Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Å finne seg ny bolig...

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-07, 21:16   #1
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Å finne seg ny bolig...

Vi bor i en 3-roms leilighet med ca 20 min. gange til sentrum. Leiligheten har helt grei størrelse. Det eneste vi savner er litt mer oppbevaringsplass (f.eks. er får smått barnetøy lagret hos mine foreldre) og en liten hageflekk. Det er dessverre dårlig med lekemuligheter rett utenfor. Det er ikke aktuelt å sende guttungen ut for å leke alene, da han hadde måttet leke på parkeringsplassen eller i veien.

Vi hadde egentlig bestemt oss for å flytte til østlandet i fjor sommer. Vi skulle flytte til Oslo først, og så bruke guttungens siste barnehageår på å finne oss en bolig utenfor Oslo. Dette ble ikke noe av da ingen av oss fikk noen jobb før flyttingen skulle ha skjedd. (Hvilken bank vil gi boliglån til to arbeidsledige?)

Etter hvert som månedene gikk, ble lysten til å flytte østover mindre og mindre. Her har vi begge jobber, venner, og vi trives. Det eneste minuset er at vi ikke har noe nær familie i nærheten, noe vi vil få på østlandet.

Vi kunne tenke oss å bli boende i nabolaget, men det blir nok for dyrt. For et lite rekkehus må vi ut med i hvert fall 2700000 kr. En enebolig kan vi bare glemme, det vil vi aldri får råd til, selv ikke med to lønninger. (Blir ikke rik av å jobbe i kommunen...)

Det finnes rekkhus til overkommelig pris. Til gjengjeld blir det lang reise til/fra jobb. Ikke i km, men i tid. Og mest sannsynlig vil vi måtte kjøpe en bil til.

For et par uker siden var det en artikkel i BT som tok for seg dette med boligpriser. Førstegangsetablerere og barnefamilier blir "tvunget" ut av Bergen kommune pga. høye boligpriser.

Mulig det er jeg som har for store krav til hus jeg vil bo i? Jeg vil ha minst 3 soverom, og de bør være av den størrelsen at man får mer enn en seng inn der. (Utrolig hvor mange små barnerom det finnes i rekkehus. Hvor i all verden skal de gjøre lekser?) Jeg vil også ha en liten hageflekk jeg kan slippe ut ungene i.

Jeg trenger ingen svær enebolig med stor tomt. Jeg syntes det er ille nok å rengjøre 80 kmv. Dessuten har jeg pollenallergi, så for mye gress er ikke bra.

Jeg stresser veldig mye med dette nå. Grunnen er at guttungen begynner på skolen til høsten. Jeg vil helst ha bolig i orden før dette, så ikke han må flytte midt i skoleåret.

Jeg føler meg som denne smilyen: . Jeg ser for meg at vi ender opp som "økonomiske flyktninger" i en litt landlig kommune på østlandet, selv om vi har mest lyst til å bli boende i Bergen.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 22:00   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å finne seg ny bolig...

Ikke vurdert Askøy da? Det er faktisk ganske så kort vei inn til byn med bil og prisene er ikke gått i taket der ennå.

En venninne kjøpte et lite hus med tre små, men ikke for små, soverom til 1,3 for et år siden, høres ut som det er akkurat noe du kunne tenkt deg.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 22:04   #3
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å finne seg ny bolig...

Jeg har sett etter boliger på Sotra i det siste, men Askøy har jeg helt glemt av. Takk for tipset.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 22:19   #4
tiril
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Å finne seg ny bolig...

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Vi bor i en 3-roms leilighet med ca 20 min. gange til sentrum. Leiligheten har helt grei størrelse. Det eneste vi savner er litt mer oppbevaringsplass (f.eks. er får smått barnetøy lagret hos mine foreldre) og en liten hageflekk. Det er dessverre dårlig med lekemuligheter rett utenfor. Det er ikke aktuelt å sende guttungen ut for å leke alene, da han hadde måttet leke på parkeringsplassen eller i veien.

Vi hadde egentlig bestemt oss for å flytte til østlandet i fjor sommer. Vi skulle flytte til Oslo først, og så bruke guttungens siste barnehageår på å finne oss en bolig utenfor Oslo. Dette ble ikke noe av da ingen av oss fikk noen jobb før flyttingen skulle ha skjedd. (Hvilken bank vil gi boliglån til to arbeidsledige?)

Etter hvert som månedene gikk, ble lysten til å flytte østover mindre og mindre. Her har vi begge jobber, venner, og vi trives. Det eneste minuset er at vi ikke har noe nær familie i nærheten, noe vi vil få på østlandet.

Vi kunne tenke oss å bli boende i nabolaget, men det blir nok for dyrt. For et lite rekkehus må vi ut med i hvert fall 2700000 kr. En enebolig kan vi bare glemme, det vil vi aldri får råd til, selv ikke med to lønninger. (Blir ikke rik av å jobbe i kommunen...)

Det finnes rekkhus til overkommelig pris. Til gjengjeld blir det lang reise til/fra jobb. Ikke i km, men i tid. Og mest sannsynlig vil vi måtte kjøpe en bil til.

