Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Togferie i Skottland?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-16, 23:11   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Togferie i Skottland?

Med en nesten-tenåring?

Hiawata vil til Skottland. Jeg ELSKER Skottland. Vil vil se etter Nessie, gå litt i skog og mark, besøke gifthagen og ta Harry Potter-toget. Noe mer vi bør gjøre? Noen mer dramatiske slott enn andre? Er det greit å toge, jeg vil ikke kjøre på feil side av veien.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-16, 23:14   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Togferie i Skottland?

Kanskje det vikinggreiene på en av hebridene? Tror jeg det er?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-16, 23:16   #3
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Togferie i Skottland?

Det viste seg å være veldig greit å kjøre på feil side av veien i Skottland. Etter en time med litt høy puls ut fra flyplassen i Ediburgh var det bare enkle og greie veier.

Anbefaler The Edinburgh Address for fine apartments i Edinburgh, avbefaler ungdomsherberget i Inverness, og anbefaler egentlig på det aller aller sterkeste å legge inn minst 3 dager og helst en uke på Orkenøyene. Vanvittige arkeologiske funn i alle varianter fra pågående utgraving (Ness of Brodgar) til godt gjennomført turistifisering (Skara Brae), og Bed and Breakfast med gourmet-frokost på The Missing Bell.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-16, 23:16   #4
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Togferie i Skottland?

Også landskapet på Orkney da!

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-16, 23:34   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Togferie i Skottland?

Ooo, takk for gode tips! Kjøring er utelukket, altså. Jeg er ikke en supertrygg sjåfør hjemme heller og vil ha en avslappende tur. Edinburgh har jeg ganske god koll på, men ikke resten av Skottland. Orkenøyene er notert!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-16, 00:37   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Togferie i Skottland?

Inverness og Stirling står høyt på favorittlista vår, i tillegg til Edinburgh.

(Kan avbefale ungdomsherberget i Stirling, men anbefale slottet og William Wallace Tower.)

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 17:18   #7
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Togferie i Skottland?

Skottland er fantastisk å reise i, og jeg liker skotske tog. Jeg har hatt tre lengre togferier i Skottland, samt en del kortere turer. Jeg synes absolutt en øygruppe hører med når man skal til Skottland, det er litt opp til resten av ruta om dere skal til Skye og eventuelt ut til Hebridene, eller om dere skal til Orkenøyene.


Jeg foretrekker Stirling Castle framfor Edinburgh castle, og afternoon tea på Bluebell etterpå. Jeg veit ikke hva slags steder dere liker å overnatte, men jeg kan anbefale ungdomsherberget i Stirling, som er i en gammel kirkebygning helt oppe ved slottet.


Inverness er kjedelig. Jeg synes Pitlochry er søt, sånn liten viktoriansk jernbaneby som får deg til å føle at du er et barn i 1930 som noterer togavganger eller noe sånt.


Glenfinnanviadukten (Harry Potter-togbrua) ligger på strekningen mellom Fort William og Mallaig, og på sommeren går det damplokomotiv der - men det bør absolutt bestilles god tid i forveien! Fort William er et godt utgangspunkt for fotturer i Highlands.

Fra Mallaig kan man ta ferge over til Isle of Skye. (Det går ferge på den ene siden, og buss på den andre.) Og så kan man ta buss opp til Uig og bo på ungdomsherberget der, og enten ha utsikt ut til de ytre Hebridene i klarvær (det gæliske navnet for Skye er tåkeøya, men det HENDER det er klarvær!) eller ta ferge ut dit og reise rundt der ute. Men for å være helt ærlig - da anbefaler jeg å leie bil. Det er NULL trafikk, det blir ikke mindre skummelt å kjøre bil enn det, altså. Vi tok ferge fra Uig til Lewis&Harris, og så buss til ferga over til Berneray og kjørte rundt på Uist'ene og Eriskay, og så leverte bilen helt i sør og tok ferge til Oban, og toget derfra igjen.


Hvis dere skal opp til Orkney så får dere en fantastisk togtur fra Inverness til Thurso. På Orkney kan dere leie sykler i stedet for bil, selv jeg klarte å sykle rundt der i min ungdom og da klarer alle det. Der må dere få med dere steinalderbosetningen Scara Brae, og Maeshowe hvor vikingene tagget på innsiden av et gammel kammer da de søkte ly for en storm.

Plutten og jeg skal til Orkney i sommer, vi var på Hebridene for tre og et halvt år siden. Også skal vi til Cairngorms nasjonalpark (som høres ut som den ligger i Middle Earth), men dit kommer man seg ikke med toget, derfor har ikke jeg vært der før.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 17:50   #8
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Togferie i Skottland?

Skottlandsdelen av turen vår begrenser seg til Edinburgh og en natt på fyrtårnhotell ved Stranraer før vi tar båten over til Nord-Irland.

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Glenfinnanviadukten (Harry Potter-togbrua) ligger på strekningen mellom Fort William og Mallaig, og på sommeren går det damplokomotiv der - men det bør absolutt bestilles god tid i forveien! Fort William er et godt utgangspunkt for fotturer i Highlands.

Denne røyk ut av vår liste av tidshensyn. Men det ser gøy ut!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 18:35   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Togferie i Skottland?

Ooh, fyrtårnhotell!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 18:45   #10
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Togferie i Skottland?

Corsewall Lighthouse Hotel. (NB! Ikke billig!)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 19:01   #11
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Togferie i Skottland?

Dette høres veldig fristende ut. Må undersøkes nærmere.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no