Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Måltidet du aldri glemmer - spinnoff fra Michelin-tråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-08-16, 11:56   #1
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Måltidet du aldri glemmer - spinnoff fra Michelin-tråden

Jeg er veldig glad i gode matopplevelser.
Jeg har masse minner som handler om mat og husker enkelte matretter jeg har spist med stor glede.
For eksempel første gangen jeg spise ferske blåskjell. Jeg var fem år og vi var på besøk hos noen venner av foreldrene mine som bodde ved sjøen i Vestfold. Vi var ute med båt og hentet blåskjell, som så ble kokt/dampet naturell i en diger kjele på en krabbekoker ute i hagen. Vi spiste blåskjellene med sitron og salt og pepper og det var virkelig helt vidunderlig godt.

Jeg husker med glede tilbake til en pannekakerestaurant i Provence hvor jeg fikk en helt fantastisk bokhvetepannekake med skogsoppfyll.

Og første gangen jeg var på Bagatelle. Helt nydelig mat, veldig avslappet stemning, og en rett med skatevinge og en helt smashing mersault-vin til.

Nå gleder jeg jeg meg til å lese om den retten eller det måltidet dere andre kommertil å huske for bestandig.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 12:53   #2
Anikka
Snøavhengig
 
Anikka sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Innlegg: 909
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer -spinnoff fra Michelin-tråden

Jeg husker første gangen jeg spiste taco på gata i Mexico, som utvekslingsstudent på nittitallet. Først og fremst varmen, lukten, stemningen på gata, spenningen ved å kjøpe mat på gata (som man jo hadde hørt man ikke burde), overraskelsen over å få noe helt annet enn taco i Norge og ikke minst den herlige smaken av myk tortilla, mørt kjøtt og sterk, herlig salsa på.

__________________
2011 - 2013

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 15:46   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.973
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer - spinnoff fra Michelin-tråden

Min aller beste matopplevelse har jeg hatt på Eik 2. etage (dere er sikkert lei av å høre meg mase om den restauranten). Vi har vært der flere ganger, men det var spesielt én gang de traff helt eksepsjonelt godt med kombinasjonen av mat og vin - på alle 5 rettene. Alle smakskombinasjonene i maten og så vinen på toppen av det hele. Til osten fikk vi sågar 3 forskjellige viner og beskjed om hvilken som skulle drikkes til hvilke oster, og det var magisk.

Min beste restaurantopplevelse var i forbindelse med 40-årsdagen min. Ungene var med på Hitchhiker og spiste seg gjennom 9 retter med et smil om munnen. Og personalet som anstrengte seg litt ekstra for at dette skulle bli bra for dem også. (Ungene mine har vært helt forskrekkelig kresne og det var så uendelig godt å se at all jobbinga vår med å skape matglede har gått riktig vei.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 15:49   #4
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer - spinnoff fra Michelin-tråden

Jeg husker en liten restaurant på Øland som serverte veldig godt andebryst. Et av de beste måltidene jeg har spist.

Var på restaurant Fjord i januar som hadde en veldig god meny. Skreien var nok min favoritt.

Også var jeg i kjelleren på Stadtholdergaarden i april, der var flere av rettene virkelige fantastiske.

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 15:51   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.973
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer - spinnoff fra Michelin-tråden

Fjord og Eik har samme eier (som heter Eikefjord ). Jeg liker konseptet deres med fastsatte menyer til en overkommelig pris.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07

Sist redigert av Tjorven : 03-08-16 kl 16:01.
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 15:59   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer - spinnoff fra Michelin-tråden

I 2001, i Sør-Korea. En venninne og jeg dro dit i oktober, bare noen uker etter 9/11. Sikkerhetsopplegget på flyplassene tok evigheter, og pga. urolighetene i Afghanistan var flyruten lenger enn normalt. Vi kom frem til Seoul og var dønn slitne og veldig sultne, og snublet inn i en knøttliten, familiedrevet restaurant. Vi ble plassert i lotusstilling på gulvet og spiste ekte koreansk bulgogi for første gang. Innrullet i salatblader, med utallige skåler tilbehør. Alt fra kimchi og tørkede småfisk til hele hvitløksfedd. De kunne ikke et ord engelsk, men viste oss fnisende hvordan maten skulle inntas.

Før det hadde jeg vært minimalt interessert i koreansk mat, siden den koreanske restauranten i Stavanger må sies å ha vært heller dårlig. Jeg tør påstå jeg lager veldig god bulgogi selv nå.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 16:14   #7
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.823
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer - spinnoff fra Michelin-tråden

Som liten, jeg var kanskje 8-9 år fikk jeg smake krabbeklør for første gang. Det var de små bakklørne som ofte faller av og vi barna på campingen fikk en del av dem fra noen som hadde vært ute og fisket, de brød seg bare om skallet og de stor forklørne. Jeg var glad i reker fra før, men de krabbeklørne altså. Det var en fantastisk opplevelse og jeg er utrolig glad i alt av skalldyr ennå.

