Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Holdbarhet på hjemmelagde julekaker?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-14, 06:38   #1
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Holdbarhet på hjemmelagde julekaker?

Hvor lenge holder julekaker seg i kjøleskapet?

Vi har bakt sirupsnipper og sandkaker - holder disse seg?
De står i kakebokser i kjølskap.

Sandkaker sto kan fryses så kan eventuelt gjøre det...

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 07:43   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holdbarhet på hjemmelagde julekaker?

De holder seg omtrent til påske, uten å ligge i kjøleskap. Du kan godt spise dem til sommeren også, men da er det ikke noe fristende med julekaker.

Litt mer seriøst: julekaker, etter vanlige oppskrifter, trenger ikke stå i kjøleskap. De holder seg fint i kakebokser på benken, og de holder seg til lenge etter jul, hvis de bakes i starten av desember. Det fantes jo ikke kjøleskap på den tiden man startet å lage sandkaker og sirupsnipper, så de er jo designet for å ha lang holdbarhet uten å måtte konserveres.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 07:48   #3
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holdbarhet på hjemmelagde julekaker?

De holder seg lenge, men de ER ikke like gode som ferske kaker, det nekter jeg å være enig i. Jeg baker helst de kakene som ikke skal fryses den siste uka før jul.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 08:14   #4
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Holdbarhet på hjemmelagde julekaker?

Min erfaring er at julekaker blir mykere i kjøleskapet. Det er ikke bra hvis de skal være knasende sprø.
På kjøkkenbenken blir de derimot tørrere.
I en relativt sval bod, som i kjelleren, holder de seg best.
Konfekt derimot, holder seg ikke mer enn 2 uker uansett hva jeg gjør. Sarah bernhard og annen frysbar konfekt er bra å fryse, og de tar ikke så mye plass. Frys de på brett først, og pakk i boks når de er frosne, så klistrer de seg ikke sammen.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 10:12   #5
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Holdbarhet på hjemmelagde julekaker?

Takk for gode svar Da setter jeg dem ned i kald kjeller istedet for i kjøleskapet
Da smugspiser sikkert ikke samberen for mange før jul heller :P

Vi skal servere litt 18 og 24 desember, og vet med bursdagen til minsten rett før jul er det ok å begynne tidlig om man skal få laget endel diverse til jul

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 10:41   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holdbarhet på hjemmelagde julekaker?

I tett boks holder tørre kaker seg antagelig til neste jul. Konfekt lager jeg uken før jul, den smaker best fersk. Sarah Bernard og kransekakestenger fryser jeg, og holder seg til 17. mai. Har jeg hørt.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 11:37   #7
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Holdbarhet på hjemmelagde julekaker?

Tørre kaker kan som nevnt over oppbevares i en kakeboks på et svalt sted.
Jeg kastet nettopp restene av fjorårets bakst for å rydde plass til årets kakemenn. Jeg smakte ikke på dem, men de så og luktet helt greit.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 11:41   #8
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.872
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Holdbarhet på hjemmelagde julekaker?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

De holder seg lenge, men de ER ikke like gode som ferske kaker, det nekter jeg å være enig i. Jeg baker helst de kakene som ikke skal fryses den siste uka før jul.


Enig. Jeg baker ingenting før siste uken før jul.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 11:46   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holdbarhet på hjemmelagde julekaker?

De fleste julekaker holder svært lenge.

Men vi baker colakaker (etter Divines oppskrift) og jeg er ikke sikker på om holdbarheten på disse. Det er uansett ikke noe problem, for de pleier å forsvinne raskt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 12:01   #10
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holdbarhet på hjemmelagde julekaker?

Holdbare og schmoldbare, fru Blom. Jeg har smakt julekaker hos folk som mener at de er akkurat like gode seks uker etter at de er bakt, og jeg har smakt på mine egne kaker lenge etter jul. Det er IKKE like godt som ferske kaker, og det er vel typisk sånne som blir "ut og inn-kaker" som ingen egentlig liker så veldig. Men helsefarlige er de jo ikke.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 12:04   #11
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.872
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Holdbarhet på hjemmelagde julekaker?

De er jo holdbare som i at de ikke blir dårlige, men de smaker ikke like godt. Overgangen er glidende, jeg merker ikke fra én dag til en annen at er ikke kakene så gode lenger, men jeg merker at når vi spiser opp restene som har ligget en stund smaker de annerledes enn de gjorde de første dagene.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 12:09   #12
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holdbarhet på hjemmelagde julekaker?

Smaken forverres jo med en gang de er kalde... Alt smaker best rett fra ovnen.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 12:23   #13
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Holdbarhet på hjemmelagde julekaker?

Er Sandkaker bedre om man fryser de i dag og tar de opp samme dag som de skal spises?

Vi har alt gitt bort og hatt med på juleavslutning sirupsnippene vi lagde, derfor de ble lagd så tidlig. Skal bake mer til julen, men dumt å kaste det som er igjen også

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 12:32   #14
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holdbarhet på hjemmelagde julekaker?

Har aldri laget sandkaker, men et kjapt googlesøk ser ut til å vise at de fint kan fryses.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 12:37   #15
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Holdbarhet på hjemmelagde julekaker?

I mange tilfeller kan man vel lage deigen på forhånd og fryse den til man skal bruke den. Sparer jo litt tid på det.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 12:49   #16
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.489
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Holdbarhet på hjemmelagde julekaker?

Jeg fant rester av fjorårets ikeadeig-pepperkaker i boksene mine her om dagen, og de var like vonde som i fjor.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no