Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Canon eos 350d, hvordan tvinge på blitzen?

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-08, 12:24   #1
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Canon eos 350d, hvordan tvinge på blitzen?

Jeg har så lyst å ta fine bilder ute i høstsola - og sliter med skygger i ansiktet på mitt elskede motiv. Løsningen er vel å tvinge på blitzen, men er det noen som kan forklare meg hvordan jeg gjør det? Fotograferer bare på helautomatisk (den grønne firkanten og portrett symbolet), og har kun innebygd blitz.
Kan jeg forresten justere blitzintensiteten (eller hva det nå heter)?

Har rotet bort bruksanvisningen, og det lenge før jeg tenkte å bla i den...

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 12:39   #2
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: canon eos 350d, hvordan tvinge på blitzen?

Eg har Nikon kamera, men der er det ein liten knapp på venstre side, litt nedanfor blitzen som eg kan trykke på. Då popper den opp.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 12:51   #3
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: canon eos 350d, hvordan tvinge på blitzen?

Takk for svaret. Det fikk meg til å forske litt, og jeg fant ut dette:

Jeg har også en sånn knapp, men blitzen spretter ikke opp hvis kameraet står på auto. Hvis jeg derimot vrir til Manuell og trykker på knappen, så spretter blitzen opp.
Hvis jeg da vrir tilbake til Automatisk så står selvsagt blitzen fortsatt oppe (og jeg gned meg i hendene og tenkte: Hah! Nå blir det sus her), men den vil ikke fyre når jeg knipser. Sære, sære blitzen min.

Hvis jeg bare hadde funnet ut hvor lyssensoren er, så hadde jeg vel kunnet lure kameraet til å tro det var stappmørkt ved å holde fingerern over. Men det funker ikke når jeg dekker til det jeg trodde var lyssensoren (et lite, rundt, hvitt "vindu" rett ved siden av knipse-knappen)

Så jeg er fortsatt veldig mottagelig for tips

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 14:08   #4
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.781
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: canon eos 350d, hvordan tvinge på blitzen?

Hvis du vrir til P, så er fortsatt det meste automatisk, men du kan tvinge blitzen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 14:15   #5
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: canon eos 350d, hvordan tvinge på blitzen?

Hvis du skal ha blitzen på når den står på automat, så bare hold hånda litt foran kameraet liksom, slik at "det tror" at det er så mørkt at blitzen må på, også trykker du samtidig utløserknappen halvveis ned så spretter blitzen opp.

Jeg er veldig klønete til å forklare, men jeg håper du skjønte det.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 14:16   #6
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: canon eos 350d, hvordan tvinge på blitzen?

Det går forøvrig an å stille inn styrken på blitzen, men ikke når den står på automat.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 14:33   #7
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.910
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: canon eos 350d, hvordan tvinge på blitzen?

Jeg anbefaler deg virkelig å få noen til å vise deg hvordan man stiller blenderåpning og ISO-følsomheten på kameraet. Det gjør underverker for bilder i varierende lys, som nå på høsten. Fotografering er mye mer gøy når man beveger seg bort i fra Auto-innstillingene!

På Auto kan man vel enkelt og greit holde hånden opp foran kameraet når man fokuserer, slik at kameraet tror det er mørkere enn det er. Da spretter blitzen opp.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 15:43   #8
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: canon eos 350d, hvordan tvinge på blitzen?

Tusen takk for svar alle sammen, jeg skal prøve ut de forslagene dere har kommet med.
Og Niobe, ja jeg har kjempelyst å lære meg å bevege meg utenfor automat instillingene. Aller helst skulle jeg kunnet det i går, eller aller, aller helst for 2 år siden. Men det går litt tregt her...

Tenkte å starte med å
1 Lese bruksanvisningen til kameraet (har funnet den på nettet nå )
2 Kjøpe meg en fotobok
3 Investere i ny linse og ekstern blitz, slik at motivasjonen spretter i taket
4 Gå på kurs, når jeg bare får tid...

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 01:13   #9
Sbsbsb
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 1
Sbsbsb har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: canon eos 350d,

hei hei jeg har canon eos 350d nå plutselig så kommer ikke bliten opp av seg selv når jeg tar bilder og den blitsen prøver å komme opp så kommer den ikke opp og da kommer det error på cameraen hvordan får man fikset det ?

Sbsbsb er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no