Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Snakk med barna om sex (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-07-07, 11:11   #21
Stillongs
Aktiv
 
Stillongs sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 203
Stillongs er litt kulStillongs er litt kul
Standard

Sv: Snakk med barna om sex (VG)

Da jeg var gravid med lillesøster kjøpte vi "Slik ble jeg til" til storesøster. En enkel og grei innføring i hvordan babyer blir til, både på naturmetoden og ved IVF. Adopsjon er også dekket.


Vi snakker litt om at ikke alle voksne er snille med barn også, og at hun aldri må være redd for å si noe hjemme om noen gjør noe mot henne som hun ikke vil.

Stillongs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-07, 19:29   #22
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.759
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Snakk med barna om sex. (VG)

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Jeg synes ikke man skal pådytte barn informasjon om seksualitet, men være ærlig og gi svar når de er moden for svaret og når de selv spør. For meg er det helt uaktuelt og fortelle 4-åringen min hvordan babyene kommer inn i mammas mage før hun selv spør om det.

Storebror har fremdeles ikke spurt (han er fem) og var ikke det minste nysgjerrig på hvordan lillebror kom inn i magen min, men ble litt overrasket over at det ble skåret hull i magen min for å få ham ut. Dermed snakket vi litt om hvordan babyer kom ut av magen. Hvordan de kommer inn har vi ikke belyst. Når han spør vil han få et realistisk svar.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-07, 20:28   #23
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Snakk med barna om sex (VG)

Jeg forstår ikke helt det der med å vente til barna spør. Tror man ikke de har tanker om det alt?
Jeg satt meg ned med eldste for noen år tilbake, og spurte hva hun trodde om dette med barn og sånt. Hun hadde helt merkelige forklaringer, som hun da hadde fått høre fra andre.
Vil gjerne høre meninger om det fra de som vil vente..

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-07, 20:59   #24
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.097
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snakk med barna om sex (VG)

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

Jeg forstår ikke helt det der med å vente til barna spør. Tror man ikke de har tanker om det alt?
Jeg satt meg ned med eldste for noen år tilbake, og spurte hva hun trodde om dette med barn og sånt. Hun hadde helt merkelige forklaringer, som hun da hadde fått høre fra andre.
Vil gjerne høre meninger om det fra de som vil vente..

For det første: det er mye barn kommer til å lure på før eller seinere. Jeg setter meg likevel ikke ned og forteller dem om alle livets resliteter fordi om de før eller siden kommer til å spørre om det eller lure på det. Min erfaring er at barn (i alle fall mine) spør når det er noe de lurer på. Før de lurer er de ikke klar for eller interessert i svaret.
Mine barn spør og spør. De hadde aldri godtatt rare forklaringer fra andre (barn), de spør voksne.
Likevel: det er ikke alt de er moden for selv om de er nysgjerrige. Min gutt visste hva en dildo var da han var 9. Han ble "pådyttet" informasjonen av eldre venner, men han var langt i fra klar til å lære om sexleketøy på den aldreren. Jeg foklarte så godt jeg kunne (i og med at han spurte), men det var helt tydelig at dette var stoff han egentlig ikke ville vite. Vi tok opp igjen temaet da han var 12 etter hans eget initiativ. Da hadde vi en langt mer "voksen" samtale, der han var interessert for og klar for å høre.

Det er en tid for alt. Det viktigste for meg er å svare barna så ærlig som mulig når de spør. Før eller senere spør de. Det er da de får svaret.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 07:50   #25
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Snakk med barna om sex (VG)

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Hvordan skal en fortelle hvordan barn kommer inn i magen dersom man ikke er detaljert? Hvordan skal en forklare et barn at en er resultat av far og mor uten å forklare hvordan "frøet" fra far kom inn i mor?

Videre sier hun at "både jenter og gutter kan få se på tissen sin med speil, men ikke når mamma og pappa er til stede. Det blir feil."

Jeg oppfordrer mine barn til å se på og utforske egen kropp, men i ensomhet. For meg er det viktig å fokusere på at kroppen er ens eget private område som en selv bestemmer over og som en selv skal bestemme hvem en skal vise seg for. Jeg ønsker ikke å ta del i mine barns seksuelle utforsking, de skal få ha seksualiteten sin i fred for mor. Likevel har jeg presisert at de må spørre dersom de lurer på noe, at ingenting er for flaut til å snakke om og at det er veldig vondt å gå å lure på om man er normal/unormal uten å ha noen å snakke med og spørre.


Jeg synes ikke man skal pådytte barn informasjon om seksualitet, men være ærlig og gi svar når de er moden for svaret og når de selv spør. For meg er det helt uaktuelt og fortelle 4-åringen min hvordan babyene kommer inn i mammas mage før hun selv spør om det.
Til mine to eldste har jeg startet forklaringen med at damer har frø i magen kom kan vokse og bli til en baby. For at det skal skje må mammafrøet blande seg med et frø fra pappaen og så vokser de sammen til en liten baby. Ingen av dem spurte hvordan pappafrøet kom inn til mammafrøet før måneder og kanskje år etter første del av spørsmålet.
Min eldste er 13 og han spør mye om sex og om jenter og gutters utvikling. Vi snakker mye om det og jeg fokuserer på at seksualitet er en fin og naturlig ting, men noe man ikke skal dele med andre før man selv er sikker på at det er det en vil. Jeg håper jeg klarer å lære ham respekt for egen og andres kropp og grenser og at han opplever og erfarer hvor fantastisk sex kan være.

Jeg er helt på linje med Liven her. Også i det siste innlegget over her.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 12:30   #26
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Snakk med barna om sex (VG)

Gladtiss

Sønnen min har tårn i tissen stadig vekk og viser den villig fram :blotter:

Signerer ellers Liven.

Datteren min var veldig tidlig ute med å være nysgjerrig å hvordan hun ble til.
"Æsj!!!!" var hennes reaksjon da. Nå har det gått opp for henne at voksne gjør det også uten å lage barn og det er skikkelig flaut å tenke på. ( for henne altså)

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 13:57   #27
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Snakk med barna om sex (VG)

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Gladtiss

Datteren min var veldig tidlig ute med å være nysgjerrig å hvordan hun ble til.
"Æsj!!!!" var hennes reaksjon da. Nå har det gått opp for henne at voksne gjør det også uten å lage barn og det er skikkelig flaut å tenke på. ( for henne altså)


Bare vent til de oppdager at de faktisk kan "gjøre det" uten å tenke på at det faktisk blir barn av det.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 14:23   #28
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Snakk med barna om sex (VG)

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Bare vent til de oppdager at de faktisk kan "gjøre det" uten å tenke på at det faktisk blir barn av det.

Håper det blir noen år til før det går opp for henne.
Nå er hun i alderen : jeg er forelsket, men det er skikkelig flaut og gutter er litt teite, søte, kule osv: fnis, fnis..

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 14:26   #29
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snakk med barna om sex (VG)

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Bare vent til de oppdager at de faktisk kan "gjøre det" uten å tenke på at det faktisk blir barn av det.


Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 14:49   #30
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Snakk med barna om sex (VG)

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 15:02   #31
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Snakk med barna om sex (VG)

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 15:03   #32
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Snakk med barna om sex (VG)

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Håper det blir noen år til før det går opp for henne.
Nå er hun i alderen : jeg er forelsket, men det er skikkelig flaut og gutter er litt teite, søte, kule osv: fnis, fnis..

Ting skjer i turbofart! :erter:

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no