Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kjeks uten hvete og med lite sukker

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-08, 09:13   #1
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Kjeks uten hvete og med lite sukker

Den godtesugne Skvetten trenger litt førstehjelp. Jeg vil så gjerne lage kjeks som er sunne. De alternativene jeg har funnet i kokebøkene passer ikke inn i kostholdet.
Dersom det finnes noen slike oppskrifter i trådene (har ikke tatt meg tid til å se gjennom alle) hadde jeg satt stor pris på link.

  Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 09:37   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjeks uten hvete og med lite sukker

Disse er vel ikke akkurat helsekost, men gode når man er fysen på noe søtt og vil unngå sukker og hvete:

http://forum.lavkarbo.no/showthread....hlight=cookies

Du kan jo feks. bruke Sukrin i stedetfor Natreen/Splenda (jeg boikotter Splenda, og Natreen er jo ikke akkurat sunt) så får du dem litt sunnere, eller du kan sløyfe søtstoffet helt og se om det allikevel blir søtt nok. Eller feks. bruke litt honning, Xylitol eller annet.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 10:13   #3
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjeks uten hvete og med lite sukker

Havrekjeks ( henta frå voksentoppens allergikokebok )

250 g havregryn ( glutenfri havre bør kjørast med stavmikser eller food processor )
150 g kveitemjøl eller glutenfritt mjøl
1 ss hornsalt
60 g sukker
1/2 ts salt
2 1/2 dl vatn/eplejuice
1 ss sirup
125 g melkefri margarin.

Såg berre at den var uten gluten, ser jo no at den er med mjøl i. Då var det kanskje ikkje heilt rett allikevel.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 11:07   #4
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Kjeks uten hvete og med lite sukker

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Havrekjeks ( henta frå voksentoppens allergikokebok )

250 g havregryn ( glutenfri havre bør kjørast med stavmikser eller food processor )
150 g kveitemjøl eller glutenfritt mjøl
1 ss hornsalt
60 g sukker
1/2 ts salt
2 1/2 dl vatn/eplejuice
1 ss sirup
125 g melkefri margarin.

Såg berre at den var uten gluten, ser jo no at den er med mjøl i. Då var det kanskje ikkje heilt rett allikevel.

Stekes på hvor sterk varme og hvor lenge? Skal de være store? :fikk lyst å bake litt:

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 11:10   #5
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjeks uten hvete og med lite sukker

Når ein har laga deigen skal den stå kaldt i ca 20 min.
Kjevle deigen ut til 2-3 mm tykkelse. Stikk ut runde kjeks, f.eks. med eit glass.
Steiketemperatur 200 grader. Steiketid, ca 10 minutter.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 11:22   #6
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Kjeks uten hvete og med lite sukker

Takker!

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 12:58   #7
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kjeks uten hvete og med lite sukker

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Disse er vel ikke akkurat helsekost, men gode når man er fysen på noe søtt og vil unngå sukker og hvete:

http://forum.lavkarbo.no/showthread....hlight=cookies

Du kan jo feks. bruke Sukrin i stedetfor Natreen/Splenda (jeg boikotter Splenda, og Natreen er jo ikke akkurat sunt) så får du dem litt sunnere, eller du kan sløyfe søtstoffet helt og se om det allikevel blir søtt nok. Eller feks. bruke litt honning, Xylitol eller annet.

Snadder! Ikke så helt galt ernæringsmessig heller, bruke honning og 70% kakao kokesjokolade så er det bedre enn alt annet jeg kunne finne på å fyse på.

  Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 12:59   #8
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kjeks uten hvete og med lite sukker

Urt: takker. Ser jeg må endre oppskriften en del om jeg skal bruke den, men lurer på om det blir vellykket å erstatte hvetemelet med bygg eller rug. Noen som vet?

  Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 13:18   #9
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjeks uten hvete og med lite sukker

Vil anta at det går fint å bytte med rug, bygg ville jeg ikke brukt, syns byggmel gjør ting så tørt, men det kan jo hende det går greit med kjeks.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 13:19   #10
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kjeks uten hvete og med lite sukker

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Vil anta at det går fint å bytte med rug, bygg ville jeg ikke brukt, syns byggmel gjør ting så tørt, men det kan jo hende det går greit med kjeks.

Jeg bruker bygg i brød også jeg. :helsefrik:

  Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 21:02   #11
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Kjeks uten hvete og med lite sukker

Urt: Kjeksene dine gikk i hvert fall fint an å spise når man er fysen.

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 21:05   #12
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjeks uten hvete og med lite sukker

Så bra !

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no