Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva lager du av julegodteri? Oppskrift?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-14, 08:25   #1
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Hva lager du av julegodteri? Oppskrift?

Vi er ikke så glade i julekaker.

Tenkte å få laget litt julesnop dette året og kanskje noen kjeks/kaker som inneholder mye sjokolade,nøtter eller andre godsaker.

Jeg kan ikke lage mat, så oppskrifter må være detaljerte!

Hva lager DU til jul? Har du en oppskrift å dele?

Feks hjemmelaget seigmenn, peppermyntekuler, sjokolade, osv?

Fint om det gis tips til oppbevaring og?

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 08:40   #2
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: hva lager du av julegodteri? Oppskrift?

Jeg har planer om å lage hjemmelaget snickers
http://www.foreldreportalen.no/forum...&postcount=109

Ellers blir det nok hjemmelaget marsipan og konfekt av det. I fjor lagde jeg sjokoladefigurer med appelsinekstrakt i sjokoladen og hjemmelaget krokan. Mannen elsker appelsinkrokansjokolade, men den selges ikke i norge.

Og så klart fløtekarameller av samme oppskrift som i snickersoppskriften.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 08:41   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: hva lager du av julegodteri? Oppskrift?

Snickerskuler! Men det lager jeg hele året da. Smaker nesten som den Snickersen man får kjøpt i butikken.
Lager også Bountykuler. Alt er melk- og eggefritt hos meg men det smaker som originalene da.

Må også lage risboller (dog med mye mer sjokolade enn vanlig, så det blir mer rissjokolade, pleier også å ha massen i en firkantet form og skjære i firkanter i stedet for disse standard risbollene).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 08:42   #4
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: hva lager du av julegodteri? Oppskrift?

Jeg lager alltid nøttepraliner, bountykuler og karamell med sjokoladetrekk.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 08:45   #5
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: hva lager du av julegodteri? Oppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Snickerskuler! Men det lager jeg hele året da. Smaker nesten som den Snickersen man får kjøpt i butikken.

Hva i all verden er agavesirup og hva kan det evt. byttes ut med?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 08:45   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: hva lager du av julegodteri? Oppskrift?

Det er en litt sunnere sirupstype, men jeg er ganske så sikker på at man kan bruke vanlig lys sirup i stedet.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 08:53   #7
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: hva lager du av julegodteri? Oppskrift?

Brente mandler
En nødvendighet til jul

500 gram mandler
150 gram sukker
1 dl vann
1 ss smør

Kok opp vannet iblandet sukker i en stor gryte og tilsett mandlene. Rør rundt og rundt. Nå kommer først vannet til å fordampe og mandlene får et hvitt, tørt sukkerbelegg. Fortsett å rør og etterhvert smelter sukkeret og mandlene blir mer og mer karamelliserte. Her må man virkelig røre godt så det ikke brenner seg. Trekk gryten av platen og rør inn 1 ss smør. Fordel på bakepapir på rist, spre så godt du kan og avkjøl før du brekker opp de som henger sammen og fyller på glass/i kremmerhus, pakker i cellofan ol. Jeg bruker gjerne sylteglassene fra Ikea, de koster ikke så mye og det blir dekorativt med et sløyfebånd. Fin julegave er det og. Jeg har så langt brent nesten 2 kg mandler; beholder en del selv og gir bort resten.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg brente mandler.JPG (417,0 KB, 11 visninger)
__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 10:25   #8
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: hva lager du av julegodteri? Oppskrift?

Dette er karameller som jeg elsker. Jeg må bare innrømme at jeg ikke fikser karameller som skal koke i en time, karamellprøve og steketermomerter og alt det der. Har prøvd så mange ganger. Men dette er så enkelt at det nesten ikke kan bli feil.
http://www.lovelybaking.com/2011/11/...arameller.html

En slik oppskrift passer i en liten brødform. (1 1/2 liter) det blir omtrent en cm tykke karameller. Bruk bakepapir. Jeg bruker en hel boks kondensert melk i slengen, og 3 dl av alt det andre. Vanskelig å finne annet å bruke den kondenserte melken til.

Oppbevaring... vel, disse er så sprekkfulle av sukker og smør at de står seg lenge. Men ikke varmere enn kjellerbod. De er bløte og smelter på tungen, etter noen timer i romtemperatur er de litt for myke. Ville oppbevare de pakket inn i bakepapir, hele stykket, og skjære opp etter hvert som de brukes. Hvis man ikke pakker inn bit for bit i cellofan. (for mye jobb for meg)


Sist redigert av Mrs. S : 04-12-14 kl 10:34.
Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 10:45   #9
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: hva lager du av julegodteri? Oppskrift?

Lettvint og billig,

Cornflakes drøm.

Smelt melkesjokolade i vannbad
Knus i passe med cornflakes
Hakk salte peanøtter, og ha i.Ha de enten i små is former, eller bruk en teskje og sett de på bakepapir.

Her har jeg ikke klart å finne noe mål. Tar på slump. Tror jeg fant de her første gang: http://camillaskakedesign.blogspot.n...konfekter.html

Jeg ville vente med å lage de til en uke før de skal brukes, ellers blir cornflakes bløt og ikke sprø.

Havrekuler:
http://trinesmatblogg.no/2011/12/14/...e-og-espresso/

Dette er "man tager hva man haver" konfekten hos meg. Smuler av ødelagte småkaker, rester av kakebunn, sirupsrester, alt mulig en kan putte oppi. Men basisen er smør og havregryn.

Uten noe pynt på holder de seg lenge i kjøleskap eller kaldt rom. Skulle gå bra å lage de nå. Det er pent å rulle de i kakao eller kakestrø.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 10:46   #10
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: hva lager du av julegodteri? Oppskrift?

En på FB la ut dette bildet i går, så himla godt ut så fikk lyst til å prøve.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 12:03   #11
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva lager du av julegodteri? Oppskrift?

Fløtekarameller, marsipankuler/-stenger dyppet i sjokolade og eventuelt med Non-stop/strø på, tørket mango/aprikos/sviske dyppet i sjokolade (gjerne ene enden i hvit og den andre i mørk) og med Non-stop/kakestrø på Og noen deilige sjokoladeboller (oppskriften må mangedobles):

4 toppede ss melis
1 bs kakao
1 ts vaniljesukker
smeltet smør slik at man får en konsistens man kan rulle ut boller av. Rulles i kokos, og has i små konfektformer før de settes kaldt

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 12:28   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lager du av julegodteri? Oppskrift?

Jaaa jeg lager jo også Rocky road-konfekt hver jul, samt marsipankuler med nougat og sjokoladetrekk, Delicatoboller og råkuler og nøttekuber (til mamma) og ikke minst sånne mintstenger/kaker med sjokolade.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 18:05   #13
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva lager du av julegodteri? Oppskrift?

Seigklumper (umulig og forme til seigmenn eller andre former!);
1 kg sukker og 3 dl vann kokes til det blir klart. 60 g. gelatinpulver løses opp i 2 dl kokende vann og haes i sukkerblandingen. Rør en vei i 10 min. (Aner ikke hvorfor en bare skal røre en vei, men tørr ikke annet...)
10 dråper annanasessens tilsettes og deretter 20 g sitronsyre og konditorfarge.
Jeg bruker og helle i skåler/ildfaste former og så tilsette forskjellige farger.
La det stivne, klipp opp i biter og rull i sukker!

Veldig klissete og veldig godt!

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no