Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Sneglesesongen er i gang

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-09, 21:51   #21
Ying
Kor e alle helter hen?
 
Ying sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Innlegg: 1.147
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sneglesesongen er i gang

Jeg plukket flere hundre i fjor og det har tydeligvis gjort susen. I år har jeg bare funnet et par stykker foreløpig......

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 09:45   #22
Dååris
Aktiv
 
Dååris sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 190
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Sv: Sneglesesongen er i gang

Hmmm...
Skulle jeg dø, så ville jeg jo foretrukket å drukne i øl ja!

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 13:28   #23
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sneglesesongen er i gang

Eh... Sender ølet ut et slags lokkerop til alle sneglene i nabolaget? Jeg satte ut en boks med øl sent lørdag ettermiddag og bare noen time etter var deg snegler oppi boksen, samt noen var på vei bort.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 13:44   #24
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sneglesesongen er i gang

Er det ingen av dere som har prøvd å forebygge med Ferramol, nemaslug eller smartbayt?

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 14:51   #25
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sneglesesongen er i gang

Ferramol. Dryss langs hagegrensene, innunder hekk og busker og ellers litt her og der. Borte!

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 15:25   #26
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sneglesesongen er i gang

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Ferramol. Dryss langs hagegrensene, innunder hekk og busker og ellers litt her og der. Borte!

Nå har ikke vi fått besøk ennå av denne hersen sneglen men i fjor fant vi endel åkersnegler som også er et skadedyr og ikke skal være der. Strødde utover Ferramol for litt siden.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 15:39   #27
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sneglesesongen er i gang

Jeg nevnte Smartbayt som visst er et nokså nytt produkt og som det er lurt å bruke nå i starten av sneglesesongen
http://www.bayergarden.no/no/SmartBayt.html

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 15:53   #28
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sneglesesongen er i gang

Opprinnelig lagt inn av Tammen, her.

Har vi ikke en ekspert på området?
Balanse, var det ikke?

Beklager, jeg har oversett denne tråden. Det skal ikke gjenta seg.
Ikke bruk salt eller klipping, det blir bare sølete og tiltrekker seg flere sengler, siden de kjenner den berusende lukta av sin døde artsfrende (=mat). Ferramol funker, men er dyrt for de som har en del hage. Sneglefeller er lite effektiv latmanssteknikk.

Her er "my claim to fame" og ekspertråd fra snegleekspertenes ekspert :

Sitat:

Jeg har blitt den ultimate snegledreper i sommer. Den tørre og varme sommeren har gitt meg muligheten til å eksperimentere og finjustere teknikken uten at feilvurderinger har fått alvorlige konsekvenser.

Jeg kan nå ALT om de beste tidspunktene for å få tak i sneglen. Jeg kan se meg rundt i en hage og i løpet av få minutter har jeg identifisert de beste gjemmestedene, noe som sikrer god fangst. Jeg kan spotte en snegle mindre enn en nyfødt babys lillefingenegl. Ingen slipper unna meg. :mean lean killer machine: Jeg har utforsket plukketeknikker og føler meg trygg på at jeg har funnet den aller beste teknikken som er relativt sølefri, effektiv og ikke minst human:

- Dediker en egen bøtte til sneglefangsten
- Finn en grei pinne
- Lokaliser sneglene (her har jeg 1000 tips men mye av det står i tråden tror jeg)
- Legg bøtta ned foran sneglen
- Vipp sneglen inni bøtta, myndig men vennlig (Veldig store snegler kan pirkes på først, så krøller de seg sammen og er mer håndterbare)
- Gjenta 100 000 ganger eller så
- Dytt rømlinger nedi igjen med jevne mellomrom
- Ha kokvarmt vann oppi en annen bøtte
- Dytt ev alle sneglene godt nedi bunnen
- Hell vannet oppi bøtta
- Tøm lengst mulig vekk fra hagen

Sneglene dør lynkjapt. De er ikke redde på forhånd. Jeg har forsøkt diverse andre metoder, men synes denne er optimal, human og renslig. Snegler har fantastisk luktesans, tror jeg, og blir tydelig redde hvis jeg har lukten av en død snegle med meg på hanske, bøtte, pølseklype e.l. Her aner de fred og ingen fare, og ser ut til å være sikre på at de nok skal komme seg ut av denne knipa.

Neste kveld begynner du sneglejakten med å tømme kokvarmt vann der du tømte ut gårsdagens fangst.

Ta de små også! Der du finner én snegle finner du som regel fler hvis du leter litt, også de aller minste som er mindre enn en babys lillefingernegl.. De er egentlig søte når de er små, men med sommeren 2007 og 2006 i minnet blir jeg bare frydefull og litt :mohaha: når jeg finner de aller minste små og vipper dem opp i bøtta. Ser for meg at jeg med én liten en tar knekken på 100 potensielle sønner og døtre.

Hvorfor vippe med pinne? Du får tak i sneglen uten å ta på den. Sneglen får ikke vondt. Det er lett å finne pinner. Det er lettere å få tak i de små sneglene også (man må ofte pirke frem sneglen litt)

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 18:22   #29
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.842
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sneglesesongen er i gang

HE plukket 452 snegler i går. Nå har verdien sunket til 50 øre snegla, for dette blir for dyrt for meg. Vi har til nå plukket i kartong, saltet og kastet.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 19:27   #30
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sneglesesongen er i gang

Imponerende, Kaija, og en grei anledning til å lære om tilbud og etterspørsel. Eller blir dette mer relevant knyttet til inflasjon?

