Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Enkel strikkeoppskrift på babyvotter ønskes!

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-08, 20:23   #1
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Enkel strikkeoppskrift på babyvotter ønskes!

Jeg er ikke så flink til å strikke, så det må være noe enkelt!
Nå har jeg nettopp strikket babysokker som bare skulle strikkes "rett fram" og på to pinner, for så å monteres etterpå. Det må vel gå an å strikke votter på omtrent samme måte? Hvordan?

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 21:07   #2
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Enkel strikkeoppskrift på babyvotter ønskes!

Jeg strikket undt og rundt på 4 pinner. Første 4-5 omgangene strikket jeg to rett og to vrang (=vrangbord), så strikekt jeg rundt og rundt til votten var passe lang for å begynne å felle. Da felte jeg 2 masker i hver side (strikk to masker sammen= felling av en maske) og vanlig glatt i mellom, til jeg var nesten fri for masker, og dro tråden gjennom de siste få maskene. Tommel trengs ikke.
Huff, dette ble dårlig forklart. Håper noen kan forklare bedre, evnt. linke til en oppskrift.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 21:09   #3
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Enkel strikkeoppskrift på babyvotter ønskes!

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Jeg strikket undt og rundt på 4 pinner. Første 4-5 omgangene strikket jeg to rett og to vrang (=vrangbord), så strikekt jeg rundt og rundt til votten var passe lang for å begynne å felle. Da felte jeg 2 masker i hver side (strikk to masker sammen= felling av en maske) og vanlig glatt i mellom, til jeg var nesten fri for masker, og dro tråden gjennom de siste få maskene. Tommel trengs ikke.
Huff, dette ble dårlig forklart. Håper noen kan forklare bedre, evnt. linke til en oppskrift.

Hvor mange masker hadde du i utgangspunktet da? Tror egentlig jeg forstår hva du mener, skjønner du.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 21:17   #4
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Enkel strikkeoppskrift på babyvotter ønskes!

Jeg fikser ikke fire pinner, og strikker vottene på to pinner og syr de sammen i siden etterpå. Har aldri skrevet ned maskeantallet - som varierer med garntykkelsen - men det burde være en smal sak å prøve seg litt frem. Jeg strikker noen omganger før jeg lager hullrad til snøring (greit å kunne stramme vottene så de ikke faller av). Deretter strikker jeg litt nedover før jeg begynner å felle. Prøv deg frem, men skriv ned hva du gjør slik at andre votten kan bli lik .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 07:40   #5
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Enkel strikkeoppskrift på babyvotter ønskes!

Se an med garntykkelsen og pinnene. Tror jeg hadde kanskje 8-10 masker på hver pinne? Det går ganske fort, og du oppdager etter et par omganger om de blir passe vide.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 08:12   #6
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Enkel strikkeoppskrift på babyvotter ønskes!

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg fikser ikke fire pinner, og strikker vottene på to pinner og syr de sammen i siden etterpå. Har aldri skrevet ned maskeantallet - som varierer med garntykkelsen - men det burde være en smal sak å prøve seg litt frem. Jeg strikker noen omganger før jeg lager hullrad til snøring (greit å kunne stramme vottene så de ikke faller av). Deretter strikker jeg litt nedover før jeg begynner å felle. Prøv deg frem, men skriv ned hva du gjør slik at andre votten kan bli lik .

Ja, det var noe sånt jeg så for meg. Men å improvisere... jeg får prøve!

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 12:29   #7
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Enkel strikkeoppskrift på babyvotter ønskes!

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Da felte jeg 2 masker i hver side (strikk to masker sammen= felling av en maske) og vanlig glatt i mellom, til jeg var nesten fri for masker, og dro tråden gjennom de siste få maskene. Tommel trengs ikke.

Når du feller, feller du da først to rette og så to vridde rette? Eller motsatt? Hva blir finest?

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 13:10   #8
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Enkel strikkeoppskrift på babyvotter ønskes!

Litt usikker nå, men...
Tror jeg tok to rette sammen først, og vridde etterpå. De sammenstrikkende maskene skal liksom lage en spiss mot hverandre.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no