Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hageplaner

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-10, 21:25   #1
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hageplaner

Jeg prøver å late som om det kommer til å bli vår en eller annen gang, og har begynt å drømme om hagen. Til hjelp har jeg et nytt og fint eksemplar av Könemanns Botanica: 10 000 hageplanter. Foreløpig er det to kryss i trepion-kapitlet:

og


men jeg håper å få tak i en Paeonia delavayi om ikke alt for lang tid


Ellers håper vi å få felt ei stor furu, laget en liten platting og åpnet terassen mer mot hagen, i tillegg til å vinne kampen mot ugrasset. I fjor så det som oftest slik ut:

Det høres nesten ut som om en hageblogg er på sin plass.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 21:32   #2
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hageplaner

Hagetråd! Og hageblogg!

Jeg har bare liten rekkehusplen med terrasse og krukkehage selv, men gleder meg til vår like fullt.

Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 21:37   #3
Ullvott
Plutselig tilbake
 
Ullvott sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 582
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Sv: Hageplaner

Jeg og gleder meg veldig til våren kommer. Så mange konkrete planer har jeg ikke så langt annet enn at jeg har lyst til å få satt opp et lite lekehus og så skal jeg plante noe jeg ikke vet hva er enda et par steder.

Jeg er ikke så dreven på hagehold enda, så det er spennende å se hva andre har planlagt.

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 21:37   #4
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hageplaner

Planar har me alltid. Om dei blir gjennomført er alltid noko anna.

Men du kjøper store busker ? Kor stor plass treng dei rundt og kor stor blir dei ? ( 2 mål naturtomt )

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 21:37   #5
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hageplaner

Den øverste trepeonen der, hva heter den?
Jeg gleder meg også til våren kommer, og vi kan gå i gang med videre hageplanlegging. Problemet er i grunnen ikke å finne planter vi ønsker oss, men å klare å begrense det litt.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 21:41   #6
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hageplaner

Jeg har store planer om hekk, og leter etter den perfekte hekkeplante. Den ene naboen vil ha tuja, men der er jeg enig med han tv-gartneren som mener riktig planteavstand er 2 kilometer ...

Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 22:09   #7
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hageplaner

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Men du kjøper store busker ? Kor stor plass treng dei rundt og kor stor blir dei ? ( 2 mål naturtomt )

Jeg kjøper så lite som mulig. Hagen var full av masse rart da vi kjøpte den, så vi har for det meste fjernet ting hittil. Og hageplanene mine har et tiårsperspektiv, så jeg planter gjerne store planter fra frø. Jeg fant et sted som selger P. delaveyi som frø, men bare i tipakninger, og som en variasjon av farger. Det hadde vært litt surt å fylle hele plena med planter, vente 7 år på at de skal blomstre, for å finne ut at alle er gule...

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Den øverste trepeonen der, hva heter den?

Det er en Paeonia lutea var. 'ludlowii'. Jeg har en god del avleggere (den frøsår seg selv hele tiden, hvis du ser på bildet så har den mange stammer), så det er mulig jeg "selger" noen til våren. Men det tar laaang tid før den blomstrer. Hvis du er utålmodig får du den hos Pionhagen for 5-800 kr.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 22:14   #8
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hageplaner

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.


Det er en Paeonia lutea var. 'ludlowii'. Jeg har en god del avleggere (den frøsår seg selv hele tiden, hvis du ser på bildet så har den mange stammer), så det er mulig jeg "selger" noen til våren. Men det tar laaang tid før den blomstrer. Hvis du er utålmodig får du den hos Pionhagen for 5-800 kr.

Takk takk! Jeg er ikke utålmodig nei, så om du tar imot bestillinger så har jeg herved lagt inn en.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 11:06   #9
Minty
Bør lage seg en tittel selv
 
Minty sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.579
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hageplaner

Åh! Hagetråd!

Jeg er SÅ spent på hvordan tulipanbedet mitt blir; satte ned 150 tulipanløk + masse krokus i fjor høst. Det skal også komme 4 liljer hvis alt går riktig for seg.

