Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hvordan skape et hjem?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-07, 10:47   #1
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Hvordan skape et hjem?

.....


Sist redigert av MokkMokk : 04-02-13 kl 12:10.
MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 10:48   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skape et hjem?

Finner deg en interiørarkitekt?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 14:05   #3
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan skape et hjem?

Jeg har hverken tid eller syntes det er spesielt moro å drive med slik pynting hjemme
Tingene vi har på vegger og til pynt fremme, har kommet til i løpet av mange år ,og byttes litt ut etterhvert.

...ja du har jo vært innom i vårt gamle hjem forresten

Jeg er litt sær på bilde valg i stuen feks.Vil heller ha få, men ordentlige bilder

Fotografier har jeg på kjøkkenet og andre steder enn i stuen

I vårt nye hjem så det lenge litt nakent ut, men jeg har pyntet opp med litt kjøpt underveis.Litt herfra og derfra, men holder meg til en stil, og få farger. Ellers blir det lett for mye og rotete syntes jeg

Syntes jeg har fått mange tips i den butikken på Buskerud Storsenter, Karjolen
De er flinke til å lage utstillinger med ting de har i butikken

Hvis du finner ut hvilken basis farge du vil ha på tilbehøret, kan man jo begynne forsiktig å kjøpe inn en og en ting, og så melder behovet seg etterhvert når du kikker rundt deg i stuen (hvis det er dette rommet) , hva du kunne tenke deg påden plassen eller den plassen.
Lysestaker i samme farge om salongen feks, og bytte farge på lys er en grei pynteting

Dette ble rotete, ble i grunnen bare tankene hivd ned innimellom jobbingen her

Lykke til MokMokk, med det kjempelekre huset tenker jeg du får det råflott og hjemmekoselig jeg

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 14:18   #4
Polkadot
Passiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hedmark
Innlegg: 475
Polkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populær
Standard

Sv: Hvordan skape et hjem?

Jeg er AKKURAT som deg!

Men her løste problemet seg nesten av seg selv, og de siste mnd har jeg endelig begynt å se at hjemmet mitt begynner å ta form.

Jeg virkelig ante ikke hvilken stil jeg ønsket, jeg liker jo alt. Jeg bestemte meg bare for å begynne et sted. Hvitt. Alt jeg kjøper av møbler er beige eller hvite. Man kan alltids sprite opp med litt freshe gardiner, puter og duker.

Veggene mine er som hos deg, nakne. Det er fordi jeg ikke finner noen fine bilder å henge opp. "Alle" billige bilder fra skeidar og slikt er så melankolske. Jeg liker at det er litt farge og glede. Men da må jeg betale masse, masse penger. Og skal jeg ut med så mye penger, vil jeg vente til jeg finner et bilde som VIRKELIG fenger meg.

Men i mellomtiden går det jo an å kjøpe plakater og sette i klipsrammer. Det er en billig midlertidig løsning.

Det siste halvåret har jeg byttet ut rosa skinnsofa jeg fikk gratis, med en beige sofa chaisselong (kr 5000,-). Hadde et kjøkkenbord som jeg fikk gratis fra en nedlagt kafé. Det var smalt, vinglete og hadde et utpreget kantine-preg over seg. Nå har jeg kastet ut det og fått meg en stor hvit spisegruppe med 6 stoler (kr. 3000,-)

Gardinene mine har jeg også valgt å være forsiktig med, de er også beige. Men nå som jeg er blitt litt mer bevisst, funnet litt mer en stil å henge meg på, så ser jeg at det blir litt vel blasst. Kommer snart til å kjøpe noen litt mer spenstige gardiner.

Polkadot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 14:48   #5
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan skape et hjem?

Oppigjennom årene har jeg samlet en del småting som jeg er veldig glad i. Et bilde etter bestefar, to gamle smør og sukker krukker som henger på veggen, et lite bilde venninden min har malt til meg osv.

Jeg har "min" stil, ikke ikea, ikke bohus osv. En herlig salig blanding av ting jeg liker å er glad i. Jeg elsker rødt, så ofte er det røre detaljer som går igjen. Lys skaper stemning. Har vegghengte kubelysestaker. Et stort speil over spisestua, et flott bilde med rødt i.

Grønnplanter er jo også fint, skaper en deilig stemning det også. Kjøkkenbordet mitt er sikkert hundre år snart, ingen andre har makent noe jeg syns er litt moro, om andre ikke liker det, nei det bryr meg i nakken.

Siden du har hvite vegger har du jo mange muligheter. Ha nøytrale møbler og tepper, sprit dette opp med tekstiler i farger dere liker. I år er lyseblått in, men man velger jo selv hva man liker. Kjøp et bilde som dere liker, gjerne med farger. Bruk dette bilde til å hente ut farger til tekstiler f.eks.

Hjemmekosen kommer etterhvert. Få som har det fiks ferdig den dagen huset er ferdig.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 14:53   #6
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skape et hjem?

