Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Virus i mailen. What to do?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-07-11, 21:52   #1
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Virus i mailen. What to do?

Mailen min spyr ut mailer til alle på kontaktlisten min. Hva gjør jeg nå? Norton scanner as wi speak, men hva gjør jeg så?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 22:30   #2
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.439
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Virus i mailen. What to do?

Koble deg av nett med en gang slik at du sprer problemet til færrest mulig. Advar alle som står på kontaktlisten din. Stopp og lukk mailprogrammet. La Norton gjøre jobben sin. Forhåpentligvis finner den viruset, er du heldig kan den fjerne det. Ellers bruker du en annen PC til å google hvordan det aktuelle viruset fjernes.

Det kan også være at det ikke er virus, men at passord til mail-kontoen din er kompromittert, f.eks dersom du har logget deg på fra en nett-cafe i utlandet eller en annen usikker pc, eller har svart på en phishing- mail. Om du misstenker at det kan være dette som er problemet, få skiftet passord på kontoen din straks, og kontakt admin der du har mail-konto og varsle om hva som har skjedd.

Lykke til!

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 10:21   #3
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Virus i mailen. What to do?

Hvilket mailprogram bruker du? På maskinen (Outlook/Thunderbird) eller på nett (Gmail/Hotmail)?

Dersom det er på nett så kan det hende at det kun holder og endre passord, men jeg ville uansett renset maskinen (se under). Og du bør bruke et annet virusprogram enn Norton, det er egentlig ikke veldig bra.

Last ned Spybot og kjør Housecall når Norton er ferdig og se hva den finner.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 10:24   #4
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Virus i mailen. What to do?

Gmail. Jeg har byttet passord. Kjørte housecall, men den fant ingenting. Får prøve spybot når jeg kommer hjem. Om den heller ikke finner noe, kan jeg da stole på at maskinen er virusfri? Og kan bruke nettbank igjen? Mailen har ikke sendt ut mer dritt etter at jeg byttet passord så vidt jeg vet.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 10:26   #5
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Virus i mailen. What to do?

Norton gadd forresten ikke å gjøre seg ferdig fordi det ikke var nok plass til backup.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 11:18   #6
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Virus i mailen. What to do?

Hvis ikke Spybot eller Malwarebytes finner noe så kan du nok bruke nettbank igjen. Det kan du forsåvidt sikkert uansett, du bruker vel engangskoder?

Det du bør gjøre er og bytte passord andre steder hvor du hadde samme passord som Gmail (om noen).

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 11:20   #7
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.439
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Virus i mailen. What to do?

Høres veldig ut som om Gmail-passordet ditt har vært kompromittert ja. Noen formening om hvordan det kan ha skjedd?

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 11:23   #8
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.577
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Virus i mailen. What to do?

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Hvis ikke Spybot eller Malwarebytes finner noe så kan du nok bruke nettbank igjen. Det kan du forsåvidt sikkert uansett, du bruker vel engangskoder?

Det du bør gjøre er og bytte passord andre steder hvor du hadde samme passord som Gmail (om noen).

Generelt sett er ikke banktrojanere og andre bot-er kombinert heller, så jeg tror ikke et mailvirus vil påvirke nettbanken din. Men når du går inn i nettbanken din vær obs på små endringer i nettsiden i forhold til sånn du er vant til at den skal være.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 11:23   #9
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Virus i mailen. What to do?

Jah, engangskoder selvfølgelig! :klaskepanne: Jeg har samme passord flere steder ja, men ingen "farlige" steder der man får gjort så mye skade. Forumer o.l

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 11:25   #10
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Virus i mailen. What to do?

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Høres veldig ut som om Gmail-passordet ditt har vært kompromittert ja. Noen formening om hvordan det kan ha skjedd?

Jeg klikket på en tvilsom link på face for en ukes tid siden. Utenom det vet jeg ikke. Jeg oppdaterte Vista til sp2 rett før mailen klikka, men det kan vel ikke ha noe å si?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 11:35   #11
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.439
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Virus i mailen. What to do?

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Jeg klikket på en tvilsom link på face for en ukes tid siden. Utenom det vet jeg ikke. Jeg oppdaterte Vista til sp2 rett før mailen klikka, men det kan vel ikke ha noe å si?

Nei, oppdateringen har helt sikkert ikke noe å si. Sørg for nok diskplass til Norton sånn at den får kjørt seg ferdig, og sørg for at den er oppdatert.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no