Ellers har vi ikke andre planer enn å få malt gjerdet, og jeg vurderer å få satt ned noe hekklignende el vintergrønt langs redskapsboden. Det er litt villniss der nå. Kanskje noen vet om sorter som tåler å stå i skygge store deler av året? *bor i bygård*

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 11:09   #10
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hageplaner

Hagetråd! Jeg har også begynt å drømme om vår og planter som spirer og blomstrer. Jeg er veldig spent, for jeg satte flere hundre tulipanløk i fjor høst, samt noe krokus og liljer. Jeg håper ellers at kulda ikke har vært for tøff for plantene.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 11:12   #11
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hageplaner

Eg kjem aldri så langt at eg får satt ned tulipanløkar og slikt. Lika sur kvar vår. Men eg har mengder av snøklokker. Og ein del påskeliljer trur eg.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 11:37   #12
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hageplaner

Jeg og litjtausa "satte ned" noen tulipanløker sent i fjor høst. Det var for kaldt til å grave, men vi hadde en del hull etter planter og røtter vi hadde fjernet. Så vi slengte noen løker nedi hullene og tømte jord oppå. Forhåpentligvis kommer noen av disse opp.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 12:22   #13
Minty
Bør lage seg en tittel selv
 
Minty sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.579
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hageplaner

Tulipaner tåler mye tror jeg, det har "alltid" vært det i bedet her og jeg fikk mange flotte i fjor sommer. Krokusene tålte derimot ikke å stå i en stor jerngryte; de spirte ca 2 cm, så kom det snø og frost igjen og da kreperte de.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 13:00   #14
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hageplaner

Hagetråd!

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 13:22   #15
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hageplaner

Formen min vil avgjøre hvor mye hagejobbing det blir i år. I fjor sommer jobbet jeg enormt mye og særlig urtehagen ble nedprioritert. Dermed må den få en skikkelig opprenskning og luking i år. Mye som må deles og ryddes i.
Et skikkelig kjipt prosjekt blir å få kontroll på bjørnebærbusken som har tatt en smule av ved rosebedet mitt. Kjøkkenhage utgår i år, kommer til å så kornblomster og valmuer der tror jeg, så det ikke ser så stusselig ut. Hvis ikke mann og barn finner ut at de skal sette poteter ?
Det første som må gjøres er å beskjære epletrærne, det er vanligvis min jobb som jeg elsker ! Dingler rundt i trærne uten stige. Det er neppe helt greia som gravid.
Har en kompostbinge som skal tømmes i år også,men det får vente til etter fødsel.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 13:48   #16
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hageplaner

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg har store planer om hekk, og leter etter den perfekte hekkeplante. Den ene naboen vil ha tuja, men der er jeg enig med han tv-gartneren som mener riktig planteavstand er 2 kilometer ...

Liguster er en fin hekkplante og den beholder mesteparten av bladene gjennom vinteren også. Den kommer med søte, små, hvite blomster på våren.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 13:54   #17
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hageplaner

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Liguster er en fin hekkplante og den beholder mesteparten av bladene gjennom vinteren også. Den kommer med søte, små, hvite blomster på våren.

Takk for tips, den tror jeg min hageinteresserte mor har foreslått! Men den har giftige bær? Vi er fire naboer som skal gå sammen om å plante hekk, og vi har mildt sagt litt forskjellige krav. Naboen vil ha vintergrønn, mens jeg kan gjerne rake litt. Den bør helst ikke være giftig siden det kryr av småtasser her ... Så langt heller jeg mot aronia/svartsurbær.

Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 14:09   #18
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hageplaner

Bærsøtmispel og Junisøtmispel er fine synes jeg, og bærene er ikke giftige.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 14:17   #19
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hageplaner

De så ikke dumme ut nei! Må sjekkes nærmere. Takk!

Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 14:18   #20
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hageplaner

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Takk for tips, den tror jeg min hageinteresserte mor har foreslått! Men den har giftige bær? Vi er fire naboer som skal gå sammen om å plante hekk, og vi har mildt sagt litt forskjellige krav. Naboen vil ha vintergrønn, mens jeg kan gjerne rake litt. Den bør helst ikke være giftig siden det kryr av småtasser her ... Så langt heller jeg mot aronia/svartsurbær.

Kan ikke huske å ha sett noen bær på den, jeg.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no