Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Transplantasjonskø og prioriteringer

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-13, 13:44   #1
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Transplantasjonskø og prioriteringer

Ja, det finnes transplantasjonskø i Norge, bør alle få komme med på listen?

Debatten har startet på bt.no etter at en tidligere rusmisbruker har blitt nektet å komme i lunge-transplantasjonskøen.

http://blogg.bt.no/preik/2013/04/10/.../#.UWVPjZOeN6k
Denne bloggskribenten hevder følgende:

Sitat:

Transplantasjonsteamet på Rikshospitalet er fremragende kirurger, men er åpenbart ikke gode psykologer. Hele denne triste affæren kunne vært unngått hvis Siv Tove Pedersen hadde vært plassert på venteliste. Det ville ha ført til en storm av nye søknader, men en venteliste på 3-4 år ville i seg selv ha løst problemet for mange.

Jeg ser flere etiske problemstillinger reise seg med en slik måte å føre liste på. I tillegg til praktiske problemstillinger.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 14:53   #2
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.011
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Transplantasjonskø og prioriteringer

Kort og godt: Nei, alle bør ikke få komme på en transplantasjonsliste.

Sånn utover det er jeg bare fryktelig glad for at det ikke er jeg som skal bestemme hvor lista skal ligge, spesielt i gråsonene. Det er en etisk vanskelig diskusjon, mange tilfeller er soleklare mens andre ligger i en vanskelig gråsone.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no