Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Miljø i klesskapet. Jeg skal bygge opp en klassisk kapselgarderobe?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-19, 10:27   #41
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Miljø i klesskapet. Jeg skal bygge opp en klassisk kapselgarderobe?

Jeg gikk gjennom den tredejdelen av skapet mitt som har topper i helgen, og kvittet meg med noe, men nei, jeg kaster ikke klær som er fine og kommer til å bli brukt, bare fordi de ikke er brukt på en stund. Jeg har mange plagg som er 15-20 år gamle, og beholder dem så sant jeg fortsatt liker dem. Jeg har plass til å ha mye, og elsker å finne frem "this old thing" som har vært "glemt" lenge. Så jeg beholdt masse, 6-8 "fest-topper", en del skjorter, en del silkebluser, en del bomullstopper med korte og lange ermer og noen cardigans. En hel stabel med plagg havnet i kjelleren for flekkfjerning, så jeg skal ta en skikkelig økt med det, og kaste det som ikke lar seg fikse. Jeg har vært fæl til å beholde klær som kanskje kan reddes, kanskje ikke.

Ved å kjøpe (som oftest) kvalitet og ta vare på det, så sparer jeg meg for mye shopping. Jeg trodde forrige uke at jeg trengte å oppdatere sommergarderoben, men fant ut etter jeg hadde ryddet og oppdaget hva jeg hadde, at det trenger jeg jo ikke.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-19, 10:42   #42
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Miljø i klesskapet. Jeg skal bygge opp en klassisk kapselgarderobe?

Jeg kjøpte meg ullkåpe på Emil for mange herrens år siden.
Den hadde jeg i ca 15 år, før den var utslitt på ermene. Hadde jeg hatt mer overskudd og litt mer fingernem, kunne jeg sydd på en silkekant elns rundt ermeåpningene.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-19, 10:50   #43
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Miljø i klesskapet. Jeg skal bygge opp en klassisk kapselgarderobe?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

jeg kaster ikke klær som er fine og kommer til å bli brukt, bare fordi de ikke er brukt på en stund.

Nei, det synes jeg også er rart. Nå har jeg jo måttet bytte ut hele garderoben min pga. vektendring, men om man er samme størrelse, ser jeg for meg at man sikkert har en del tøy som ikke blir brukt ofte, men som man likevel bruker av og til. F.eks. pentøy, som er noe jeg i hvert fall bruker veldig sjelden. Maks et par ganger i året.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-19, 10:58   #44
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Miljø i klesskapet. Jeg skal bygge opp en klassisk kapselgarderobe?

«Ikke brukt på 6 mnd/ett år» passer overhodet ikke for meg. Jeg er lidenskapelig opptatt av klær, og syns ikke det er en dårligere eller mindre verdifull interesse enn å lese bøker f.eks. Derfor har jeg «reddet» endel gamle ballkjoler blant annet, samt annet vintage. Men det er jo ikke et resultat av overforbruk. Noen av kjolene bruker jeg en gang i året, noen har jeg aldri brukt.

Problemet i seg selv er ikke et fullt skap, men at man stadig fyller på med unødvendige ting.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-19, 11:11   #45
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Miljø i klesskapet. Jeg skal bygge opp en klassisk kapselgarderobe?

Jeg ser jo at jeg nok har et *litt* for nostalgisk forhold til ting generelt, og det blir et problem når skapet blir så fullt at det blir rotete og jeg ender opp med å tro at jeg ikke har ting jeg faktisk har, fordi jeg ikke finner det.

Så det skal absolutt renskes noe, men bare nok til å få orden.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-19, 11:37   #46
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.976
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Miljø i klesskapet. Jeg skal bygge opp en klassisk kapselgarderobe?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

«Ikke brukt på 6 mnd/ett år» passer overhodet ikke for meg. Jeg er lidenskapelig opptatt av klær, og syns ikke det er en dårligere eller mindre verdifull interesse enn å lese bøker f.eks. Derfor har jeg «reddet» endel gamle ballkjoler blant annet, samt annet vintage. Men det er jo ikke et resultat av overforbruk. Noen av kjolene bruker jeg en gang i året, noen har jeg aldri brukt.

