Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om barns personvern på nett

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-16, 15:48   #21
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Fullstendig enig, Pøbel.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 15:51   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.377
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Eller selger treårsdagen din til sponsorer. Det er virkelig utrolig ugreit.

Og hva gjør man når barnets venner ikke lenger vil være (ubetalte) statister? Jeg tenker det er utrolig ugreit å invitere til en slik bursdag også. Hvis man som forelder ikke syns det er greit, så går barnet ditt glipp av bursdagen til en god venn.

Save

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 16:34   #23
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Men det var det jeg lurte på i utgangspunktet: Er det bloggerne på det nivået som Pøbel nevner vi er bekymret for i forhold til barns personvern (for det er det jo i så fall all grunn til), eller snakker vi om den gjengse mor/bestemor som legger ut et barnebilde i ny og ne på SoMe (slik jeg opplever folk flest). Jeg er ikke så bekymret for sistnevnte, må jeg innrømme.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 16:37   #24
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Men det var det jeg lurte på i utgangspunktet: Er det bloggerne på det nivået som Pøbel nevner vi er bekymret for i forhold til barns personvern (for det er det jo i så fall all grunn til), eller snakker vi om den gjengse mor/bestemor som legger ut et barnebilde i ny og ne på SoMe (slik jeg opplever folk flest). Jeg er ikke så bekymret for sistnevnte, må jeg innrømme.

Jeg er heller ikke så veldig bekymret for de som deler med sine få venner, så lenge bildene ikke er helt utafor - det synes jeg er relativt lite problematisk. Men jeg ER bekymret for de store bloggerne. Virkelig.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 16:39   #25
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg er heller ikke så veldig bekymret for de som deler med sine få venner, så lenge bildene ikke er helt utafor - det synes jeg er relativt lite problematisk. Men jeg ER bekymret for de store bloggerne. Virkelig.

Og det er jeg enig i. Men da gjelder det jo heller ikke veldig mange. Og de det gjelder er vel heller ikke spesielt mottagelige for bekymringer av denne sorten. Preaching to the choir, i stor grad.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 16:45   #26
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Og det er jeg enig i. Men da gjelder det jo heller ikke veldig mange. Og de det gjelder er vel heller ikke spesielt mottagelige for bekymringer av denne sorten. Preaching to the choir, i stor grad.

Tja. Jeg tenker at den kommersielle biten i dette kan reguleres. Barn i blogg har rett på vern i henhold til arbeidsmiljøloven når de faktisk har oppdrag i inntekts erverv. Når mor eller far selger annonseplass, hvordan lønnes barnet som brukes som modell? Hvordan sikrer man at AML overholdes for disse?

Og dessuten har de jo rett til privatliv i hht til barnekonvensjonen. Denne retten er det spesielt viktig å passe på for de veldig unge barna.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 16:59   #27
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.377
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Jeg syns det gjelder begge, men på to ulike måter. Det finnes nok av "vanlige" folk som legger ut bilder av barna sine i sårbare situasjoner til "allmenn" forlystelse, f.eks på Facebook eller forum. Jeg husker fra NM så var det en mamma som la ut et bilde av barna som jeg har sett igjen i mange sånne tumblr, reddit og diverse andre oversikter over morsomme barn. Veldig mange av memene som går med barnebilder er foreldre som har delt et morsomt bilde med slekt og venner, også har den unge fetteren delt det videre med en artig tekst osv.

I tråden over "mest rotete" rom her inne så la fler ut rot som ikke var deres eget, uten å spørre "eieren" om lov. Noen besinnet seg og tok det vekk igjen. Jeg ser mange overtramp fra helt vanlige folk hver eneste dag, og jeg er sikker på at det deles en enorm mengde barnebilder hvor barna ikke har blitt spurt. Selv om de er søte, fine og vanlige så bør det være opp til barnet selv å vurdere, og der de er for små må vi voksne vurdere litt ekstra.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 17:14   #28
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.377
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Her f.eks: en gruppe på nett som fungerer litt som FP, men med fullt navn. De skriver om luktproblemer, utroskap og sinte barn i detalj: http://www.dagbladet.no/nyheter/face...v-ham/65548275

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 19:02   #29
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Herlighet, Tallulah. Null nettvett mellom ørene på den gjengen der.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 21:10   #30
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Folk trenger å oppdras. Og folk trenger å minnes på at ungene deres ikke er rekvisitter eller eiendeler.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-16, 15:53   #31
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Det var et innslag om dette på TV2 i dag morges, i God morgen; Norge. Juristen som har skrevet boken som det refereres til - Sara Eline Grønvold var med. Det var også bloggeren Villa Paprika, som er en av dem som deler tilnærmet helt ukritisk på bloggen sin. Om sitt noget turbulente kjærlighetsliv og masse, masse bilder av ungene sine.

Og eks-bakeblogger, nå Se og Hør/Sepåmeg! Anne Brith, kjører på igjen med kontroversielle innlegg hvor hun først forteller om at en ny elsker har overnattet hjemme hos henne - med den søte overskriften Mamma, det ligger en mann i sengen din! Fpr så å følge opp med et innlegg om hvordan gjøre ungene til vinnere - med link til et innlegg hun skrev i høst om at vanlige foreldre skapte tapere, mens hun, som den eneste, i følge henne selv, har skjønt hvordan man oppdrar unger og vinnere. Satt på spissen, men Anne Brith er ekstrem i forhold til å klick-baite og skrive kontroversielle ting. OG hvis noe kritiserer, går hun høyt ut og holder flotte taler om at ingen skal knekke henne, hun vet best hva som er bra for seg selv og ungene og ingen skal komme her og komme her.

