Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Gulv på barnerom (og tak...)

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-07, 18:27   #1
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Gulv på barnerom (og tak...)

Er så usikker på om vi skal ha laminat eller parkett.
...og hvilken type.

Hvite vegger, hvitt tak. Tror jeg har lyst på ganske mørkt gulv.

Noen forslag?
Må bestemme meg fort.


Taket er hvitlasert (?) panel. Er alle enig med meg i at vi burde male det helt hvitt?

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 18:30   #2
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gulv på barnerom (og tak...)

Parkett ville jeg valgt . Varmere enn laminat.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 19:42   #3
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gulv på barnerom (og tak...)

Jeg ville valgt parkett. Det er mykere og varmere enn laminat, bedre for barna som sitter på gulvet og leker. At det får litt lettere hakk får man heller leve med, parkett tåler da ganske mye det også, om man kjøper en hard tresort. Vi har lutet og hvitoljet furugulv på soverrommene. Det er et herk å vaske (gjøres en gang i jubelåret), men veldig behagelig å gå på, og er ikke kaldt selv om det er kaldt på rommet.


Vi har nylig malt ett av soveromstakene hvitt, og er veldig enig at du bør male taket hvitt. Det gir en helt annen romfølelse, og et mye lysere og triveligere rom. De neste står nok for tur her ettehvert også.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 20:07   #4
Therese
Fullverdig medlem
 
Therese sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 98
Therese har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gulv på barnerom (og tak...)

Vi har behandlet furugulv (lutlakket fra forhandler) på barnerom og er kjempefornøyd.
Lett å holde rent og pent å se på.
Det ville jeg ha valgt.

Men, av de alternativene du nevner ville jeg nok hatt parkett.
Event vinylbelegg.

Ville beholdt taket hvitlasert.

__________________
Mamma til gutt f 95, jente f 00 og gutt f 05
Therese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 20:34   #5
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gulv på barnerom (og tak...)

Taket ville jeg ha malt hvitt.
Vi har hvitmalte paneltak på barnerommene.
Taket på soverommet vårt er hvitlasert og det står for tur til hvit maling - arbeidslysten må komme!

På gulvet ville jeg ha valgt parkett eller et festlig belegg fra Forbo. Gummi er også et alternativ, men må "bones" opp, ellers er det noe herk å vaske.
Vi har brede furubord - oljet mørkebrune, olje fra danske TripTrap - de er varme og "myke" å gå på, og lette og holde rene. Selvfølgelig er det blitt noen hakk og riper, men langt færre enn jeg hadde innbillt meg. Gulvet er lagt for 5 1/2 år siden.

Laminat er kaldt og mer plastaktig å gå på enn vinylbelegg, synes jeg.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 11:02   #6
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gulv på barnerom (og tak...)

VI har lønneparkett på barnerommene, og den tåler utrolig mye! (og er mye varmere enn laminat, og ikke så hard å gå på)

Går du for parkett, så tåler ask og lønn f.x mye mere enn eik. Både ask og lønn er ganske lyse parketter.

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 11:10   #7
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gulv på barnerom (og tak...)

Parkett.
Hvordan ser taket ut ? Bilder ? Vet ikke hvordan hvitlasert ser ut jeg...

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 11:14   #8
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gulv på barnerom (og tak...)

Opprinnelig lagt inn av Therese, her.

Vi har behandlet furugulv (lutlakket fra forhandler) på barnerom og er kjempefornøyd.
Lett å holde rent og pent å se på.
Det ville jeg ha valgt.

Men, av de alternativene du nevner ville jeg nok hatt parkett.
Event vinylbelegg.

Ville beholdt taket hvitlasert.

'Vi har også lyst behandlet furugulv på barnerommene i sokkeletg og det er varmt og behagelig.

Laminat/pergo er kaldt å gå på.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 11:27   #9
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gulv på barnerom (og tak...)

Vi valget parkett på golvene fremfor laminat, mye varmere og mykere å gå på.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 11:28   #10
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gulv på barnerom (og tak...)

Jeg ville ikke ha valgt laminat hvis jeg hadde muligheten til å velge... Vi har laminat på et soverom som vi ikke har pusset opp enda, og det er veldig kaldt selv om vi har varmekabler under.... De andre rommene har enten parkett eller tregulv, og det er mye lunere og ikke så lett gulvkaldt

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 11:33   #11
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gulv på barnerom (og tak...)

