Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveld

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-06, 22:51   #121
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveld

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dokumentaren handlet ikke om MMR-vaksinen overhodet, men den gamle trippelvaksinen.

Men siden man kom inn på MMR-vaksinen: Jeg gruer meg allerede som en hund til denne neste babyen skal ha den vaksinen. Lillesøster ble så forferdelig syk av den, hun som nesten aldri hadde vært syk før, ikke gjennom barnehagestart eller noe! Og de ukene der hun var vanskelig å få kontakt med og absolutt ikke seg selv... Fy fader det var fælt!

Men det vil være værre om barnet skulle få meslinger eller kikhoste eller hva det er. Så jeg følger nok programmet. Med hjertet i halsen.

jeg svarer etterhvert som jeg leser så det kan hende noen har sagt dette allerede, men jeg sier det allikevel jeg...
MMR vaksinen kan deles opp og heller gis hver for seg og ved to års alder i stedet for ved 15mnd som det er idag.
Ved å dele den blir det visstnok lettere for kroppen å takle.
Dette ville jeg absolutt ha pratet med en lege eller helsesøster om spesielt fordi du har opplevd sterke bivirkninger med storesøster

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 00:03   #122
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveld

Opprinnelig lagt inn av Cascaye, her.

Min kusines eldste sønn fikk epilepsi-liknende anfall av første trippelvaksine, og ble rådet av å ikke ta oppfølgingsvaksinen, da legen sa at det var 50% sjanse for at gutten ville bli hjerneskadet av denne.
Hvor har legene disse prognosene fra?

Ingensteds fra. Det er enten hun som har forstått feil (mest sannsynlig) eller en lege som ikke har noe som helst peiling på noe som helst. Det går ikke an å si noe sånt.

Og hvordan vet man at anfallene kom av trippelvaksinen, og ikke var feks vanlige feberkramper feks forårsaket av temperaturstigningen som mange får av vaksinen? Da er anfallene en følge av, men ikke forårsaket av, selve vaksinen.

Nei se der gitt, der kommenterte jeg en vaksinetråd likevel. Har egentlig bestemt meg for lenge siden å slutte med det *møkk lei*

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 10:21   #123
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveld

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ingensteds fra. Det er enten hun som har forstått feil (mest sannsynlig) eller en lege som ikke har noe som helst peiling på noe som helst. Det går ikke an å si noe sånt.

Og hvordan vet man at anfallene kom av trippelvaksinen, og ikke var feks vanlige feberkramper feks forårsaket av temperaturstigningen som mange får av vaksinen? Da er anfallene en følge av, men ikke forårsaket av, selve vaksinen.

Det er velkjent at den gamle trippelvaksinen hadde slike bivirkninger. Og godt dokumentert at hvis noen reagerte kraftig på den første dosen, var sannsynligheten stor for at de reagerte enda kraftigere på den andre. Denne legen visste absolutt hva hun snakket om. Jeg har lest om mange tilsvarende tilfeller, og historien er en gjenganger. Barnet reagerte forholdsvis kraftig på første dose, ved andre eller tredje dose fikk de så kraftige anfall at det av og til førte til hjerneskade.

Slike bivirkninger er såklart svært sjeldne. Og denne vaksinen er ikke i bruk i Norge lenger. Heldigvis.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 10:25   #124
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveld

Sønnen min (som fikk den alvorligste typen spedbarnsepilepsi etter den andre trippelvaksinen i 1987) skulle ihvertfall aldri mer ha kikhostevaksine. Det var det full enighet om blant barnelegene på sykehuset. De klarte å gjøre sønnen min helt frisk av en veldig, veldig alvorlig sykdom (kun 8% som ble friske og ikke endte opp med hjerneskade den gangen, vet ikke om det er noe bedre prognoser nå). Så jeg har ingen grunn til å tro at de ikke hadde peiling på noe som helst.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 11:40   #125
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveld

Det var risikofastsettelsen jeg reagerte på - "at dersom man tar en dose til så er det 50% sjanse for bli hjerneskadet" - det går det bare ikke an å si! At man fraråder vaksinasjoner blir selvsagt gjort på individuell basis, og det er jo helt riktig også, men jeg reagerte veldig på akkurat den biten der.

