Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Økonomi 101 for dummies

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-08, 16:50   #21
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Ikke Økonomi 101 nei. Jeg har prøvd å finne ut av dette også, men finner mange halvveise, men ingen overbevisende svar. Det virker som om svarene avhenger litt av hvor de står i forhold til kriseplanen.

Her er et par:
http://krugman.blogs.nytimes.com/200...ney-come-from/

Sitat:

But, people ask me, where will we get the money? Won’t we have to borrow it from the Chinese?
Actually, no.
Ten years days ago, I explained that the Paulson plan would actually move money in a circle. No outside financing would be needed.

Les også det han linket til. Og kommentarene, kommer fram mange nyanser der.

http://www.wltz.com/news/local/29723974.html

Sitat:

If passed, where will the money come from? With this being an election year, Daniels said he doesn't see the government curtailing spending.

"This is going to be new debt,” he said.

Which means generations will have to foot the bill, an approach government has taken before.

Denne artikkelen sier jo noe annet.

Så det er ikke lett å vite, kanskje noen andre kan mer enn meg?

For øvrig er ikke dollaren backet av gull. Slik jeg har forstått det så er det ikke backet av noe spesielt, bare bestemt at dollar skal være akseptert betaling.

Sitat:

The terms fiat currency and fiat money relate to types of currency or money whose usefulness results, not from any intrinsic value or guarantee that it can be converted into gold or another currency, but instead from a government's order (fiat) that it must be accepted as a means of payment

Fra Wikipedia (fiat currency).

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 16:54   #22
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Dette ble skrekkelig artig. Det viser seg at grunnen til den styrkede dollaren er en gåte. DnB NOR Markets hevder det er en negativ korrelasjon mellom dollar og oljepris på 0,4. De mener også at det er dollarens styrkning som gjør at oljeprisen faller. Storebrand mener det er omvendt, og det er oljeprisens fall alene som står bak dollarens styrkning. Amerikanske institusjoner mener det er krisepakken som står for dollarstyrkningen mot Euro, særlig ettersom de europeiske landene har kommet kortere i krisen enn amerikanerne har (les: vi har en større del av krisen foran oss enn amerikanerne). Jeg ville her konkludert med at alt henger i løse luften, og ingen skjønner egentlig hva som foregår.

Og her er nok en forklaring på samme fenomen:

Sitat:

The answer, it seems, lies in broad-based global demand for long-term US government debt. When investors become spooked by risky market conditions (as would be reasonable given recent events), they move their capital from stocks and other higher-risk investments to long-term US Treasury bonds. While these offer very little return, they are considered nearly risk-free. The assumption is that such an investment can only go meaningfully awry if the government itself collapses.

http://www.dailyfx.com/story/market_...260457441.html

Synes alle forklaringene høres logiske ut, så jeg tror jeg bare konkluderer med det samme som Monsoon.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 17:09   #23
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Du kan jo bare spørre din lokale Terramegler?

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 19:36   #24
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Hvis du har over 2 mill, så må du huske å spre dem på flere banker. Dette er vel hypotetisk for de fleste småbarnsforeldre, men det kan jo være noe å minne et par besteforeldre på.

skulle ha vært sånn for lånene også, alt over to millioner - vips borte vekk... *dreamer*

Jeg synes heller ikke det var banale spørsmål du hadde, derimot veldig lurt spørsmål. Hvor kommer disse pengene fra. Redder de wall street og tar knekken på noe annet??

Som jeg leste i finansavisen: denne redningspakken ble sammenlignet som å ommøblere titanic rett før den sank. Dette uttales av aksjestrateg Terje Nyborg, en mann som jeg personlig har god tiltro til.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 19:47   #25
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Kan jeg stille et spørsmål som faktisk er økonomi 101? For jeg lurer veldig på hva som skjer med lånene når banken går under *vurderer å flytte boliglånet til en islandsk bank*.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 20:31   #26
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

1. Hvorfor er dollaren så høy?
Det ser ut til at det er en sammensatt grunn, mye nevnt allerede om oljepriser og at USA er kommet lenger i krisehåndteringen (first in - first out). Det ser også ut til at the Federal Reserve i USA har satt opp en del valuta-swaper med noen utenlandske sentralbanker for å få sendt dollaren ut i verden. Dette har gjort at dollartilførselen har vært stabil. Det hevdes at ettersom krisen bryter inn overalt akkurat nå så vet ikke folk hvor de skal sette pengene sine, og velger da USA som safest bet, og kjøper amerikanske Treasury Bills (tror jeg). At dollaren stiger nå blir sagt å være counterintuitive (som jeg syntes var et fint ord), og det er vel ingen som skjønner helt hvorfor. Uansett - vi skal nok juble for det. Sterk dollar vil være en motvekt til hyperinflasjon, som var skrekkscenarioet etter vedtaket om den gedigne krisepakken.

