Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Forslag til litt spektakulær (fjell-)tur med barn 10 og 14 år?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-16, 11:00   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Forslag til litt spektakulær (fjell-)tur med barn 10 og 14 år?

I fjor gikk vi Besseggen. Den var på grensa for vesla som da var 9 år. Jeg begynte nå så smått å tenke på en flerdagerstur fra f.eks. Geiterygghytta og ned Aurlandsdalen, med siste etappen som den spektakulære biten, men så viser det seg at Steinbergdalen er stengt. Da blir det for lange dagsetapper sånn helhetlig sett, synes jeg. Hva annet er litt spektakulært, men som en tiåring kan klare, og som en fjortenåring synes er kult? Helst med betjente hytter fordi det gir den ekstra luksusfølelsen, og helst 2-3 dager.

Alle tips mottas med takk!

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 11:19   #2
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til litt spektakulær (fjell-)tur med barn 10 og 14 år?

Har dere vært på Galdhøpiggen? Hvis ikke må jeg komme med standardforslaget mitt: Bo på Raubergstulen eller Juvasshytta og ta én dag på Galdhøpiggen og én dag i klatreparken ved Raubergstulen. Kan også anbefale Klimaparken ved Juvasshytta der du går inn i en helt fantastisk islabyrint som er hogget ut med isøks.

Her kan det legges inn stopp i Lom der dere kan seile på line over fossen (Prestfosstraversen), spise godsaker fra bakeriet, is på Kuba kafé osv.

Fannaråkhytta, Norges høyestliggende turisthytte, er også verd en tur! Start f.eks. på Turtagrø og gå opp, overnatt og gå over breen til Sognefjellshytta eller Krossbu dag 2. Hvis dere har bil, kan man ta bussen som går Sognefjellsveien for å plukke opp den. Her går det også an å kjøre innom Raubergstulen og klatreparken på vei til eller fra.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 11:21   #3
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til litt spektakulær (fjell-)tur med barn 10 og 14 år?

Jeg har en venninne som var på juvvandring med 15 og 11-åringen i fjor. For å tilfredstille 15-åringen mest. Jeg tror utgangspunktet var Oppdal.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 11:27   #4
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forslag til litt spektakulær (fjell-)tur med barn 10 og 14 år?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg har en venninne som var på juvvandring med 15 og 11-åringen i fjor. For å tilfredstille 15-åringen mest. Jeg tror utgangspunktet var Oppdal.

Tror jeg glemte å si at mammaen skal overleve dette mentalt også! Er ikke juvvandring litt (for) skummelt for en katastrofe-minded mamma?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 11:52   #5
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forslag til litt spektakulær (fjell-)tur med barn 10 og 14 år?

Hva med trekanten i Trollheimen? Hytte til hytte med tre overnattinger på hytte med middag og frokost. Min eldste gikk med søskenbarn, pappa, mormor og onkel og noen tanter (tror jeg) da han var 9. Mellom Trollheimshytta og Jøldalshytta kan man velge mellom topptur, mellomtopp eller å gå gjennom dalen.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 11:56   #6
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Forslag til litt spektakulær (fjell-)tur med barn 10 og 14 år?

Kjerag eller Prekestolen?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 12:09   #7
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forslag til litt spektakulær (fjell-)tur med barn 10 og 14 år?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Hva med trekanten i Trollheimen? Hytte til hytte med tre overnattinger på hytte med middag og frokost. Min eldste gikk med søskenbarn, pappa, mormor og onkel og noen tanter (tror jeg) da han var 9. Mellom Trollheimshytta og Jøldalshytta kan man velge mellom topptur, mellomtopp eller å gå gjennom dalen.

Ser ut som lange dagsetapper for en 9-10-åring? Hvor trenet var han til å gå tur?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 12:10   #8
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forslag til litt spektakulær (fjell-)tur med barn 10 og 14 år?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Kjerag eller Prekestolen?

Kanskje det. Jeg har vært begge stedene mange ganger.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 12:19   #9
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forslag til litt spektakulær (fjell-)tur med barn 10 og 14 år?

Så spreke barn du har.
Det blir kanskje ikke slitsomt nok men hva med Gaustadtoppen og gå Sabotørstien dagen etter?
Minsten min synes det var flott tur, og spesielt gøy med den Sabotørstien og å lese om disse sabotørene og litt krigshistorie på veien.

Eller som noen skrev over her, Galhøpiggen og rafte i Sjoa?

Vi skal til Beitostølen uken før vi drar til Spania, skal gå til en liten topp da, Bitihorn. Topp er topp.
Må ta det litt rolig sånn at 14åringen også gidder. Pluss at vi skal ha med stedatter og barnebarn på 2,5år. Hun skal sitte i bæresele.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 12:26   #10
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til litt spektakulær (fjell-)tur med barn 10 og 14 år?

Leirungsdalen er slående vakkert.

http://www.ut.no/tur/2.6936/

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 12:49   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til litt spektakulær (fjell-)tur med barn 10 og 14 år?

