Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Økologisk ikke sunnere? (VG)

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-14, 07:14   #1
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Økologisk ikke sunnere? (VG)

Hva tror dere?

Jeg kjøper mer og mer økologisk og har stor tro på dette, hvorfor vinkles det som om det er helt likegyldig?
Hva handler det egentlig om?

For meg så er det så åpenlyst at det må da være sunnere å spise egg til høner som har fått gått ute, og ikke har det så trangt å kun sitter stille. Det må da være bedre å slippe å få sprøytemidler i/på grønnsaker og frukt, det må vel ha noen betydning for kjøttet vi spiser at de får mer sin naturlige mat, og bedre leveforhold?

VG

ØKOLOGISK MAT ER IKKE SUNNERE

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 07:24   #2
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.847
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Jeg spiser økologiske egg nettopp av dyrevenrnmessige hensyn, jeg tenker at totalt sett er eggene produsert på en sunnere måte for høna og for miljøet og dermed kjøper jeg det. Om en gulrot er sunnere i forhold til næringsinnholdet er jo bare en liten del av det store bildet.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 08:58   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.132
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg spiser økologiske egg nettopp av dyrevenrnmessige hensyn, jeg tenker at totalt sett er eggene produsert på en sunnere måte for høna og for miljøet og dermed kjøper jeg det.

Dyrevern er en god nok motivasjon for meg også, og dessuten langt enklere å analysere effekten av, fordi den er lokal.

Globalt sett er både miljø og høy nok matproduksjon veldig viktig, og det er vanskelig for meg å vite noe om hva som er de beste løsningene der. Jeg har generelt tro på bedre og mer effektivt brukt teknologi enn på å gå tilbake til tidligere tiders metoder, både for å få frem mer mat og for å drive miljømessig effektivt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 13:35   #4
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Dyrevern er en god nok motivasjon for meg også, og dessuten langt enklere å analysere effekten av, fordi den er lokal.

Globalt sett er både miljø og høy nok matproduksjon veldig viktig, og det er vanskelig for meg å vite noe om hva som er de beste løsningene der. Jeg har generelt tro på bedre og mer effektivt brukt teknologi enn på å gå tilbake til tidligere tiders metoder, både for å få frem mer mat og for å drive miljømessig effektivt.


Skilpadda sier det jeg tenker, og formulerer det best, så herved sitert.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 07:29   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.246
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Du blander jo helt forskjellige ting. Om dyrene er lykkeligere påvirker (antagelig) ikke næringsinnholdet i eggene eller kjøttet, og jeg har da alltid tatt for gitt at det er sjekket at plantevernmidler ikke gir skade for mennesker.

Det har vært økologisk mats forkjemperes ønske hele veien å vise at den er sunnere enn vanlig mat, og det har stort sett ikke latt seg gjøre - det finnes noen studier som viser at det er noe høyere innhold av enkelte vitaminer. Mattilsynet har nå konkludert med at i det store og hele er det ingen forskjell på maten man spiser.

Man må altså velge økologisk av andre grunner - miljø, dyrevelferd, ideologi (og veie det opp mot lav effektivitetsgrad). Eller la være.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 12:10   #6
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

det er sjekket at plantevernmidler ikke gir skade for mennesker.

Ja, litt som DDT i sin tid.

Jeg kjøper helst økologisk fairtrade kortreist hvis jeg kan. Smaker bedre, og bedre samvittighet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 13:02   #7
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.913
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ja, litt som DDT i sin tid.

Jeg kjøper helst økologisk fairtrade kortreist hvis jeg kan. Smaker bedre, og bedre samvittighet.

Nettopp!

Ellers er det flere av argumentene på OIKOS argumentliste jeg kan stille meg bak. "Spis ansvarlig" er et begrep jeg har begynt å bruke - det sier mye. :deltidsøkobonde:

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 07:33   #8
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Jeg har aldri tenkt på det å spise økologisk som en sunnhetsgevinst. Enkelte frukter og grønnsaker kan være mer giftige om de er usprøyta enn sprøyta pga mugg, men jevnt over har vel evt forskjeller marginal betydning. Jeg vet at det er store diskusjoner på hva som er best for miljøet på sikt, men det er på det området jeg tenker at økologisk kan ha noe for seg, ikke for min personlige helse.

