Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dialekt hos barna i Bakkebygrenda på NRK

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-12, 19:26   #21
Helle
Har glorien til vask.
 
Helle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.696
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg synes det er flott med ulike dialekter, men skjønner ikke poenget med å dubbe/legge stemmer til danske og svenske barneserier.
Det må da vel utelukkende være en fordel å forstå nabospråkene våre - og det gjør jeg i høyeste grad, mye takket være serier jeg så på som barn.

Absolutt. Derfor grøsser jeg hver gang jeg hører det. Skrur heller av.

__________________
Snuppelurene 01 og 05
Lillebror 16/7-08

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 20:08   #22
Grøten
Ser fremover!
 
Grøten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 3.179
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

De snakket om dette på radioen i dag.Det er dubbet fordi det var så mange vanskelige svenske ord, som ikke var til å forstå. De sendte et lydklipp og jeg skjønte ikke møkka.
MEN, de kunne i det minste gjort en bedre jobb, for synes de rører til hele serien med dette.
Og jeg tipper ungene hadde forstått det meste, for så lenge de ser OG hører er det jo greit.
Ungene ser gjerne engelske filmer her, lurer de så spør de, men de ler på rett sted så noe må de jo få med seg.
Burde fått være svensk spør du meg, evt med norsk tekst.
Emil og Pippi har jo gått på svensk nå, over lang tid.

__________________
02 & 06 & 10
Jeg kan motstå alt,unntatt fristelser.
(Oscar Wilde)
Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 20:20   #23
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Hvorfor sender de ikke de originale? Dette var helt elendig. (Farget av min barndoms bakkebygrenda, men ungene syntes også dette var dårlige greier. De har hørt bøkene og sett de andre filmene og likte dem godt).

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 21:04   #24
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Vi har også undret oss over dette, bak ryggen til barna. Filmen er opprinnelig fra 1982, og restaurert i 2010. Lillebror liker godt å se på fordi det går såpass rolig og er litt dyr og sånn. Men vi voksne gremmes over både kvalitet og tempo, og lurer veldig på om dialekta er ekte eller oppdiktet. Takk for fasitsvaret.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 21:10   #25
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Ungene mine syntes også det var koselig.

Vi himla med øynene over den forferdelige pølsesangen.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 21:16   #26
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Jeg synes ikke dialekten var spesielt fremmed, men så er jeg vokst opp med mye solørdialekt i familien.

Ungene her foretrekker Pippi og Emil på svensk, og når dere sier det så synes jeg også at de kunne kjørt den svenske versjonen. Fin måte å lære seg språk på, og generelt mer troverdig når man ser på.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 21:48   #27
malou
Logistikkdronning
 
malou sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 707
malou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Synes dialekta er flott, sjelden/aldri at man hører "solung" på TV. Ungene liker det også og det virker ikke som om de har problemer med å skjønne den. Snakkes det svensk må jeg lese teksten for dem.

malou er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 21:51   #28
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Er filmen fra 1982??? Trodde det var 60-tallet, jeg.

Synes det er flott med slik dialekt, ikke så ofte man hører det på tv. Litt vel mye gjentakelser og sakte tempo, men fenget Junior.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 22:26   #29
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Ungene lurte på om det var sånn vi snakket i gamledager
De satt spikret her to 03-modeller og en -04.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 22:40   #30
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Femåringen skjønte ikke "det språket de snakker".

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 10:55   #31
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Mellomsøster satt som klistret og hun er 9. Men jeg måtte oversette noen av ordene.
Hølu etc.
Jeg kan fortellingen for slukte alt om bakkebygrenda da jeg var yngre.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 02:22   #32
Malina
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 34
Malina har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Dialekt hos barna i Bakkebygrenda på NRK

Syns de kunne holdt seg til originalspråket jeg

Malina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 08:55   #33
Mariss
Superduperaktiv
 
Mariss sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 639
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Joda, det er dialekt. Solørtraktene, mener jeg.

Ja min mor sa det var fra Hedmarken.

__________________
Storebror des-07 Lillesøster mars-10
Mariss er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 09:00   #34
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialekt hos barna i Bakkebygrenda på NRK

Jeg syns det er rart at det står den er fra 1982 etter rulleteksten. På IMBD står det at Olle Hellbom laget Bullerbyn i 1961 og det ser da mye mer riktig ut i forhold til tempo og miljø. Den nye som ble laget i 1986 var regissert av Lasse Hallström og det er den jeg kjenner best. Tipper den som går på NRK nå hadde vært hyggeligere uten dialekten. Jeg henger meg helt opp i alle de merkelige ordene.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 09:52   #35
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dialekt hos barna i Bakkebygrenda på NRK

Jeg synes den versjonen de sender er så rar. Det er ingen dialog, bare stemmer "oppå" handlingen, som om man senere gjenforteller det som har skjedd.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 09:17   #36
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dialekt hos barna i Bakkebygrenda på NRK

Jeg tippet på området sør for Lillehammer, men ser ikke bort fra at det er feil. .

Vi har sett det og synes det bare er koselig. Jeg har ikke oversatt noe. Emil har jeg måttet forklare noe i begynnelsen. Det hjelper kanskje at en av foreldrene har annen dialekt enn barna?

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 09:53   #37
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialekt hos barna i Bakkebygrenda på NRK

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Jeg tippet på området sør for Lillehammer, men ser ikke bort fra at det er feil. .

Mannen min er defra, og jeg kan bekrefte at det er feil.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 23:59   #38
Solørjinta
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 1
Solørjinta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Dialekt hos barna i Bakkebygrenda på NRK

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Er det en virkelig dialekt de snakker, eller er det oslounger som later som de er fra landet?

det er soløringer som preker der...
ja det er faktisk en dialekt å dæm snakker itte dæm preker...
vi frå solør preker. vi snakker itte ...

Solørjinta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 02:07   #39
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dialekt hos barna i Bakkebygrenda på NRK

Det er GRUSOMT! :skrekkoggru: Mine unger nekter å se det.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 09:29   #40
Krinoline
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 94
Krinoline er litt kul
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg synes det er flott med ulike dialekter, men skjønner ikke poenget med å dubbe/legge stemmer til danske og svenske barneserier.
Det må da vel utelukkende være en fordel å forstå nabospråkene våre - og det gjør jeg i høyeste grad, mye takket være serier jeg så på som barn.

Vel, dansk skjønner i allefall ikke jeg en tøddel av... Only meaningless, guttural sounds, for å sitere Harald Eia og Atle Antonsen i den uforglemmelige "Ut i vår hage"-sketsjen...

Krinoline er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no