Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hvor ofte klipper dere plenen? Gjødsler?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-20, 08:23   #1
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Hvor ofte klipper dere plenen? Gjødsler?

Nyervervet hageinteresse, har ikke peiling på noe, er litt overrasket over hvor mye den forbaska plenen vokser. Vi klipper nå to ganger i uka, klipper ikke så altfor kort(har lest at det ikke er så lurt). Da ser den helt ok ut. Hvor ofte klipper dere? Har gjødslet en gang i år, planlegger å gjødsle en gang i måneden fremover, er det lurt tro? Hva gjør dere andre?
Dere med robotklipper kan unnlate å svare for det er skikkelig skikkelig urettferdig

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-20, 08:26   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor ofte klipper dere plenen? Gjødsler?

Jeg har privat gartner. Min mors samboer på 84 klipper. Han liker det. Han klipper ca en gang i uken.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-20, 08:30   #3
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ofte klipper dere plenen? Gjødsler?

På sommeren klipper vi ca 1 gang i uken. Robotklipper er HELT UAKTUELT for jeg bruker absolutt alt gresset til å legge rundt trær, bærbusker, i grønnsaksbedet rundt småplanter, og rundt tomatene og alt i drivhuset. Gress er gull. Blir det noe til overs går det i kaldkomposten.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-05-20, 08:40   #4
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.650
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte klipper dere plenen? Gjødsler?

Jeg klipper en gang i uka, gjødsler aldri.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-20, 08:50   #5
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ofte klipper dere plenen? Gjødsler?

En gang i uka. Gjødsler om våren og ved st. Hans.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-20, 09:06   #6
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor ofte klipper dere plenen? Gjødsler?

Jeg har manuell gressklipper (liten hage, mest miljøvennlig, trenger ikke noe annet, fin trim, robotklippere kvester piggsvin) Klipper en gang i uka og lar avklippet ligge igjen som gjødsel. I tillegg får jeg naboens avklipp til å legge rundt planter. Gjødsler i tillegg med hønsegjødsel et par ganger i sesongen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-20, 09:16   #7
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.345
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor ofte klipper dere plenen? Gjødsler?

Klipper et par ganger i uka. Har nettopp gjødsla, og plenen har formelig blitt grønnere og frodigere time for time etterpå..

Hiver på kalksalpeter om noen uker. Da blir den enda flottere. Og vi må klippe oftere...

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04

Sist redigert av Ellisiv : 28-05-20 kl 09:57.
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-20, 09:31   #8
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor ofte klipper dere plenen? Gjødsler?

Wow! Det går mye lenger mellom hver gang vi klipper, og hagen ser fin ut. Ikke nå, da. Plenen var så gul at vi har latt det bli grønn igjen.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-20, 09:31   #9
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.049
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor ofte klipper dere plenen? Gjødsler?

Plen skal gjødsles tre ganger før St. Hans fikk vi beskjed om da vi anla hagen vår. Ellers så klippes gresset ca 1 gang i uken.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-20, 09:45   #10
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor ofte klipper dere plenen? Gjødsler?

Vi klipper maks hver andre uke. Jeg har lav terskel for litt høyt gress. Vi gjødseler kanskje litt lite så den vokser sent?

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-20, 09:47   #11
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.825
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ofte klipper dere plenen? Gjødsler?

Har ikke store plenen, og halvparten er visst mer grassløk enn plen. Klipper omtrent annenhver uke. Kanskje litt oftere. Gjødsel har jeg ikke tenkt på.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-20, 10:16   #12
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor ofte klipper dere plenen? Gjødsler?

Gjødsle?

Jeg klippet plenen i går, det er første gang det ble gjort i år. "Plenen" består mest av mose og løvetann. Mulig gjødsling hadde fremmet produksjon av faktisk gress? Hvorfor bruker man kalksalpeter?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-20, 10:45   #13
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor ofte klipper dere plenen? Gjødsler?

Jeg har lest at gjødsel fremmer vekst av gress som på den måten hemmer mosen. Jeg er ikke så opptatt av å fjerne løvetann i planen forresten. Den er grønn den også, klipper heller ned før blomstene setter frø.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-20, 11:06   #14
Bean
Erfaren
 
Bean sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 1.108
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Sv: Hvor ofte klipper dere plenen? Gjødsler?

Plenen klippes hver dag mellom kl.10 og 11 (pause i helgene) av robotklipperen. Vi har faktisk 2 stk siden forsiden og baksiden er på forskjellig nivå og klipperen går ikke i trapper. Det er sambo sin oppgave å klippe gresset og han så i fjor at han kunne outsource jobben. Gjødsler 2-3 ganger i året.

__________________
2003 & 2006
Bean er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-20, 11:12   #15
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte klipper dere plenen? Gjødsler?

Jeg gjødsler en gang om våren, rikelig. Mannen slår med manuell klipper to ganger i uka, ca.

Samler ikke opp gresset.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-20, 11:39   #16
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte klipper dere plenen? Gjødsler?

Jeg ser at jeg kanskje burde klippe oftere. Jeg klipper sjeldnere enn en gang i uken og venter som oftest til gresset er synlig for høyt.

Jeg klipper relativt kort når jeg klipper, raker litt hardt, sånn at jeg også fjerner mose. Det ser ut til å fungere godt. Jeg har fremdeles mer gress enn mose, selv om det er en hard kamp. Jeg arbeider hardt for å fjerne løvetann.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-06-20, 09:40   #17
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ofte klipper dere plenen? Gjødsler?

Helten klipper første gang når mesteparten av plenblomstene er avblomstret. Da er det fullt av bier og humler her, de trenger mat om våren/forsommeren. Deretter klippes det når det trengs. Gjødsling har vi aldri drevet med og det syns på mosen. Vi bruker en bensindrevet gressklipper som sto i garasjen da vi overtok. Den blir ikke med på flyttelasset.

Ad. løvetann så har vi hittil latt den stå, men er det egentlig lurt? Sånn med tanke på brunstnegler mener jeg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-20, 11:32   #18
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor ofte klipper dere plenen? Gjødsler?

Løvetann og groblad luker jeg. De elskes av snegler og fortrenger gress. Lar man de stå blir fort hele plenen dekket av kun dem. Sneglene liker dem også, og gjemmer seg under bladene på dagtid. Løvetann lærer seg om den bor på et sted det klippes. Da setter den knopp uten stilk, helt ned motbakken. Vi hadde en skikkelig sjau da vi flyttet inn, og trenger kun vedlikeholdsluke nå. Typisk at jeg tar de gule blomstene når de dukker opp. De årene vi har slurvet vises det. Hvitkløver er humlefavoritt og får stå. Når den blomstrer drøyer vi klippinga. Må bare huskeåsi til gjester at de ikke tråkker i de hvite feltene, for dafår de vondt...

Mose og gress liker ulike ting. Vil man ha vekk mose er det enkleste å legge til rette for gresset. Strø litt sand på den, gjødsle litt, la det tørke ut et par ganger i sesongen. Litt mose stresser meg ikke.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-20, 13:38   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte klipper dere plenen? Gjødsler?

Hva mener du med å tråkke i de hvite feltene? Hvitkløver stikker da ikke?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-20, 13:44   #20
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor ofte klipper dere plenen? Gjødsler?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hva mener du med å tråkke i de hvite feltene? Hvitkløver stikker da ikke?

Nei, men humler gjør hvis de blir tråkket på.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no