At egg skulle bli bedre ernæringsmessig av om hønene går ute og har god plass ser jeg ikke logikken i. Fór blir produsert for å optimalisere produktene. En ting som er sikkert er at de økogrisene vi hadde i fjøset da jeg var liten var veldig mye mindre sunne enn griser fra konvensjonell storproduksjon. Grisene hadde det nok veldig mye bedre livet, men kjøttet deres var nok ikke kjempebra etter å ha blitt bortskjemt med poteter, brødrester osv framfor å kun bli gitt tilpasset fór.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 09:53   #9
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg har aldri tenkt på det å spise økologisk som en sunnhetsgevinst. Enkelte frukter og grønnsaker kan være mer giftige om de er usprøyta enn sprøyta pga mugg, men jevnt over har vel evt forskjeller marginal betydning. Jeg vet at det er store diskusjoner på hva som er best for miljøet på sikt, men det er på det området jeg tenker at økologisk kan ha noe for seg, ikke for min personlige helse.

At egg skulle bli bedre ernæringsmessig av om hønene går ute og har god plass ser jeg ikke logikken i. Fór blir produsert for å optimalisere produktene. En ting som er sikkert er at de økogrisene vi hadde i fjøset da jeg var liten var veldig mye mindre sunne enn griser fra konvensjonell storproduksjon. Grisene hadde det nok veldig mye bedre livet, men kjøttet deres var nok ikke kjempebra etter å ha blitt bortskjemt med poteter, brødrester osv framfor å kun bli gitt tilpasset fór.

Logikken for meg som for oss mennesker så er det viktig for å holde oss friske - blandt annet ha nok D-vitamin ved å være ute i sola... jeg tror det samme gjelder for dyrs helse også å leve mest mulig naturlig vil påvirke kjøttet/eggene vi spiser, som det påvirker vår helse.

Det spørs jo hva dette tilpassede foret inneholder da (om det er kraftfor dyrket på GMO soya/mais - eller om de får mat de er "skapt" for å spise).

Vet du noe om de var mindre sunne eller er det noe du antar?

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 18:02   #10
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg har aldri tenkt på det å spise økologisk som en sunnhetsgevinst. Enkelte frukter og grønnsaker kan være mer giftige om de er usprøyta enn sprøyta pga mugg, men jevnt over har vel evt forskjeller marginal betydning. Jeg vet at det er store diskusjoner på hva som er best for miljøet på sikt, men det er på det området jeg tenker at økologisk kan ha noe for seg, ikke for min personlige helse.

At egg skulle bli bedre ernæringsmessig av om hønene går ute og har god plass ser jeg ikke logikken i. Fór blir produsert for å optimalisere produktene. En ting som er sikkert er at de økogrisene vi hadde i fjøset da jeg var liten var veldig mye mindre sunne enn griser fra konvensjonell storproduksjon. Grisene hadde det nok veldig mye bedre livet, men kjøttet deres var nok ikke kjempebra etter å ha blitt bortskjemt med poteter, brødrester osv framfor å kun bli gitt tilpasset fór.

Tja. stress påvirker jo kroppssammensetningen og kan helt sikkert påvirke egg også? Men uansett er det dyrevelferd og miljø og ikke sunnhet som er grunnene til å velge økologisk. Tvert imot er det endel som er skeptisk til økologisk mat til småbarn på grunn av risikoen for gift fra muggsopp.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 21:21   #11
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Tja. stress påvirker jo kroppssammensetningen og kan helt sikkert påvirke egg også? Men uansett er det dyrevelferd og miljø og ikke sunnhet som er grunnene til å velge økologisk. Tvert imot er det endel som er skeptisk til økologisk mat til småbarn på grunn av risikoen for gift fra muggsopp.

Tja, jo dersom uteliv for høns betyr mindre stress enn innetilværelse, men det kan jo variere.
Jeg lurer på om det finnes noen måter å måle sånt på hos høner og i egg?

