Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Litt spenning i en våt verden (akvarium)

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-12, 01:51   #1
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Litt spenning i en våt verden (akvarium)

Jeg har ca 400 liter vann i huset, fordelt på 4 akvarier: ett på 300 liter, ett på 60 liter og to på 20 liter.

Det er 300 literen som er "barnet" mitt, og dette huser forskjellige typer fisk. Et typisk selskapskar vil jeg tro. Og pga at det er et selskapskar så har tanken på avl vært helt fjern for meg, selv om jeg jo har fisk som i teorien kan finne på å legge egg. Er mange sultne fisk oppi der, så ja...egg vil nok bli tatt veldig fort.

Jeg har riktignok hatt noe kull med ancistrusyngel, for de legger egg i huler, så ingen når inn til dem før de er frittsvømmende, og jeg har sørget for å flytte dem før de har kommet så langt.

Av andre arter som jeg har tenkt kan finne på å legge egg, så er det vel bare scalarene jeg har hatt tro på, uten å egentlig vektlegge det så mye. De legger egg der de finner det for godt, og da gjerne på utsatte steder hvor annen fisk lett kommer til, så jeg har ikke turt å håpe på noe der.

Jeg har 4 scalarer i karet, og de er vanskelige å skille på kjønn, men jeg har i den senere tid plukket ut to som jeg tror er hanner. Dette pga en noe kranglete adferd dem i mellom. Og i det siste så har denne adferden utartet seg. Den ene har sammen med en annen holdt seg på en side av karet, og de har sammen jagd de to andre om de nærmet seg. Kunne det være noe på gang??

Nå sist søndag så fikk vi se at det faktisk var noe i det jeg tenkte... Vi oppdaget plutselig at den ene fisken var i full sving med å legge egg på et blad, og den største antatte hannen gikk over dem etterpå for å befrukte.

Barna her var i 100, mens jeg dempet det hele med å si at de måtte nyte synet, for de eggene var nok vekk før halvtimen var omme. Det har vi sett før.

Men dagen gikk, og eggene var der de, godt bevoktet av to ivrige foreldre som kjeppjaget annen fisk vekk.

Dagen etter så var eggene fortsatt der, og foreldrene virket hissigere mot de andre enn noen sinne. Det samme dagen etter, og dagen etter...

I går så oppdaget jeg at eggene hadde fått hale, og foreldrene drev og flyttet dem over til et annet blad. Jeg ble overrasket...her hadde eggene fått være i fred, og nå har de blitt "viglere" (en mellomting mellom egg og yngel). Kunne dette gå veien allikevel, til tross for mange sultne fisk i karet?

De er fortsatt "viglere" i dag, og ut fra hva jeg leser om dette, så er de svømmende yngel i morgen eller lørdag, og da er det nok game over, med mindre jeg griper inn.

Så planen er at de skal over i et tryggere miljø i morgen, enten i et nett som blir værende i karet, eller i en ekstern boks. De er vist elendige svømmere disse scalarebabyene, så å ha dem fritt i karet her er nok døden. Enten vil de svømme rett i kjeften på fienden, eller de vil bli sugd inn av pumpen. Så jeg må nok gå inn som surrogatmor her, skal det være noe håp.

Da jeg anskaffet mitt første akvarie, så trodde jeg at dette kom til å bli noe som var pent å se på, and thats it. Jeg har i årene som har gått lært at det er så mye mye mer. Det er jo spennende jo!! Og tenk om jeg virkelig klarer å avle frem en levedyktig scalare eller to?

Jeg er like fersk på dette med yngel som de nybakte foreldrene er, så jeg har ikke stor tro på å lykkes. Samtidig så har de vist seg å være førsteklasses foreldre, siden de har fått dette kullet så langt. Så kanskje jeg klarer å fullføre? De er så iherdige at jeg nesten gruer for å gripe inn og ta barna deres i morgen. Slik de holder på mot de andre fiskene, så ser jeg for meg at de vil omformes til ilsinte pirayaer når jeg stikker hendene mine oppi der. Her snakker vi om hissige foreldre som virkelig går inn for oppgaven.

Men jeg overlever vel, så får vi håpe at noen av yngelen også gjør det!!

Spennende dette.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 06:55   #2
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litt spenning i en våt verden (akvarie)

Så spennende Jeg har en 120-literstank hvor jeg har to par med palettciklider som har til sammen ca 80 håpefulle små. De legger egg i huler, og foreldrene jager bort fisk som kommer i nærheten. De er veldig artige å ha i tanken siden de passer så godt på ungeflokken Ancistrusparet mitt får yngel annenhver mnd, men så snart ungene er frittsvømmende, får de klare seg selv.
Du får holde oss oppdatert hvordan det går

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 08:25   #3
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litt spenning i en våt verden (akvarie)

Så gøy!

