Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-17, 18:06   #29
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Driftingen av serveren var det vel uansett Digital Pacific som stod for, ikke politiet? Det politiet gjorde var å fortsette med det nettstedets administratorer hadde gjort, inkludert å dele overgrepsmateriale.



Har VGs journalister brutt loven underveis? Har de hacket en server? Er det i tilfelle noe vi ønsker å være imponert over?



Hva mener du egentlig med den setningen her? Nei, du "må" slett ikke slå deg til ro. Det går helt fint an å stille spørsmål med hvordan ting er håndtert. Det kan for eksempel medføre at man får mer informasjon slik at man forstår hvorfor ting ble gjort, og dermed syns at det er akseptabelt. Men det motsatte kan også skje: Man mener politiet har opptrådt på en helt uakseptabel måte. Om min datter hadde blitt utsatt for overgrep hvor overgrepsbilder og -video av henne ble spredt av politiet, så kan jeg garantere deg at jeg ikke ville "slått meg til ro" med at jeg ikke visste nok, og at de som visste mer enn meg gjorde rett i å la overgrepsmaterialet bli spredt.

Denne saken er ekstremt tvilsom. I jakten på å ta bakmenn unngikk de å gripe inn i overgrepssaker de visste om. Jeg syns ikke det er OK, og det blir ikke mer OK om jeg får vite mer.

Lille Meg - pust med magen. Det var du som lurte på om det var riktig bruk av politiets ressurser å holde på med å late som de var de opprinnelige admins for Childs Play. Jeg tenkte høyt om at ressursbruken ikke nødvendigvis var STØRRE i denne aksjonen, enn om de bare hadde infiltrert og tatt ut informasjon som vanlige brukere.

Jeg vet ikke om VG per def har hacket en server, gjør du? Jeg ER imponert over VGs team, som sitter på såpass kompetanse og kunnskap om cyberspace, at de avdekker og sporer helt frem til australsk politi. Jeg kan jo la meg imponere over noens EVNER selv om jeg ikke nødvendigvis applauderer hva de brukes til? Og i denne saken var jo VGs utgangspunkt at de ville finne ut hvor disse grusomme nettstedene ble drevet fra - før de landet i Australia. Hvordan tenker du at man skal avdekke kriminalitet på nett uten å gå inn bakveier?

Jeg kan ikke diskutere denne artikkelen med utgangspunkt i hvordan JEG som mor hadde reagert. Jeg ANER ikke, og jeg er ikke sikker på hvordan jeg ville tenkt eller følt eller noe. En advokat i artikkelen nevnte noe om at andre foresatte med barn som også var blitt offer for overgrep, ikke så på videre deling av bilder på samme måte som den moren VG hadde snakket med. Altså er selvsagt ikke hverken ofre eller foresatte en ensartet gruppe som tenker og føler likt.

Å gå undercover har jeg skjønt, handler ikke alltid om å gripe inn hver gang man opplever at noe kriminelt skjer. Det handler om å samle data og å vente til målet åpenbarer seg og at man deretter får en mulighet til å gripe inn. Hvis ikke må jo slike undercoveroppdrag generelt være svært kortvarige.... SELVSAGT må jeg anta at folk med jobber og kompetanse innen fagområder som jeg ikke selv har peiling på overhodet, gjør jobben sin på en god og riktig måte. Jeg kan jo ikke godt gå utifra at de IKKE gjør det?

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
 

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no