Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hørte du tyfonene kl 12 i dag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hørte du tyfonene kl 12 i dag?
Ja 108 66,67%
Nei 54 33,33%
Ja, kanskje når du sier det, men tenkte ikke på det da 0 0%
Deltakere: 162. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-21, 13:03   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hørte du tyfonene kl 12 i dag?

Sivilforsvaret tester klokken 12 tyfoner over hele landet med signalet «Viktig melding - søk informasjon». Signalet betyr at du skal søke informasjon i for eksempel nettaviser, radio, TV eller myndighetenes nettsider. Dette er bare en test.

Minst 2,2 millioner mennesker bor nemlig for langt borte fra nærmeste sirene – eller tyfon, som de egentlig heter – til å kunne høre den. Det viser en kartlegging Aftenposten har gjort. I 62 prosent av landets kommuner, bor alle utenfor hørevidde.

Sivilforsvaret regner med at tyfonene har en rekkevidde på 500 til 750 meter i flatt og åpent landskap. Det har vi som kjent lite av i Norge, og antallet som ikke hører flyalarmen ligger derfor trolig enda høyere enn to millioner.

I tillegg har 14,5 prosent av oss en betydelig hørselshemming, ifølge interesseorganisasjonen HLF. Det gjør at Norges Døveforbund er bekymret over situasjonen.

Rundt om i landet er det cirka 1250 tyfoner som skal varsle befolkningen ved akutt fare. Varslingsanleggene kan bli brukt både i fred og krig. Sivilforsvaret tester tyfonene for å sjekke om de virker, og reparerer de som ikke fungerer.

Aftenpostens beregning viser at det i 222 av landets kommuner ikke er noen som bor nær nok en tyfon til å kunne høre den.

https://www.aftenposten.no/norge/i/2...varselet-paa-m

Hørte du dem?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-21, 13:11   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hørte du tyfonene kl 12 i dag?

Nope. Men hørte dem i sommer, da var jeg også hjemme i i stua. Nå blir vel lyden kanskje dempet av snøværet? Det blåser mye her i dag.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-21, 13:14   #3
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hørte du tyfonene kl 12 i dag?

Jepp. Bor omtrent ved siden av..

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-21, 13:17   #4
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hørte du tyfonene kl 12 i dag?

Hørte, og pleier å høre om jeg er hjemme. Vet ikke akkurat hvor sirenen er her i byen, men jeg bor ca 3 km fra sentrum.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-21, 13:17   #5
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hørte du tyfonene kl 12 i dag?

Jepp, Storebror kommenterte at toget hørtes veldig rart ut i dag, haha.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-21, 13:17   #6
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.971
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hørte du tyfonene kl 12 i dag?

Nei.
Jeg redigerer meg selv. Svaret er tja. Hørte noe veldig veldig lav lyd som om mobilen ringer under ørten puter i sofaen langt unna.
Altså ikke noe jeg hadde reagert på og jeg hørte det bare fordi det var ganske stille rundt meg.
Egentlig rart at jeg ikke hører. Bor ikke akkurat avsides og ser det er en tyfon ikke langt unna, ca 600m.

Skjønner hvorfor jeg hoppa i stolen første gang de gikk av i den forrige jobben. Tyfonen der står rett oppi gata.

__________________
Gutta 2005 og 2007

Sist redigert av star : 13-01-21 kl 13:55.
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-21, 13:19   #7
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hørte du tyfonene kl 12 i dag?

Ja, jeg har alltid hørt flyalarmen, men jeg vet ikke hvor den er plassert. Vi bor ved en flyplass.

Ungene spurte hva det var, så for dem var det tydeligvis nytt. Jeg forklarte hva det var og hva de måtte gjøre dersom de hørte denne.
Svar "Døh, denne er helt umulig å høre hvis man sover", så da får vi håpe de ikke trenger å forholde seg til denne mellom 04 og 14 i helgene.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-21, 13:22   #8
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.154
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hørte du tyfonene kl 12 i dag?

Jepp. Opp til flere av dem. #SentrumAvOslo

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-21, 13:22   #9
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hørte du tyfonene kl 12 i dag?

Ja, har alltid hørt dem både her vi bor nå (Oslo-området) og i hjembyen min i Nord-Norge. Det var ikke så høyt i dag da, usikker på om jeg hadde våknet av det hvis jeg sov, men jeg hørte det i alle fall.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-21, 13:22   #10
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hørte du tyfonene kl 12 i dag?

Ja. Jeg hørte det. Vet ikke hvor de er her i området.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-21, 13:22   #11
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hørte du tyfonene kl 12 i dag?

Nei.
(Vi har en stor fabrikk i "bygda", og den tester alarme kl. 12 siste fredag i måneden, hadde reagert om den ulte i dag, så kanskje den er backup....)

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-21, 13:24   #12
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hørte du tyfonene kl 12 i dag?

Jepp, hørte godt. Tyfoner var et nytt ord for meg, da.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-21, 13:25   #13
Cabrel
Aktiv
 
Cabrel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 230
Cabrel er litt kulCabrel er litt kul
Standard

Sv: Hørte du tyfonene kl 12 i dag?

Ja, jeg hørte det, men atskillig svakere her hjemme enn når jeg på jobb i Oslo sentrum. Om jeg ikke hadde visst om det så er jeg ikke sikker på om jeg hadde tenkt så veldig over lyden.

Cabrel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-21, 13:26   #14
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hørte du tyfonene kl 12 i dag?

Nei, det tror jeg ikke. Og jeg bor i et åpent, og relativt flatt landskap. Men min kommune er lyseblå ser jeg så da er det kanskje ikke så rart.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-21, 13:26   #15
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hørte du tyfonene kl 12 i dag?

Nei. Er på fjellet, innendørs.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-21, 13:29   #16
Stompa
50 &amp;amp; somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hørte du tyfonene kl 12 i dag?

Jepp. De står på taket til grunnskolen noen hundre meter borti gata (der ungene gikk), og jeg har hjemmekontor.

Når jeg er på jobb, står nærmeste tyfon på taket til ungdomsskolen som ligger en gårdsplass unna skolen min, så den hører jeg definitivt.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-21, 13:30   #17
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.707
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hørte du tyfonene kl 12 i dag?

Ja, hørte lyden helt greit.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-21, 13:34   #18
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hørte du tyfonene kl 12 i dag?

Ja, jeg hører den alltid. Nå så jeg på kartet til Aftenposten, og skjønner hvorfor. Det er 4/5 rimelig nærme meg. Jeg visste ikke at nabolaget mitt var så viktig.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-21, 13:39   #19
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hørte du tyfonene kl 12 i dag?

I linken i HI kan man se hvor den nærmeste er.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-21, 13:40   #20
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hørte du tyfonene kl 12 i dag?

Ja. Og så lærte jeg at det heter tyfoner, til nå har jeg bare sagt flyalarm.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no