Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Trenger man fleece?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-13, 07:36   #41
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.424
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger man fleece?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Akkurat den der er litt vanskelig, synes jeg. Jeg jobber i barnehage selv, og når man skal ut før mellomvakten går hjem og er alene med 7-9 småbarn ute og det plutselig skulle begynne å regne, er det fullstendig kaos om man skal løpe inn og skifte på alle ungene alene. Så er det opphold, men fare for regn, kan det godt hende vi tar på dem regntøy og støvler (eller vanntette dresser og sko til de som har, det er ikke så mange som har det alltid) før de går ut. Ser det jo an, men det er alltid noen foreldre som synes vi gjør et eller annet feil samme hva vi gjør (snakker ikke om deg nå altså).

Her i Trøndelag er det alltid fare for regn. Vi bruker sant å si aldri regntøy hjemme. Skjønner at det ikke er lett å tilfredsstille alle, men når den dyre, vanntette dressen, og de gode Gore-Tex-skoa står ubrukte i garderoben, så ser jeg i grunnen ingen unnskyldning. Med det på hadde det overhodet ikke vært noen krise om det begynte å regne. Og hadde de likevel blitt våte var det fullt opplag med tørt skift i garderoben, som ungene mine kunne ha på seg når de kom inn igjen. Prøvde å bare droppe å ta med regntøy, men da tok de på låneregntøy i stedet for vanntette skallklær, så det nyttet ikke det heller. Til slutt ga jeg bare opp, vrengte alltid klær av ungene som det første jeg gjorde når jeg hentet dem, og telte ned til de skulle begynne på skolen. Nå bestemmer de heldigvis litt mer selv.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 10-10-13 kl 07:48.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-13, 08:00   #42
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger man fleece?

Jeg hengte opp en lapp i garderoben, over plassen, med "skallklærne er vanntette - de holder like godt som regntøy. ". Funket fint, det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-13, 08:29   #43
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Trenger man fleece?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Personlig syns jeg fleece fungerer fint som mellomlag, vi liker alle godt myk fleece. Men det er sikkert ikke noe must.

Signerer. Men det er mest høst/vår det brukes fleece her. Vinterstid går det i strikket ull eller ullfleece.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-13, 08:35   #44
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger man fleece?

Jeg syns fleece er lettere enn ull - veier mindre, rett og slett. Vet ikke om det stemmer, men det føles sånn.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-13, 08:39   #45
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.383
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger man fleece?

Jeg synes fleece blir så elektrisk. Jeg bruker det lite til mine barn. De har arvet noe fleece, men det ligger der bare. Akkurat nå har yngste en arvet fleece jakke som henger i bhg og brukes noe der. Vi bruker normalt mellomlag i ull, enten hjemmestrikket, tynne Janus ulljakker eller nøstebarn ullribbgenser.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-13, 08:39   #46
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger man fleece?

Trenger og trenger. Vi bruker fleece som mellomplagg på høsten fordi det er mer vindtett enn ull og mine varme barn skreller ofte av seg jakkene når de blir varme. Om vinteren bruker vi ull.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-13, 09:26   #47
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger man fleece?

Vi har hele tiden hatt noe fleece liggende i ymse størrelser, men det blir aldri brukt. Vi bruker ull.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-13, 09:39   #48
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger man fleece?

Om man trenger fleece? Nei selvsagt trenger man det ikke. Like lite som man trenger ull eler bomull for den saks skyld. Man kommer langt med akryl og bambus og man lider ingen nød om man bare holder seg til det. Det handler om preferanser.

Vi bruker mer fleece enn ull fordi ungene trives bedre i det. Jeg trives bedre med fleece enn ull når jeg skal ha en lett genser på tur i høstvær. Fleece har ulike kvaliteter hvor noe er helt pyton og noe er veldig bra.
Fleece suger ikke opp fuktighet fra huden slik ull gjør og det synes jeg er en klar fordel, men andre elsker jo ull og det er helt greit. Vi bor på kaldt sted og bruker mye fleece. Det samme gjør slektninger som bor på norges kaldeste sted. Det er ikke fordi de ikke har tilgang til ull at fleece ofte velges. Det har med personlige preferanser å gjøre.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-13, 09:46   #49
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.424
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger man fleece?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Fleece har ulike kvaliteter hvor noe er helt pyton og noe er veldig bra.
Fleece suger ikke opp fuktighet fra huden slik ull gjør og det synes jeg er en klar fordel, men andre elsker jo ull og det er helt greit.

For meg er dette en klar ulempe med fleece, for jeg blir veldig klam på huden når jeg har fleece på meg (i tillegg til at jeg grøsser av konsistensen, og at håret står rett opp pga statisk elektrisitet). Så det avhenger nok veldig av personen, om man svetter mye, om man klør av ull etc. Det viktige er jo at man har et isolerende lag mellom undertøyet og yttertøyet, og at det helst ikke skal være lag på lag med bomull her.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-13, 10:01   #50
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger man fleece?

Vi bruker mest fleece som yttertøy når det ikke er veldig kaldt og det ikke regner. Fleece er mer slitesterkt, henger seg ikke opp slik ull gjør. Det er også greiere å vaske. Vi har det hengene rundt omkring på skole og barnehage som ekstra tøy også.

Jeg synes ikke fleece er elektrisk eller ekkelt. Deilig og mykt, men puster ikke som ull.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-13, 11:15   #51
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.677
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger man fleece?

Opprinnelig lagt inn av Pasta, her.

Kupper tråden.
Hva bruker dere som mellomlag i ull? Hjemmestrikket? Jeg sliter med å finne funksjonelle plagg i butikkene.

Janus har fine ulljakker i ullfleece. Eller er det krinkelull? De funker fint.

her i huset har vi en strikkende mormor som forgår om hun ikke får strikket noe.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-13, 11:18   #52
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.677
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger man fleece?

Forøvrig trenger man det ikke - men vi bruker det endel - Fleece er mer til høst og vår - og ull er til vinteren tror jeg. Jeg har barn som er lite glad i ull, selv om de har hatt det på seg i hele sitt liv.

- Fleece er mykt, lett, tåler vask, tørker raskt, finnes i mange fine farger og varianter, er billigere osv osv. Vi har noen jakker med det jeg tror kalles "Polarfleece" - de er kjempegode.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-13, 17:39   #53
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.033
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Trenger man fleece?

Opprinnelig lagt inn av Pasta, her.

Kupper tråden.
Hva bruker dere som mellomlag i ull? Hjemmestrikket? Jeg sliter med å finne funksjonelle plagg i butikkene.

Jeg liker veldig godt de todelte settene fra Leketøy som selges på Obs, bl.a. Det er ullribbukse og høyhalset genser med glidelås. En favoritt under utedressen på vinteren.
Ellers har vi heldresser fra Kivat og ullfleece fra Nøstebarn.

Eneste plastfleecen ungene bruker er vindfleece fra PoP.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no