Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

For Dummies: Ny kaffemaskineier (Siemens)

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-12, 09:40   #1
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

For Dummies: Ny kaffemaskineier (Siemens)

Jeg har arvet en kaffemaskin. Denne:

http://www.elkjop.no/product////TK52...spresso-15-bar


Kaffen er noe helt annet en Nespresso ja. Men jeg har noen spørsmål:

1) Hvilke bønner er best? Jeg kjøpte Jacobs Utvalgte Blå Java (det kom litt brått på, så tok det jeg fant). Kaffen blir veldig god, men blir den bedre hvis jeg kjøper løs vekt på fancy kaffebutikk? Jeg liker best ganske sterk, men ikke så bitter kaffe.

2)Når jeg lager en stor kopp kaffe setter jeg en kopp under begge tutene. For espresso setter jeg en liten kopp under hver tut, sant? Blir hver store kopp egentlig en dobbel espresso? Og kan jeg lage bare en espresso på noen måte, eller må det være to? Jeg trykket på knappen med bilde av flere bønner.

3)Hvis jeg skal steame melk, må jeg kjøpe en spesiell kopp til å ha det i, eller kan jeg bruke vanlig kopp? Og kan jeg steame ekstra lett melk?

4)Hvis jeg vil lage en skikkelig god mokka, hvordan går jeg frem?

5)Bak på maskinen er det en dings der man kan stille inn hvor grovt man vil at bønnene skal males. Hvordan vet jeg hvilken instilling jeg skal bruke? Når jeg fikk maskinen sto den på midten.

Hjelp!

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 10:27   #2
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: For Dummies: Ny kaffemaskineier (Siemens)

Jeg har arvet en kaffemaskin. Denne:

http://www.elkjop.no/product////TK52...spresso-15-bar


Kaffen er noe helt annet en Nespresso ja. Men jeg har noen spørsmål:

1) Hvilke bønner er best? Jeg kjøpte Jacobs Utvalgte Blå Java (det kom litt brått på, så tok det jeg fant). Kaffen blir veldig god, men blir den bedre hvis jeg kjøper løs vekt på fancy kaffebutikk? Jeg liker best ganske sterk, men ikke så bitter kaffe.

Vi bruker Blå Coop-kaffe. Den er veldig god. Du må nesten bare prøve deg fram til du finner din favoritt. Det er ikke automatikk at kaffen blir bedre om du betaler mer.
2)Når jeg lager en stor kopp kaffe setter jeg en kopp under begge tutene. For espresso setter jeg en liten kopp under hver tut, sant? Blir hver store kopp egentlig en dobbel espresso? Og kan jeg lage bare en espresso på noen måte, eller må det være to? Jeg trykket på knappen med bilde av flere bønner.

Du er helt klart inne på noe, men jeg lager aldri espresso

3)Hvis jeg skal steame melk, må jeg kjøpe en spesiell kopp til å ha det i, eller kan jeg bruke vanlig kopp? Og kan jeg steame ekstra lett melk?

Du kan bruke en helt vanlig kopp. Jo fetere melk jo lettere å steame, men jeg bruker selv lettmelk. Prøv deg fram.

4)Hvis jeg vil lage en skikkelig god mokka, hvordan går jeg frem?

Aner ikke - drikker ikke mokka

5)Bak på maskinen er det en dings der man kan stille inn hvor grovt man vil at bønnene skal males. Hvordan vet jeg hvilken instilling jeg skal bruke? Når jeg fikk maskinen sto den på midten.

Jeg aner ikke hva vår står på, men midten høres safe ut

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 10:42   #3
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: For Dummies: Ny kaffemaskineier (Siemens)

Den knappen med en bønne betyr mild kaffe, den med to bønner betyr sterk kaffe.

Bruksanvisning finner du her: https://portal.bsh-partner.com/TCcus...so0pdmdb---d3M

Og ang kaffebønner så er det bare å finne ut hvilke du liker best, det hender at de man kjøper i kaffesjappe er bedre, men ikke nødvendigvis. Bare husk at med mindre du drikker enorme mengder kaffe så kan det være lurt å ikke ha oppi altfor mange bønner av gangen, legg heller posen i fryseren og fyll på litt etter litt, da holder de på smaken mye lengre.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no