Problemet i seg selv er ikke et fullt skap, men at man stadig fyller på med unødvendige ting.

Enig. Jeg har nesten sluttet med impulskjøp, og vil ikke fylle på med ting jeg ikke er sikker på at jeg vil like. Men kjolen jeg brukte 17. mai i år brukte jeg verken i fjor eller forfjor så vidt jeg kan huske, og den blir ikke gitt bort selv om den ikke brukes neste år.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-19, 12:12   #47
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Miljø i klesskapet. Jeg skal bygge opp en klassisk kapselgarderobe?

Jeg har også mange klær jeg bruker sjelden, men som jeg likevel er glad i og ikke ønsker å kvitte meg med. Så kapsel med få plagg er ikke aktuelt for min del. Men jeg gleder meg til å få ting på plass i ny garderobe og få oversikt. I morgen og utover.

Jeg har nokså stabil størrelse, men likevel bukser i et par ulike størrelser, det varierer gjerne litt i løpet av året hvilke som passer best.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-19, 13:18   #48
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Miljø i klesskapet. Jeg skal bygge opp en klassisk kapselgarderobe?

Er dette feil tråd å spørre om sånt, eller kan jeg spørre hvordan dere oppbevarer klær i garderoben?

Jeg henger veldig mye på hengere, klær holder seg ofte finest da, og jeg tørker dem da også på den samme hengeren. Men man trenger jo da metervis med hengeplass, så jeg har begynt å brette gensere og bomullstopper i dype skuffer. Det gjør jeg også med bukser, men cardigans og skjørt synes jeg er vrient, for de blir lett litt «brettete» når de oppbevares brettet. Samtidig føler jeg at litt «tyngre» cardigans og ullgensere strekkes for mye når det henges. Kjoler og bluser henges uansett.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-19, 13:32   #49
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Miljø i klesskapet. Jeg skal bygge opp en klassisk kapselgarderobe?

Skjørt henger jeg gjerne flere av i sånn klypehenger. Jeg har ikke mye hengeplass, så mye må brettes. Bretter det stående i dype skuffet, Kondo-style.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-19, 13:35   #50
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Miljø i klesskapet. Jeg skal bygge opp en klassisk kapselgarderobe?

Jeg går frem og tilbake på det der. Nå har jeg landet på at bluser og partytopper henger, bomullstopper brettes. Cardigans har jeg tatt ut igjen av skuffen og hengt opp, fordi jeg syns jeg fikk mer igjen for plassen da.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-19, 13:40   #51
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Miljø i klesskapet. Jeg skal bygge opp en klassisk kapselgarderobe?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg går frem og tilbake på det der. Nå har jeg landet på at bluser og partytopper henger, bomullstopper brettes. Cardigans har jeg tatt ut igjen av skuffen og hengt opp, fordi jeg syns jeg fikk mer igjen for plassen da.

Ja, jeg er også omtrent der nå.

Tally, smart med flere skjørt på én klypehenger! Det har jeg ikke kommet på. Forresten må jeg kjøpe noen (hvor?), for jeg har ingen akkurat nå, tror jeg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-19, 13:46   #52
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Miljø i klesskapet. Jeg skal bygge opp en klassisk kapselgarderobe?

Ikea har klypehengere.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-19, 13:49   #53
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Miljø i klesskapet. Jeg skal bygge opp en klassisk kapselgarderobe?

