Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage for nybegynnere

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-17, 09:01   #1
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.650
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hage for nybegynnere

Vi har en nokså stor hage jeg ønsker å gjøre litt med. Per nå er det seks frukttrær og noe rips, resten er gress (dvs mose).

Hvordan begynner man best med en helhetlig plan? Hvor finner jeg inspirasjon og kunnskap?

Foreløpig prosjekt er nytt gjerde rundt tomta, det vil hjelpe til med en lunere atmosfære. Vi planlegger også innkjøp av et japansk kirsebærtre for skjerming foran nedre del av verandaen. Nå er spørsmålet hvor jeg begynner.

Tips til robuste stauder til Østlandet? Andre elementer? Hagetegneprogram?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-17, 17:18   #2
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.049
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage for nybegynnere

Om du har anledning så er en tur til Botanisk hage i Oslo en start. De har en hage der som heter Oldemors hage, med masse planter som stort sett kommer fra Østlandet.

Hosta, astilbe, kjempesolhatt, syrinhortensia, klematis, peoner er noen forslag.

De som lagde hagen min brukte ikke noe tegneprogram, men tegnet på frihånd.

Du kan se bilder av den her: http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=116503

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-17, 17:21   #3
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage for nybegynnere

Jeg har en hage som heldigvis har blitt opparbeidet av noen som kan det, men elsker å sitte og bla i hagebøker. (deilig vintersyssel!) Det blir ikke det samme med nettsider for meg. :konservativ: Og så liker jeg å tegne opp selv. Er ikke du flink til å tegne, eller husker jeg feil? Lage en oversikt over hagen og tegne inn bed og trær og karpedammer og hengende hager og fossefall.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-17, 17:50   #4
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage for nybegynnere

Du må ta litt etterhvert ellers går du jo helt konkurs. Jeg har brukt 19 år på å få en blomstrende hage.
Og så må du kjøpe blomster som frør seg sånn at du kan ta vare på frøene til neste år.
Følge med på tilbud og kjøpe når sesongen er over, de kommer jo neste år.
Være litt frekk og spørre om å få en stauderot av venner.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-17, 17:58   #5
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.650
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage for nybegynnere

Jeg er designer, så jeg burde få til å tegne opp risset. Lurt å be om avleggere av andre, da kan vi jo bytte etterhvert. Jeg ønsker også å bruke litt tid for å få det helhetlig. Botanisk hage var en god idé!

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-17, 19:03   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage for nybegynnere

Det er genialt å dele planter!
Jeg har noe takløk som folk lurte på hvor jeg hadde gått tak i. De var avleggere fra en tidligere kollega som hadde rasket med seg fra Arboretet. Tyvegods, men hjemmehørende i norsk fauna.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-17, 19:23   #7
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage for nybegynnere

Vi la ferdigplen og renset opp. Har som smått begynt å lage staudebed og plantet roser. Syriner, hekk og frukttrær beholdt vi.

Jeg har sett mye i andre hager og spurt hva det er. Den største feilen jeg gjør er å kjøpe noe som vokser seg for stort eller vokser for fort, det blir så mye arbeid av sånt. Akkurat nå ser jeg etter historiske ikke remonterende roser.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-17, 20:28   #8
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage for nybegynnere

Abonnerer.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-17, 21:08   #9
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage for nybegynnere

Det beste rådet jeg kan gi er å ikke være for impulsiv nå i begynnelsen. Det er fort gjort å kjøpe ting og sette dem ned hist og pist, men nå når du har en gyllen mulighet til å bygge en hage fra scratch er det greit å ha is i magen. Tenk over hva du vil ha og hvor du vil ha det, og sjekk hvor høye/store plantene blir. Tenk også over hvilket jordsmonn de trenger, sånn at du ikke blander surjordsplanter med andre som trenger noe helt annet.

Når jeg lager bed tenker jeg først og fremst høyde/bredde, dernest farger. Jeg elsker kontraster i form og farge på blader, men er litt mer konservativ når det gjelder farge på blomster. Det er også viktig for meg å tenke helhet i løpet av året, jeg vil ha blomstring fra tidlig vår til sen høst, og da er det lurt å spre ting utover så det alltid er farge i deler av hagen. Kjedelig hvis et bed er fullt av like blomster som blomstrer i en uke og så er ferdig. Det er kjekt å bryte opp med noen vintergrønne planter som gir hagen liv også på vinteren.

Skal du ha tulipaner, sett dem ned i bed som har stauder med store blader, f.eks. hosta. Når tulipanene er avblomstret trenger de å trekke næring ned i løken igjen, men da er de ikke særlig pene og da er det kjekt med store blader som dekker. Jeg elsker å ta inn blomster fra hagen, og har både stauder og sommerblomster til det. Har du partier med skygge finnes det massevis av planter som trives der, samme hvis du har fuktige steder.

Skal du ha trær som kan bli store, sjekk regler for hvor nært naboen du kan plante dem. Tenk også på tilgjengelighet for gressklipper, har du bod til hageredskap etc?

Plant tett i bed, det minsker ugressproblemer. Staudene vil bli for store etterhvert, men da er det bare å dele dem. Mange elsker å bytte frø og planter, som de andre sier, og det er lov til å spørre andre. Det finnes også fora for hageinteresse, hagegal.no og hagepraten.no er fine, og her får du masse tips.

Åh, hage er bare så gøy!

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no