(Ikke salte, da. Jeg vet de bare er snegler, men det gjør veldig vondt. Peker opp mot bøtter med kokvarmt vann.)

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 19:35   #31
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sneglesesongen er i gang

Hvis man hiver døde snegler i søpledunken, vil sneglene lukte det og? Søpledunken står på forsiden av huset, mens hagen er på baksiden. (Bare kjedelig plen på forsiden.)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 19:37   #32
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sneglesesongen er i gang

Sneglene vil lukte det, og du vil lukte det.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 19:45   #33
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sneglesesongen er i gang

Hm... Får lete etter et fint tømmested.

Hvorfor kokende vann over forrige dumpested? Er det for å nøytralisere plassen?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 09:13   #34
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sneglesesongen er i gang

Kokende vann (ihvertfall så varmt som du får det fra springen) nøytraliserer, ja, slik at luktplage blir minimal.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 12:42   #35
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sneglesesongen er i gang

Ok. Takk for råd!

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 12:48   #36
Dååris
Aktiv
 
Dååris sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 190
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Sv: Sneglesesongen er i gang

Men balanse, hva med disse midlene som blir nevnt, er de først og fremst forebygnede?
Hva med denne parasitt-metoden, vil ikke det løse problemet over tid?
Og hva med hønsegjødsel, er det mindre effektivt?

Jeg er heldigvis ikke plaget med disse I hagen, men de er på gata etter regnvær, så vil gjørne forebyge met mulig om mulig..

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 12:54   #37
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sneglesesongen er i gang

Opprinnelig lagt inn av Dååris, her.

Men balanse, hva med disse midlene som blir nevnt, er de først og fremst forebygnede?
Hva med denne parasitt-metoden, vil ikke det løse problemet over tid?
Og hva med hønsegjødsel, er det mindre effektivt?

Jeg er heldigvis ikke plaget med disse I hagen, men de er på gata etter regnvær, så vil gjørne forebyge met mulig om mulig..

Hva som er et godt råd mot snegler er egentlig litt relativt. Hvis du har stor hage blir Ferramol dyrt, men det virker altså ganske bra. Du må følge opp hele sommeren, ikke bare en gang. Ulempen med parasitter (gjelder forsåvidt Ferramol også) er at hvis ikke naboene dine også driver sneglekamp, eller om du som meg bor landlig med masse snegler på større områder utenfor hagen, så kjemper du mot overmakten. Det vil komme mer snegler enn du klarer å ta, og jo flere døde snegler som ligger rundt i eller rett utenfor hagen din, jo flere snegler kommer på besøk. En ond sirkel altså, med mindre du allierer deg med naboene, og uansett bør man plukke intensivt . Ihvertfall i en "krigsperiode" mens alle har ute parasitter eller Ferramol. Lykke til!

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 13:14   #38
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sneglesesongen er i gang

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Hva som er et godt råd mot snegler er egentlig litt relativt. Hvis du har stor hage blir Ferramol dyrt, men det virker altså ganske bra. Du må følge opp hele sommeren, ikke bare en gang. Ulempen med parasitter (gjelder forsåvidt Ferramol også) er at hvis ikke naboene dine også driver sneglekamp, eller om du som meg bor landlig med masse snegler på større områder utenfor hagen, så kjemper du mot overmakten. Det vil komme mer snegler enn du klarer å ta, og jo flere døde snegler som ligger rundt i eller rett utenfor hagen din, jo flere snegler kommer på besøk. En ond sirkel altså, med mindre du allierer deg med naboene, og uansett bør man plukke intensivt . Ihvertfall i en "krigsperiode" mens alle har ute parasitter eller Ferramol. Lykke til!


Jo men når de inntar Ferramol eller Smartbayt så blir de ikke liggende døde. De kryper ned i jorda og dør der? Ikke trenger en strø så mye heller for hver gang og da blir det ikke så dyrt.
Nå er ikke dette noe stort problem her og som jeg nevnte har vi ikke fått mordersneglen hit, men åkersneglen. Vi plukket endel i fjor men i år prøver vi i tillegg med andre midler.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 13:22   #39
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sneglesesongen er i gang

Opprinnelig lagt inn av Nelle, her.

Jo men når de inntar Ferramol eller Smartbayt så blir de ikke liggende døde. De kryper ned i jorda og dør der? Ikke trenger en strø så mye heller for hver gang og da blir det ikke så dyrt.

Igjen, hvor mye penger en bruker på det kommer an på hvor mye snegler og hage man har, og hvor mye "tilvekst" det er. Døde snegler lukter uansett, men det er helt rett at de vil forsøke å gjemme seg vekk når de merker at de er "syke". Jeg får gjerne påpeke at jeg er ikke helt anti disse midlene, jeg bare påpeker at de er ikke universalsvar.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 13:29   #40
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sneglesesongen er i gang

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Igjen, hvor mye penger en bruker på det kommer an på hvor mye snegler og hage man har, og hvor mye "tilvekst" det er. Døde snegler lukter uansett, men det er helt rett at de vil forsøke å gjemme seg vekk når de merker at de er "syke". Jeg får gjerne påpeke at jeg er ikke helt anti disse midlene, jeg bare påpeker at de er ikke universalsvar.

Det har du nok rett i. Det må nok plukking til også. Det som skjer når de inntar de midlene jeg har nevnt er at de føler seg mette (en falsk metthet) og kryper derfor langt ned i jorda hvor de dør av sult.

Ang plukking. Min svigerinne som er bosatt i Stavanger er svært flink til å plukke men hun hiver de bare levende inn i skogen rett ved Ergo kommer de krypende tilbake.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no