Bukser er jeg 50/50 på - skuff og henging. IKKE en løsning jeg anbefaler. (I praksis er de buksene jeg bruker "for tiden" i skuff, mens de som er for store/små/feil sesong henger, fordi skuffen er nærmest der jeg kler meg. #lat

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-19, 13:53   #54
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Miljø i klesskapet. Jeg skal bygge opp en klassisk kapselgarderobe?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ikea har klypehengere.

Supert! Jeg liker også kleshengerne derfra. Mye bedre enn Jysk, som vi også har. Eller var det Clas O?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-19, 15:24   #55
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Miljø i klesskapet. Jeg skal bygge opp en klassisk kapselgarderobe?

Jeg henger opp alt unntatt undertøy, turtøy og treningstøy.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-19, 15:45   #56
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Miljø i klesskapet. Jeg skal bygge opp en klassisk kapselgarderobe?

Jeg ruller det aller meste. I dag måtte jeg faktisk kjøpe et nytt klesplagg. Når man bare har ett par bukser (jeans) til jobb og fritid, så sliter man litt når det plutselig dukker opp et slitehull i baken. Da ble det en av turbuksene på jobb, og innkjøp av ny jeans etterpå.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-19, 15:55   #57
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Miljø i klesskapet. Jeg skal bygge opp en klassisk kapselgarderobe?

Jeg henger opp alt jeg kan, har walk-in med mye hengeplass. Tips fra meg er sånne fløyelsbelagte kleshengere - helt geniale. Ingenting sklir av lenger! Kjapt og lettvint å henge opp. Jeg har maaange kjoler og ganske mange cardiganer og for første gang henger de altså fint på plass uten å skli. Og jeg kan klippe av alle de teite tynne silkestroppene inni plaggene.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-19, 16:50   #58
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Miljø i klesskapet. Jeg skal bygge opp en klassisk kapselgarderobe?

Hvor kjøper du de kleshengerne?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-19, 17:17   #59
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Miljø i klesskapet. Jeg skal bygge opp en klassisk kapselgarderobe?

Jeg har brukt trikset med kleshengerne, men har nå gått over til å henge opp alle nyvaskede klær på høyre side av garderobestangen, slik at de minst brukte havner lengre og lengre til venstre. Da er det veldig enkelt å ta stilling til om de skal tas vare på eller ikke. Kaster selvsagt ikke automatisk alt som er ubrukt etter et halvt år, men min erfaring er at jo færre klær jeg har, jo færre kjøper jeg. Når jeg bare har klær som passer meg, så er det sjeldnere savn etter noe nytt.

Klær er overhodet ikke en hobby her. Så jeg har strømlinjeformet til minikapsel:
-15 kjoler (for det meste i ponte med lommer, men også noen lettere sommerkjoler)
-7 cardigans (forskjellige tykkelser, alt i nøytrale farger)

Alle kjoler og cardigans "matcher". Dvs; noen som brydde seg om farger og slikt ville sikkert hatt meninger om hva som går sammen og ikke. Jeg kler på meg i blinde og tenker at det er bra nok. Tilbehør er svarte strømpebukser 30 denier fra Kapahl 80 % av året, og "sykkelbukser" fra Chaffrey i den aller varmeste tiden.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-19, 18:02   #60
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.642
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Miljø i klesskapet. Jeg skal bygge opp en klassisk kapselgarderobe?

Nå er min oppfatning av kapselgarderobe farget av å hørt på Pengesnakk.no-podcast. Hun snakker ikke om å kaste klær, men at hver årstid har en selektert «kapsel». Så bytter man ut hver tredje måned. Så en bluse som ikke kommer me di vinterkapselen, kan godt komme med på sommeren. Et plagg som aldri blir utvalgt, kan gå i seg selv og tenke om det kanskje bør få et nytt hjem. Med kapsel oppnår man ikke bare miljø- og pengemessige fordeler, men også at man ved å ha mindre å velge mellom sparer tid og grubling («har ingenting å ha på meg»), for alt i aktuell kapsel skal passe, og er selektert ut for denne sesongen.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no