Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Akvarium

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-06, 19:00   #1
morlilla
Nybegynner
 
morlilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5
morlilla har et hav av muligheter foran seg
Standard

Akvarium

Hei. Vet ikke om dette hører hjemme her, men kunne ikke finne noen annen passende plass...
Jeg lurer på om det er noen på dette forumet som kan en del om akvarie fisk? Jeg kjenner ei som akkurat har fått et 120 liters akvarium, med guppy, cilklider og albino slamspiser. Vi lurer nå på om de andre har spist på albinoen eller om han har en hudsykdom. Er det noen som vet navnet på noen sykdommer fisker kan få, der det blir runde sår i huden på fisken?


vennlig hilsen morlilla

morlilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-06, 20:17   #2
Klatremus
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 144
Klatremus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Akvarium

Noen ciklider kan jo være ganske aggressive. Det er også viktig å sjekke at vannkvaliteten er slik den skal være,og at akvariemiljøet passer til fisken.

Klatremus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-06, 20:36   #3
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Akvarium

Guppier er småfisk som får levende unger. Disse kan angripe bla. slørhaler i flkk, men er stort sett godlynte. Chiklider er rovfisk, jeg ville ikke hatt dem sammen med småfisk. Slamspiseren spiser slam og alger. Jeg tror nok det er chikliden som er synderen.

Når det gjelder sykdommer, er det ikke uvanlig at fisk får "hvitprikk". Det er en slagt fiskeinfluensa, og kommer ofte av at fiskene blir fraktet for kjølig. Dette finnes det medisin mot, men det må behandles raskt. Jeg har mistet masse fisk pga at jeg har kjøpt syk fisk.
Ved kjøp av fisk må det være sikkert at fiskene har vært i skikkelig karantene fra de ankommer butikken til de blir solgt.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-06, 21:12   #4
Cathrine
Ser meg litt rundt
 
Cathrine sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Innlegg: 70
Cathrine har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Akvarium

Jeg begynte med et lite akvarium for en stund siden, nå er jeg hekta..
Har nå 3 akvarium i stuen.
Er vel ikke helt anbefalt å ha ciklider og guppyer sammen da de krever helt forskjellige vannverdier.
Er litt vanskelig å vite hva som har skjedd med albinoen siden du ikke har lagt inn bilde av den. Ikke skriver du hvilke ciklider det er. Noen kan være veldig agressive.

Cathrine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-06, 21:27   #5
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akvarium

Hvordan ser disse ciklidene ut?

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-06, 22:04   #6
morlilla
Nybegynner
 
morlilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5
morlilla har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Akvarium


Det er 6 palettciklider og 14 guppyer+albinoen. Det var en dyrebutikk som anbefalte denne kombinasjonen da begge er nok så hardføre. Begge ligger innenfor samme ph og dh+temperatur, og guppyen trives best i toppsjiktet og cikliden i bunnsjiktet, fikk vi forklart i butikken...Men at cikliden kunne være aggresiv sa de ikke. stakkars lille binoen
Nå er jo ikke dette mitt akvarium, men jeg har lovet venninnen min at jeg skulle undersøke litt på nett. Jeg har ikke noe bilde av "bino", men det er et trillerundt sår rett ved rygg finnen. Vi tror nok at det er noen av de andre som har smakt litt på han, så vi håper han ikke får infeksjon og dør.


morlilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no