Trekanten i Trollheimen er flott, men kanskje ikke så spektakulær (dermed passer den perfekt for meg som har høydeskrekk. )

Romsdalseggen er visst flott, men vet ikke hvordan du kan kombinere den inn i en tur?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 13:07   #12
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.803
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Forslag til litt spektakulær (fjell-)tur med barn 10 og 14 år?

Jeg syns Sognefjellshytta-Skogadalsbøen-Fanaråken-Sognefjellshytta er flott, da får man både koselige betjente hytter, frodig fjellbjørkeskog, overnatte på en en 2000-meterstopp med spektakulær utsikt til Hurrungane og Gladhøpiggen, samt brevandring ned igjen.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 13:29   #13
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Forslag til litt spektakulær (fjell-)tur med barn 10 og 14 år?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Romsdalseggen er visst flott, men vet ikke hvordan du kan kombinere den inn i en tur?

Romsdalseggen er mye kulere enn Besseggen som jeg personlig synes er litt sånn E6. Du får mye utsikt for traskinga siden du går store deler av turen langs eggen. Hvis du og barna er litt fjellvante, går det helt greit. Det er en stor fordel å ikke ha høydeskrekk Mine barn har gått den flere ganger (vi bor i nærheten) og det var 0 problem. Det er lagt ut kjettinger på utsatte steder.

Romsdalen har utrolig mange flotte turer som kan kombineres med Romsdalseggen, men en del av dem er veldig bratte. Å gå opp til Stabbeskaret eller Bruraskaret fra Trollstigen kan fint gjøres med barn som tåler å gå et stykke. Det er mye ur og litt tungt, men ikke luftig eller bratt - før du kikker utfor Bruraskaret, da Da er det Trollveggen rett ned og man lurer på hvordan folk kan bli så gale at de hopper utfor der.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 14:07   #14
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forslag til litt spektakulær (fjell-)tur med barn 10 og 14 år?

Å fy flate! Romsdalseggen! Det ser jo helt fantastisk ut, og midt i blinken for oss. Bare veldig langt å kjøre. Men kanskje vi kan få det til! Da kan vi jo svippe opp på Bitihorn og sånt på veien hjem hvis vi tar den ruta. Muligheter, muligheter!

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 14:19   #15
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.865
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Forslag til litt spektakulær (fjell-)tur med barn 10 og 14 år?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Hva med trekanten i Trollheimen? Hytte til hytte med tre overnattinger på hytte med middag og frokost. Min eldste gikk med søskenbarn, pappa, mormor og onkel og noen tanter (tror jeg) da han var 9. Mellom Trollheimshytta og Jøldalshytta kan man velge mellom topptur, mellomtopp eller å gå gjennom dalen.

Man anbefaler at de voksne som skal gjennomføre denne er trent, hadde aldri anbefalt dette til 9-10-åringer.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 14:21   #16
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til litt spektakulær (fjell-)tur med barn 10 og 14 år?

Men om man går den i tett tåke så avtar dessverre den spektakulære effekten veldig... (Eldstemann og en fetter gikk der for et par år siden og så ikke hånden for seg).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 14:26   #17
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forslag til litt spektakulær (fjell-)tur med barn 10 og 14 år?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men om man går den i tett tåke så avtar dessverre den spektakulære effekten veldig... (Eldstemann og en fetter gikk der for et par år siden og så ikke hånden for seg).

I know. Satt på toppen av Glittertind i tjukk tåke for et par år siden. Fikk ikke egentlig noen spektakulær følelse annet enn følelsen av å være inni en hvit bomullsdott.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 12:34   #18
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forslag til litt spektakulær (fjell-)tur med barn 10 og 14 år?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Har dere vært på Galdhøpiggen? Hvis ikke må jeg komme med standardforslaget mitt: Bo på Raubergstulen eller Juvasshytta og ta én dag på Galdhøpiggen og én dag i klatreparken ved Raubergstulen. Kan også anbefale Klimaparken ved Juvasshytta der du går inn i en helt fantastisk islabyrint som er hogget ut med isøks.

Her kan det legges inn stopp i Lom der dere kan seile på line over fossen (Prestfosstraversen), spise godsaker fra bakeriet, is på Kuba kafé osv.

Fannaråkhytta, Norges høyestliggende turisthytte, er også verd en tur! Start f.eks. på Turtagrø og gå opp, overnatt og gå over breen til Sognefjellshytta eller Krossbu dag 2. Hvis dere har bil, kan man ta bussen som går Sognefjellsveien for å plukke opp den. Her går det også an å kjøre innom Raubergstulen og klatreparken på vei til eller fra.

Det ble Turtagrø - Fannaråkhytta - Sognefjellshytta. Luksusovernatting i begge ender. På Fannaråken - not so much. Men vi fikk seng i allefall, det var ikke alle som gjorde det. Fullt hus, tjukk tåke og silregn på kveld og natt. Turen ned breen var spektakulær-skummel for min del, og spektakulær-kul for ungene. Vanvittig bratt til å begynne med, men ingen mulighet til å trekke seg ut med et "dette tøhøhør jeg ikke!" så det var bare å lukke øynene og begynne å klatre ned.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no