Jeg er enig med Misteri. Det som skaper et hjem, er det som det knytter seg minner til, og det som er spesielt for deg og dere.

Det tar tid, men det kommer.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 22:10   #7
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan skape et hjem?

Så spennende! Jeg skjønner utfordringen din, og sier meg enig med de som mener at et hjem skapes over tid.

Sånn rent praktisk så synes jeg det er lettes med nøytrale hovedfarger (vegger og møbler). Bruk heller sterkere farger på det som kan byttes ut etter årstid og humør (puter, gardiner, duker osv). Peis, eller annen varmekilde med flammer, gir også en varm atmosfære.

Når jeg ser meg rundt i stua hos oss, ser jeg en stram innredning med ting som hører sammen. Vi har eik som hovedmateriale, og lyse farger ellers. Jeg har valgt fargeklatter på veggene. Bildene (trykk fra kunstnere som bruker sterke farger - Rittun f.eks) er gaver sambo og jeg har kjøpt sammen når vi har hatt økonomi til det (felles julegave f.eks). Gallerier har ofte utstillinger av kunstnere som ikke koster skjorta, og det er gøy å ha noe på veggen som ikke er masseprodusert. Jeg har også tatt opp malekosten selv, kjøpt canvas og malt et par egne bilder. På kjøkkenet har Storesøster fått henge sine malerier. Koselig med hjemmelaget kunst! Vi har nesten ingen fotografier. på veggene. Jeg er ikke veldig glad i typen "anegalleri". Har heller plassert fotografiene i mange små, ulike rammer på en IKEA kommode i entreen. Synes det er koselig at husets beboere er det første folk ser når de kommer inn døra

Jeg har stort sett alltid friske blomster både på kjøkken, i stue og i gangen. Det synes jeg er med på å lage en god atmosfære, og gir et stilig inntrykk. Har flere ganger fått kommentarer på at det "alltid" er så fine blomster hos oss. De tar vekk fokus fra både støvete gulv og uvaskede vinduer.

Vinduer er husets øyne, og det kan gjøre mye for inntrykket bare å bruke persienner eller endre gardintype.

Jeg elsker interiørblader, og leser dem med stor glede. Jeg har imidlertid aldri latt meg dra med på en bølge jeg føler ikke passer til huset (huset er fra 1976, firkantet, og det kan ALDRI bli bonderomantisk...).For å være helt ærlig, så er det ikke alltid jeg blir like sjarmert av hjemmene som bugner over av ting fra loppemarked, garasjesalg, div kontainere og nedlagte restauranter. De er veldig ofte "satt spennende sammen for å gi et helhetlig inntrykk"bare . Ikke alt skaper en "lun" og "særegen" atmosfære BARE fordi det er originalt (husker særlig ELLE interiør hadde en lang, beundrende artikkel om en leilighet som til syvende og sist bare virket støvete og rotete, egentlig).

Lykke til!

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 22:34   #8
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan skape et hjem?

Syntes det er kjempegøy!

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 05:34   #9
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan skape et hjem?

Hadde jeg valgt yrke på nytt igjen, så hadde jeg ville jobbet med folk i forbindelse med interiør av hjem. Jeg synes det er kjempegøy! Jeg liker veldig godt å ordne vårt eget hjem, men også å komme med tips til andre som ikke synes det er så gøy eller som totalt mangler kunnskap om hvordan man kan plassere ting for at det skal se bra ut osv., farger, stoff-valg osv.osv. Jeg går ut i fra at jeg har et medfødt gen for interiør og i tillegg synes jeg det er kjempemorsomt.

Jeg synes det er veldig mange kjedelige hjem med et sammensurium av farger, stilarter som mismatcher totalt osv. og regner med at det er mer det at folk ikke interesserer seg, enn at de har spesielt dårlig smak. Jeg synes et hjem sier mye om folk. Det betyr ikke at jeg synes det er spesielt spennende med minimalistiske hjem uten sjel, og heller ikke maksimalistiske hvor man har satt fram all furu og messing man har kunne rote fram og hvor stresslessen har æresplass foran fjernsynet som er nedlasset med nips og fjas.

Jeg leser masse interiør-blader, hovedsaklig utenlandske ettersom jeg synes norske er svært like hverandre og ikke skiller seg ut på noen som helst måte bortsett fra VAKRE HJEM & INTERIØR som er mitt favoritt interiør-blad av de norske, og mitt hjem er nok innredet mye i samme stilen som man finner i det bladet.

www.vakrehjem.com

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-07, 15:41   #10
Vårin
Trist
 
Vårin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 89
Vårin har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvordan skape et hjem?

Jeg vil anbefale deg et nytt interiør-blad som heter Rom 1-2-3. Det er et litt mer folkelig interiørblad for dem som ikke bryr seg så mye om design og minimalisme, samt de som ikke vil bruke all verdens penger på en enkel dekorasjon. Også masse "gjør-det-selv"-tips.

Vårin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no