Stemmer i med resten - styr unna laminat.
Vi har laminat på soverommet vårt, og gulvet er bikkjekaldt!
Derfor var vi ikke i tvil da vi la gulv på rommet til Lillemor. Hun har eikeparkett og den har riktignok fått noen skrammer, men jeg synes strengt tatt ikke det gjør så mye.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 08:23   #12
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gulv på barnerom (og tak...)

Mannen mener bestemt at det er bedre med laminat siden det tåler mer.

Jeg har lyst på merabou (??...aner ikke hvordan det staves.)
Kan det stemme at det koster 400,- pr. kvm. ?
Blir fryktelig dyrt siden det er endel rom vi skal ha det på da.

Nå er hvertfall taket malt hvitt!
Skal se om jeg får lagt ut bilde etterpå siden noen lurte på hva lasert var.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 09:15   #13
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gulv på barnerom (og tak...)

Vi har parkett på alle gulv, barnerommene og. taket på det ene barnerommet er malt mørk himmelblå, og stemplet stjerner og måne på. Det rommet vi holder på med nå, får stjernehimmel i fiberoptikk, og vi lurer på å ta blått tak her og. Stemningsfullt

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 09:24   #14
Katrin
Superaktiv
 
Katrin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 443
Katrin er litt kulKatrin er litt kulKatrin er litt kul
Standard

Sv: Gulv på barnerom (og tak...)

Vi har valgt Sisal tepper på våre soverom, det er lunt, enkelt å rengjøre og eldes på samme måte som tregulv.

Superfornøyd med valget!

Katrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 09:28   #15
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gulv på barnerom (og tak...)

Blått tak er nok helt uaktuellt, jeg er inne i en helhvit periode.

Opprinnelig lagt inn av Katrin, her.

Vi har valgt Sisal tepper på våre soverom, det er lunt, enkelt å rengjøre og eldes på samme måte som tregulv.

Superfornøyd med valget!

Bilde eller link?
Hvordan er dette i forhold til støv?
Er det ikke best med glatte overflater?

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 10:26   #16
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gulv på barnerom (og tak...)

Jeg ville lagt parkett. Laminat er kaldt og hardt.
Gwen: Merbau er lekkert, men alt av riper synes.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 11:36   #17
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gulv på barnerom (og tak...)

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Jeg ville lagt parkett. Laminat er kaldt og hardt.
Gwen: Merbau er lekkert, men alt av riper synes.

Så du mener lyst gulv er bedre da?
Ikke lett dette her.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 12:10   #18
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gulv på barnerom (og tak...)

Opprinnelig lagt inn av Gwen, her.

Mannen mener bestemt at det er bedre med laminat siden det tåler mer.

Jeg har lyst på merabou (??...aner ikke hvordan det staves.)
Kan det stemme at det koster 400,- pr. kvm. ?
Blir fryktelig dyrt siden det er endel rom vi skal ha det på da.

Nå er hvertfall taket malt hvitt!
Skal se om jeg får lagt ut bilde etterpå siden noen lurte på hva lasert var.


Canadisk lønneparkett tåler MYE!
Vi har det i alle barnerom, og det er ikke riper der overhodet!

(stua med eikeparkett derimot )

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 12:15   #19
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gulv på barnerom (og tak...)

Her finner du mye om forskjellige typer parkett, utseende og hva de tåler:

(jf. denne oversikten, jo høyere tall jo mere tåler de...)

Hardheten til forskjellige treslag
Eik 2.9 - 3.7
Bjørk 2.2 - 2.7
Bøk 2.7 - 4.0
Lønn, Kan. 3.2 - 4.3
Ask 2.9 - 3.5
Kirsebær Kan.2.9
Merbau 4.1 - 4.9
Afrormosia ca. 3.7
Furu ca. 1.6
Kilde: http://www.boandren.no/lamell.htm

Så klart finnes individuelle kvalitetsforskjeller også. Eikeparkett kan være så mangt...


se også:
http://www.ifi.no/main.jsp?content=/...tt_treslag.htm


Sist redigert av SmarteSmelt : 25-01-07 kl 12:25.
SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 12:18   #20
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gulv på barnerom (og tak...)

Opprinnelig lagt inn av Gwen, her.

Så du mener lyst gulv er bedre da?
Ikke lett dette her.

Trenger ikke være lyst, men jeg ville valgt noe annet enn Merbau.
Det blir veldig fort riper, og som sagt synes alt.
Har hatt det selv og angret stort. Når jeg blir pensjonist og barna er ute av huset, ja da skal jeg ha Merbau igjen.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no