Mannen min er akvarieentusiast, men er uten for øyeblikket. Vi hadde et 350-liters for noen år siden, det er deilig å sitte i godstolen og se på levende pausebilde. Det blir nok et nytt en gang når (hvis) kjellerstua blir ferdig. Vi hadde også fisk som fikk yngel, men jeg husker ikke hvilken art det var.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 08:59   #4
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Litt spenning i en våt verden (akvarium)

.......

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.

Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 22:32.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 09:04   #5
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt spenning i en våt verden (akvarium)

Nei, jeg kommer ikke til å ta med foreldrene. Da måtte ha hatt et stort kar å sette dem i, for dette er ganske stor fisk som krever sitt. Men yngelen klarer seg fint alene, om de bare får mat.

Og det er neste utfordring her i gården. Hva forer man slike med...

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 09:06   #6
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt spenning i en våt verden (akvarium)

Så gøy! Mannen min har lyst på akvarium, men lysten gikk litt over når jeg sa at han i tilfelle har ansvar for alt renhold osv. Da var det visst ikke fullt så interessant lenger (nei, han er ikke ti år gammel. ) Det har åpnet en akvariumbutikk (faktisk) i bygda - så mulig lysten blomtster opp igjen.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 09:29   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt spenning i en våt verden (akvarium)

Så gøy!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 09:34   #8
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litt spenning i en våt verden (akvarium)

Så gøy! Jeg har ikke erfaring med egg, men har fått sverdrager-babyer flere ganger. Disse føder levende babyfisk.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 09:47   #9
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt spenning i en våt verden (akvarium)

Så spennende! Du må jo legge ut bilder, kjære.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 09:50   #10
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt spenning i en våt verden (akvarium)

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Så spennende! Du må jo legge ut bilder, kjære.

Dette er jo kjempespennende!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 12:12   #11
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litt spenning i en våt verden (akvarium)

Så spennende. Og bilder hadde vært moro, ja.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 13:02   #12
Svampe
Superduperaktiv
 
Svampe sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 519
Svampe er litt kulSvampe er litt kul
Standard

Sv: Litt spenning i en våt verden (akvarium)

Spennende

Svampe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 16:59   #13
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt spenning i en våt verden (akvarium)

Skal legge ut noen bilder etterhvert.

Vurderer litt frem og tilbake her nå på når jeg skal gripe inn og ta dem. Noen anbefaler å vente til de er frittsvømmende, men jeg er redd det da kan være for sent. Halen er lengre på dem i dag, og eggesekken mye mindre, så de svømmer nok snart rundt.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-12, 23:55   #14
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt spenning i en våt verden (akvarium)

Da har jeg noen bilder her. De er dårlige, men det får så være. Ikke så lett å få tatt skikkelige bilder når bladet eggene lå på var litt inni karet.

Yngelen er i dag flyttet over til en litt mer egnet bolig; et norgesglass De henger fortsatt på bladet sitt, så de skal få stå i dette glasset til de er svømmende. Da skal de få komme over i et boks her.

Det første bildet viser eggene på bladet, godt passet på av pappa.
På det andre bildet har de blitt såkalte viglere. Her også godt passet på av pappa. Mor er nok ute og jager noen naboer og en viss fotograf

På det siste bildet så er de kommet over i glasset. De begynner å ligne på yngel her, med halefinne og tydelige øyne. Snodige små skapninger.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg yngel1.jpg (426,5 KB, 84 visninger)
Filtype: jpg yngel2.jpg (408,5 KB, 95 visninger)
Filtype: jpg yngel3.jpg (385,0 KB, 92 visninger)
__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 00:02   #15
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Litt spenning i en våt verden (akvarium)

Så kult.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 00:04   #16
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litt spenning i en våt verden (akvarium)

Så gøy!

Carrera er scalarebestemor.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 00:39   #17
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt spenning i en våt verden (akvarium)

Så utrolig stilig!

Og jeg elsker tegningen av Perry (for det er Perry?) i bakgrunnen på bilde 2.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 01:01   #18
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt spenning i en våt verden (akvarium)

Hehe, er Perry ja. Min tegneglade datter som tegnet denne for noen år siden, og hun insisterte på at den skulle henge bak på akvariet.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 01:24   #19
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litt spenning i en våt verden (akvarium)

Så utrolig artig. Kan vi komme og se?

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 01:26   #20
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt spenning i en våt verden (akvarium)

Selvfølgelig, Isbjørn. Om du husker adressen da

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no