Det skal ikke mer til enn en hund eller to på tunet og en hane i flokken før det kan bli temmelig mye stress for utehøns. Med hane i flokken kan jo sammensetningen i eggene også påvirkes selvsagt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 22:21   #12
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Tja, jo dersom uteliv for høns betyr mindre stress enn innetilværelse, men det kan jo variere.
Jeg lurer på om det finnes noen måter å måle sånt på hos høner og i egg?

Det skal ikke mer til enn en hund eller to på tunet og en hane i flokken før det kan bli temmelig mye stress for utehøns. Med hane i flokken kan jo sammensetningen i eggene også påvirkes selvsagt.

Åh, kan den?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 23:46   #13
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Åh, kan den?

Tuller du nå, eller spør du fordi du lurer? Med en hane i flokken kan eggene være befruktet. Jeg tror det er det det henvisestil.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 07:42   #14
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Jeg kjøper øko stort sett av miljøhensyn og dyrevelferd, at det skal være så veldig mye sunnere har jeg ikke klart å finne ut av, noe denne rapporten tydeligvis også sier.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 09:05   #15
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.470
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Jeg kjøper øko stort sett av miljøhensyn og dyrevelferd, at det skal være så veldig mye sunnere har jeg ikke klart å finne ut av, noe denne rapporten tydeligvis også sier.

Samme her. Velger økologisk først og fremst av miljøhensyn.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 07:52   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Flere vitaminer er det kanskje ikke, men jeg nekter å tro at alle de sprøytestoffene er særlig gunstige for helsa. Velger uansett økologisk fremfor vanlig og kommer til å fortsette med det.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 07:55   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.246
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Jeg tror heller ikke plantevernmidler har gunstig helseeffekt, men de er altså ikke skadelige. Jeg skjønner ikke at noen tror de hadde vært lovlige å bruke hvis de var giftige for mennesker, når man ser alt som blir forbudt fordi det kanskje muligens er usikkert om det kan skade.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 08:06   #18
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.177
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Jeg synes faktisk at dette er veldig vanskelig, og når jeg velger økologisk er det av ideologi og bærekraftige hensyn, ikke fordi jeg tror at det er så mye sunnere.
Jeg velger oftest kortreist foran økologisk da jeg tenker at transport land og strand rundt av disse varene ikke er spesielt økovennlig.

Nå kommer jeg forresten på et bruddstykke av en samtale jeg var i nylig der det ble hevdet at en av de største økologiske produsentene av et eller annet (kylling? grønnsaker?) ligger sånn cirka nesten oppå flystripa på Gardermoen. Jeg skulle sjekke det, men er ikke kommet så langt. Er det tilfelle kan man jo spørre seg om hva som kommer til av ufordelaktige stoffer i den økologiske produksjonen.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 09:58   #19
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tror heller ikke plantevernmidler har gunstig helseeffekt, men de er altså ikke skadelige. Jeg skjønner ikke at noen tror de hadde vært lovlige å bruke hvis de var giftige for mennesker, når man ser alt som blir forbudt fordi det kanskje muligens er usikkert om det kan skade.

Tror butikkene hadde blitt ribba rimelig mye om de skulle tatt bort alt som var skadelig - røyk f.eks. Mengdene pr enhet er ikke farlig, men skadelig er de. Coctail effekten derimot er nok langt verre.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 08:04   #20
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)

Dette er bare en artikkel av mange som viser at økologisk mat ikke er sunnere enn annen mat. Det er også mange forskningsartikler som viser at økologisk landbruk heller ikke er mer bærekraftig eller utnytter naturressursene vi har bedre enn konvensjonelt landbruk.

Les sammendrag i denne artikkelen på forskning.no.

Opprinnelig lagt inn av sitat

Begrepet økologisk er et beskyttet merkevarenavn som skal gi positive assosiasjoner slik at produktene skal oppfattes som etiske, sunne, miljøvennlige og framstilt på naturens premisser. Men produksjonen bygger i stor grad på myter og er ikke vitenskapelig basert.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no