Det er ikke uvanlig at man ikke går videre i vaksinasjonsprogrammet pga bivirkninger - selvsagt. Sånn skal det jo være. Men i eksempelet over er det FOR mange usikkerhetsfaktorer til at man kan kan gi så konkrete tall som det angivelig var.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 13:20   #126
Misty
Håpefull eller håpløs....
 
Misty sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
Innlegg: 778
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveld

Nå legger jeg vel opp til prikker av hissig farge, men likevel....
Jeg har ikke vaksinert mine barn. Ingen av dem. Ingen vaksiner overhodet.
Med store M var det fordi jeg rett og slett ville vente. Det er mulig å vaksinere barna når de blir eldre, og alle vaksiner kan være lettere for barnet å takle når det har et mer utviklet immunforsvar. Vel, etter de siste ukers debatter om bivirkninger osv, er jeg glad jeg ikke har gjort det enda....

Når det gjelder lille M, så tok vi det samme valget. Men da kom også denne nye pneumokokkvaksinen på banen. Jeg var lenbge i tvil, og vi diskuterte det mye her hjemme. Snakket med HS om det og leste rapporter. 1800 kroner var lite penger dersom vaksinen kunne redde barnet vårt ved en eventuell sykdom. Men - vi stod over. Og jeg er faktisk glad for det. Som jeg leste en annen mamma bekymret seg for i en annen tråd - vi vet for lite om den nye vaksinen. Og jeg er ikke interessert i å gamble med lilles helse på den måten.

Det valget har vi tatt, og det står vi for.

__________________
Is`s nice to be important, but it`s more important to be nice...
(gutta mine, 03 og 05 )
Misty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 13:36   #127
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveld

Opprinnelig lagt inn av Misty, her.

Nå legger jeg vel opp til prikker av hissig farge, men likevel....

Ja, meslinger for eksempel...

*bløt idag*

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 16:22   #128
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveld

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Jeg syns dette er et vanskelig tema. Vi har utsatt mmr vaksinen, pga Juniors eggallergi da det er spor av egg i vaksinen. Jeg håper å få tatt den i løpet av høsten, men da blir det hos legen i stedet for på helsestasjonen.

Min minstemann er allergisk mot egg og vi fikk tatt vaksinen på sykehuset. Det føltes ganske dramatisk ettersom de trakk opp adrenalin i sprøyter før vaksinen ble satt! Det gikk kjempefint, han fikk ingen reaksjon og fikk ikke en eneste liten bivirkning etter vaksinen heller.

Fikk forøvrig opplyst på sykehuset at mmr ikke er dyrket i eggehvite, men i kyllingfostre og at det da ikke skal finnes noe av det proteinet som utløser allergien i vaksinen. For meg spilte det ingen rolle, jeg forlangte at den skulle settes på sykehus om han skulle ta den. Ingen sykehus, ingen vaksine!

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 23:22   #129
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveld

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Min minstemann er allergisk mot egg og vi fikk tatt vaksinen på sykehuset. Det føltes ganske dramatisk ettersom de trakk opp adrenalin i sprøyter før vaksinen ble satt! Det gikk kjempefint, han fikk ingen reaksjon og fikk ikke en eneste liten bivirkning etter vaksinen heller.

Fikk forøvrig opplyst på sykehuset at mmr ikke er dyrket i eggehvite, men i kyllingfostre og at det da ikke skal finnes noe av det proteinet som utløser allergien i vaksinen. For meg spilte det ingen rolle, jeg forlangte at den skulle settes på sykehus om han skulle ta den. Ingen sykehus, ingen vaksine!




Vi har ikke tatt den ennå. Her er det forkjølelse, på forkjølesle, på forkjølesle. Hele familien Men sånn er det vel bare, første høsten i bhg....

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no