   #18
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er vanlig servise ildfast?

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Jeg må si jeg er overrasket! Jeg ville aldri ha satt de gamle IKEA-tallerknene våre i ovnen, men har tatt det for gitt at 24h-serviset er ildfast. Jeg heller likevel mot at det er det, altså. For det har så langt gått bra!

Jeg har puttet serviset til IKEA i ovnen og det går helt fint.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 07:56   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.840
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er vanlig servise ildfast?

Litt seint svar, men:

Det meste av vanlig servise er ildfast. Kommer litt an på hvordan det er laget. Det er bla materialavhengig hvor stor temperaturgradient de tåler. Dyrt er ikke nødvendigvis best, de kan ha vektlagt andre egenskaper, som overflatefinish. Jeg er forøvrig akkurat ferdig med å rette eksamen i keramisk materialvitenskap... Foreleste dette i høst.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 08:24   #20
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er vanlig servise ildfast?

Ekspertuttalelse, der altså. Takk, Hyacint!

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no