Og den tidligere fotballfruen kjører på med sine sedvanlige glansbilder av ungene - i en jevn strøm. Når hun legger ut bilder av seg selv på IG får hun 3-4000 likes. Når hun legger ut bilder av ungene, blir antallet likes mer enn doblet.

Jeg tenker at det er fint at denne debatten løftes. jeg synes det er på høy tid at bloggere/SOMe-aktører sees på som noe annet en jentunger som skriver dagbøker på nett om uvesentlige ting. jeg tenker at det første man bør se på, er hvilke regler som skal gjelde når bloggernes barn opptrår i kommersielle sammenhenger - når feks bilder av dem brukes for å illustrere kommersielle innlegg. Hvis det er arbeidsmiljøloven som skal gjelde for disse ungene akkurat slik som den gjelder for barnemodeller og -skuespillere, så bør jo kontraktene mellom oppdragsgiver og blogger reflektere dette, men så vidt jeg vet, spesifiseres dette ikke i dag.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-16, 18:38   #32
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Jøss! Jeg skjønner at det er en hel verden der ute som jeg ikke hadde anelse om... Følger ikke med på bloggere, så det er bra du holder meg oppdatert, Pøbelsara.

Jeg leste noe på nett om at hun juristen skulle på Tv2, men trodde det hadde vært før.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-16, 19:24   #33
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.533
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Her f.eks: en gruppe på nett som fungerer litt som FP, men med fullt navn. De skriver om luktproblemer, utroskap og sinte barn i detalj: http://www.dagbladet.no/nyheter/face...v-ham/65548275

Jøss, der hadde jeg mange venner. Måtte melde meg inn for å se hva det handlet om, og jeg fatter ikke at folk orker å være i sånne grupper.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-17, 10:28   #34
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.377
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Jeg syns denne kommentaren er interessant i denne debatten; om barns rett til privatliv og voksnes ansvar for barn som vokser opp i rampelyset.

http://www.dagbladet.no/kultur/er-no...tinus/66783826

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-17, 10:34   #35
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Jeg synes det er ganske bekymringsfullt at verken manager eller far vil uttale seg til Dagbladet.

Historien er ganske full av barnestjerne som ikke helt klarte å håndtere ettervirkningene av å vokse opp i rampelyset.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-17, 10:44   #36
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.533
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Lillesøsteren (8) til Marcus og Martinus har jo også gitt ut en låt. En kjærlighetssang, der teksten blant annet er "jeg vil ha deg". Jeg synes det er en veldig merkelig vei å gå når barn skal synge den type sanger. Man kan selvfølgelig tolke den til å handle om vennskap, men den nøyaktig samme videoen kunne fint vært laget med voksne og den følger samme tematikk/mønster som musikkvideoer laget av voksne kvinner.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-17, 11:30   #37
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Interessant, Tallulah.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-17, 12:31   #38
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Jeg synes også det er en interessant vinkling hvordan vi idoliserer rampelyset og folk i rampelyset for stadig yngre barn. Jeg husker jenter i minstens barnehage som var helt ville etter Hannah Montana, og jeg ser veldig små barn stå og hyle og grine etter Marcus og Martinus. Det er i mine øyne noe ganske annet enn å digge Lynet McQueen.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-17, 14:04   #39
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.394
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes også det er en interessant vinkling hvordan vi idoliserer rampelyset og folk i rampelyset for stadig yngre barn. Jeg husker jenter i minstens barnehage som var helt ville etter Hannah Montana, og jeg ser veldig små barn stå og hyle og grine etter Marcus og Martinus. Det er i mine øyne noe ganske annet enn å digge Lynet McQueen.

Ja, husker også ei jente som gikk i barnehagen sammen med eldstejenta, som elsket Hannah Montana, og skulle kle seg ut som henne på karnevalet. Jeg stusset litt på hvordan hun i det hele tatt kjente til konseptet, for hun hadde ingen eldre søsken, bare en lillebror. Jenta mi hadde aldri hørt om HM engang, jeg hadde bare ikke kommet på å introdusere henne for det, for det falt meg ikke inn at det var aktuelt for hennes aldersgruppe. Tror aldri vi engang hadde hatt på den kanalen.

Men slik har det jo vært ei stund. Jeg husker da jeg hadde ekstrajobb på Lindex ved siden av studiene, på 90-tallet, da Spice Girls var på sitt største. Da solgte vi Spice Girls-t-skjorter som hakka møkk til jenter helt ned i 4-5-årsalderen.

Men det har bare blitt enda mer nå, med voldsom opphausing av svært unge artister på show som mgp Junior, Norske Talenter etc, som viser at alle tilsynelatende kan bli berømte popstjerner hvis de bare vil, og det å bli popstjerne er framstilt som noe en hver småpike går og drømmer om. At 14-åringer skal ha en biografi og en film om livet sitt er jo helt absurd. De har jo knapt nok startet livet sitt... Jeg håper de har gode folk rundt seg som tar godt vare på dem.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-01-17, 14:10   #40
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om barns personvern på nett

Ja, og i det lyset forundrer det meg mindre at "mamma til Michelle" allerede har nådd å "finne seg selv og blitt voksen" seks ganger, og skriver bok om det hele, før hun i det hele tatt var myndig. Det er jo latterlig, men kanskje ikke uforståelig ut fra boblen hun fremdeles lever i.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no