2. Finansiering av krisepakken
Det ser ut til å være salg av obligasjoner til utlandet som skal være løsningen. Krisepakken skal håndteres ved at staten kjøper MBS (mortgage backed securities), som igjen skal kunne selges etterhvert. Det er jo usikkert hvorvidt det vil være med profitt, men det vil tiden vise.

Det er slik jeg tolker hva jeg finner i hvert fall.


Sist redigert av Pepper Lemon : 06-10-08 kl 20:53.
Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 20:32   #27
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Kan jeg stille et spørsmål som faktisk er økonomi 101? For jeg lurer veldig på hva som skjer med lånene når banken går under *vurderer å flytte boliglånet til en islandsk bank*.



Jeg ville trodd de solgte fordringene sine før de rev banken.


Sist redigert av Pepper Lemon : 06-10-08 kl 20:52.
Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 22:17   #28
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Takk til Monsoon for forklaring og tips om bøker og indie også for lenker (er du også økonom? Her liker vi folk som kan ting, men du er hjertelig velkommen hit uansett).

Jeg ble superinteressert i dette jeg nå, det er jo ganske kult det hele (ikke at folk mister jobb og hus selvfølgelig), men hvordan ting henger sammen.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 22:19   #29
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Her liker vi folk som kan ting, men du er hjertelig velkommen hit uansett).


Ehm, jaha?


Oslo Børs ned 10 % i dag. Hm. (Men jeg husket mellomrom foran prosenttegnet. )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 22:22   #30
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Ehm, jaha?

Æææh, shit, det kom vel litt feil ut. Unnskyldningen er at jeg sitter på pc-en som vi egentlig bare bruker som TV-maskin og som har et vanskelig tilgjengelig tastatur, sitter på kne mens jeg knoter og mannen min maser og sier at jeg skal rydde kjøkkenet før vi legger oss.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 22:26   #31
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Her liker vi folk som kan ting, men du er hjertelig velkommen hit uansett).

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Ehm, jaha?

Hehe, lurte litt jeg også.

Jeg er ikke økonom. Eller kanskje jeg burde si at jeg ikke er det enda. Om noen år så.

Uansett regner jeg med at folk her inne er så smarte at de selv klarer å sjekke hvor seriøse linkene er eller evt. ikke er.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 22:29   #32
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Æææh, shit, det kom vel litt feil ut. Unnskyldningen er at jeg sitter på pc-en som vi egentlig bare bruker som TV-maskin og som har et vanskelig tilgjengelig tastatur, sitter på kne mens jeg knoter og mannen min maser og sier at jeg skal rydde kjøkkenet før vi legger oss.

Han sier at DU skal rydde kjøkkenet før DERE legger dere? Har han noe på deg? Øyenvitner? Fellende lydopptak?

Opprinnelig lagt inn av indie, her.

Uansett regner jeg med at folk her inne er så smarte at de selv klarer å sjekke hvor seriøse linkene er eller evt. ikke er.


Ikke alle. :beroliger:

Sånn, nå skal jeg slutte å fjase. Lover.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 23:27   #33
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Han sier at DU skal rydde kjøkkenet før DERE legger dere? Har han noe på deg? Øyenvitner? Fellende lydopptak?

Ikke noe annet enn at han laget middag, ryddet vekk fra stuen, stelte og la ned barn og gikk og handlet mens jeg skravlet med en venninne på telefonen. Han sa det var pga rettferdighet (?) at jeg skulle gjøre det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 23:40   #34
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Det er bare så typisk menn, altså. :trøster:

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 11:02   #35
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Jah. Mannfolk. :tsktsktsk:

:venter på torsk:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 12:05   #36
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

*vurderer å flytte boliglånet til en islandsk bank*.

Jeg er riktignok bare en stakkars it-konsulent, men jeg vil på det sterkeste anbefale en annen bank enn Glitnir.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 12:06   #37
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Jeg fniste stort av den fine google add-annonsen for Glitnir som var på Gmail her en dag.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 13:46   #38
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Økonomi 101 for dummies

Opprinnelig lagt inn av indie, her.

For øvrig er ikke dollaren backet av gull.

Riktig, ikke siden 1971.

Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no