For et par uker siden var det en artikkel i BT som tok for seg dette med boligpriser. Førstegangsetablerere og barnefamilier blir "tvunget" ut av Bergen kommune pga. høye boligpriser.

Mulig det er jeg som har for store krav til hus jeg vil bo i? Jeg vil ha minst 3 soverom, og de bør være av den størrelsen at man får mer enn en seng inn der. (Utrolig hvor mange små barnerom det finnes i rekkehus. Hvor i all verden skal de gjøre lekser?) Jeg vil også ha en liten hageflekk jeg kan slippe ut ungene i.

Jeg trenger ingen svær enebolig med stor tomt. Jeg syntes det er ille nok å rengjøre 80 kmv. Dessuten har jeg pollenallergi, så for mye gress er ikke bra.

Jeg stresser veldig mye med dette nå. Grunnen er at guttungen begynner på skolen til høsten. Jeg vil helst ha bolig i orden før dette, så ikke han må flytte midt i skoleåret.

Jeg føler meg som denne smilyen: . Jeg ser for meg at vi ender opp som "økonomiske flyktninger" i en litt landlig kommune på østlandet, selv om vi har mest lyst til å bli boende i Bergen.


å kjenner så med deg!
Vi er litt i samme situasjon, vi bur 4 i 3 roms no....Det er pokker meg håpløst å finne 4 roms til "normal"pris i nabolaget vårt(som vi allerhelst vil bu i). Mulig vi berre må flytte langt fra Bergen,og det er eg ikkje klar for. Har nett tråla finn.no og har helt vondt i magen når eg ser kva vi må ut med for 4 roms...
Håpløst!!!!!!

  Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 22:20   #5
tiril
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Å finne seg ny bolig...

Føler ikkje att det er så "billig" lengre ute på øyene som det var ei stund. Nesten by prisar der og jo

  Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 22:24   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å finne seg ny bolig...

Arna er jo også et alternativ. Fem minutter med toget.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 22:24   #7
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å finne seg ny bolig...

Vi kommer nok til å være i samme situasjon om noen år. Vi bor nå i et dyrt, sentralt område (leier riktignok billig) og ønsker å kjøpe etterhvert, men da blir det antagelig et stykke unna, og vi må belage oss på å bruke bil. Det er kjipt! Håper dere finner noe dere kan leve med.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 22:26   #8
tiril
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Å finne seg ny bolig...

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Arna er jo også et alternativ. Fem minutter med toget.

Jepp,er skikkelig arna motstandar(sorry)men har faktisk begynt å kikke der og. Og nesten vendt meg til tanken på å faktisk havne i arna
Har funne 1 stk hus der som eg kunne klart å budd i...

  Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 22:38   #9
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å finne seg ny bolig...

Jeg husker at da vi lurte på å flytte tilbake, hadde vi Arna som alternativ. Men da måtte vi bodd nær togstasjonen.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 22:39   #10
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å finne seg ny bolig...

Askøy er jo ganske greit nå som broen har blitt gratis. Sotra er jo blitt ganske dyrt med årene.

det finnes jo og mange andre steder som er litt mer enn 20 min med gåavstand fra sentrum som ikke er så alt for dyrt.

Hva med matopen og område der? eller nesttun/valle/kaland. Arna er jo greit siden det er bare 5 min med tog, men skal man med bil er jo det en evighet ( sier jeg som har bosatt meg på os, men gremmes over den lange veien i forhold til de 10 min fra der jeg bodde på sotra)

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 09:02   #11
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å finne seg ny bolig...

Arna er da slett ikke ille. Men det spørs hvor man jobber.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 09:36   #12
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å finne seg ny bolig...

Sandsliområdet har da en del rekkehus ol. som ikke bikker 3 millioner i alle fall. Det er etterhvert blitt et veldig barnevennlig område.

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 18:49   #13
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å finne seg ny bolig...

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Vi kommer nok til å være i samme situasjon om noen år. Vi bor nå i et dyrt, sentralt område (leier riktignok billig) og ønsker å kjøpe etterhvert, men da blir det antagelig et stykke unna, og vi må belage oss på å bruke bil. Det er kjipt! Håper dere finner noe dere kan leve med.


Naboen vores selger huset sitt her til sommeren. Kanskje en ide ? Kun 4 min. i bil til barneskolen, 15 min til barnehagen og butikken, og 20 min. til jobben ! Men mye plass for (ennå) få penge...

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 20:04   #14
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å finne seg ny bolig...

Takk for tilbudet, Dib, men da tror jeg Gremlimannen setter seg på bakbeina. Det blir nok litt for landlig for ham, etter beskrivelsene.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 21:42   #15
tiril
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Å finne seg ny bolig...

borte


Sist redigert av tiril : 01-01-08 kl 18:31.
  Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 21:55   #16
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å finne seg ny bolig...

Det dumme er at jeg er så lite kjent i andre bydeler.

Hva hvis vi kjøper "katta i sekken"? Har ikke lyst til å ende opp med en bolig i et veldig belastet område, eller hvor man sokner til dårlige skoler.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no