Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Mat uten hvete, havre, rug og bygg?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-13, 12:30   #1
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Mat uten hvete, havre, rug og bygg?

Guttungen i huset har slitt med magen i perioder i flere år nå. Vi trodde at vi hadde funnet løsningen nå med at han ikke tåler melk. Han har gått på laktosefri diett siden i sommer og det har fungert bra. Nå har han imidlertid hatt en periode med veldig vondt i magen igjen og det er ikke relatert til inntak av melk. I dag var vi hos legen og neste han kunne tenke seg at vi prøver er kryssallergiene til Timotei. Dvs. hvete, havre, rug, bygg og belgfrukter.

Her er jeg helt blank. Hva gjør jeg i forhold til brød, har de brød bakt på maismel f.eks. på bakeri? Kaker osv. til bursdager? Det er MANGE bursdager fremover. Noen som har gode oppskrifter? Det står ganske klart på innholdsfortegnelsen om det inneholder disse kornslagene ja? De er ikke skjult under andre benevnelser?

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 17:39   #2
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.802
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat uten hvete, havre, rug og bygg?

Har han tatt blodprøve for cøliaki? Det ville jeg sørget for før jeg evt utelot glutenholdige matvarer fra kosten.
Grunnen til det er at dersom det skulle vise seg å være cøliaki så vil en slik omlegging av kosten gjøre gutten fin i magen, og ganske så dårlig igjen når dere introduserer matvaren igjen. Gjerne så dårlig at dere ikke orker å gi han glutenholdig mat mer. Og det er dumt, for da vil dere ikke kunne få cøliakidiagnose, for hverken blodprøve eller gastroskopi vil slå ut etter en periode på glutenfritt.

Ellers lurer jeg på hvorfor han tenker på kryssallergier til Timotei - har han kjent allergi mot Timotei?

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no