Like etter at jeg flyttet til Sveits fikk jeg smake en Züri-spesialitet for første gang; Luxemburgerli. Det er små, ultralette makroner med diverse ulike fyll mellom og de er alldeles himmelse. Jeg husker jeg sa til mannen min at jeg endelig hadde funnet den virkelig grunnen til at jeg flyttet. :-)

En annen spesiell matopplevelse var i Amsterdam der jeg for første gang var på indonesisk restaurant. Vi fikk servert omkring 20 små retter som kunne spises i tilfeldig rekkefølge. Det var utrolig mange spennende og flotte smaker!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 16:42   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.243
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer - spinnoff fra Michelin-tråden

Nå høres jeg sånn zpeziell ut, men vi var i Brasil, i en liten by mellom Salvador og Natal et sted. Vi kjørte ATV hele dagen sammen med en pappa og to sønner fra Rio, og selv vi begynte å prate etter hvert. Pappaen anbefalte en liten strandbar i byen vi bodde i, og at vi måtte spise langostinas.

På kvelden gikk vi med et annet par fra pensjonatet på denne strandbaren, et amerikansk-brasiliansk kunstnerpar. Og der, sittende barbent i sanden mens solen gikk i havet og vi nesten ikke så hva vi fikk servert, fikk vi verdens beste langostinas. Og caipirinha. Masse caipirinha.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 16:51   #9
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer - spinnoff fra Michelin-tråden

Caruso på Island - jeg hadde smakt tunfisk 1 gang før jeg kom dit, og hadde et svært dårlig minne om tunfisk. En i reisefølget anbefalte meg å prøve, noe motvillig gikk jeg med på forslaget. Og for en opplevelse! Jeg har hverken før eller siden smakt noe lignende. Jeg er fremdeles skeptisk til tunfisk, men ikke på Caruso.

Jeg har mange gode matopplevelser fra Island og da fortrinnsvis fiskeretter. Fiskesuppe på Fiskmarkurdin (sikkert feil skrevet), helt himmelsk. Jeg får vann i munnen bare ved tanken og jeg må alltid innom de to stedene når jeg er på Island.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 16:55   #10
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer - spinnoff fra Michelin-tråden

Feinschmecker på Frogner, Oslo. Vi snakker enda om opplevelsen, og har en gulnet lapp med vinvalgene nedskrevet. De var utsøkte

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 17:04   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer - spinnoff fra Michelin-tråden

Jeg er en enkel sjel, så jeg husker enkle matgleder:

1: jeg var fire-fem år, og var hos mormor, for hun var dagmamma for meg mens mor var på jobb. Jeg skulle spise middag der, og mormor hadde kokt purreløksuppe. Jeg grein på nesa, for "det likte jeg aldeles ikke," selv om jeg aldri hadde smakt det. Mormor sa at der i huset var det ikke lov å si at man ikke likte maten før man hadde smakt på den, så smake måtte jeg. Det var så godt, at jeg spiste til jeg fikk vondt i magen.

2: Jeg var 5-6 år og var med mor på høyfjellshotell, av type Lite Barnevennlig. Maten vi fikk servert var sikkert god, men ikke noe vesle Inagh spiste, og kelneren var temmelig sur a) fordi det var barn i matsalen og b) fordi barnet ikke spiste. En kveld fikk vi laks til middag, og jeg ba om å få to stykker. Kelneren så surt på meg, bra skeptisk, men mor sa at jeg skulle få to stykker fisk, for det brukte jeg like. Kelneren sa at ja, dersom du spiser opp det, skal du få en Donald-brus av meg etterpå. Jeg er kjempeglad i fisk, er oppvokst på fisk. Jeg fikk Donald-brus av kelneren.

3: Jeg har 14 og hadde aldri turt smake på yoghurt, for jeg syntes det lukta så vondt. Jeg var på språkreise i Brighton, og vertsfamilien serverte yoghurt til dessert. Jeg syntes det var flaut å si jeg ikke likte, så jeg spiste, og oppdaget at hey, yohghurt er godt, jo!

4: Jeg var 19 og ble utfordra, sammen med broren min og en eldre fetter, av en annen fetter, til å spise rått kamskjell. Gutta åt, så da kunne ikke jeg være dårligere. Jeg foretrekker kamskjell lett stekt, kjenner jeg.

5: Jeg var 23 år og hadde haika Irland rundt med ei venninne i tre uker. Vi hadde reist videre til Paris, hvor venninna mi skulle bo noen dager hos ei venninne av henne, og jeg skulle videre til Sveits og besøke min onkel som bor der. Jeg hadde ikke spist på mange, mange timer, magen skreik etter mat, og vi kom hjem til Paris-venninna, og hun serverte baguetter med en blåmuggost. Jeg takler ikke blåmuggost, jeg klarer det bare ikke, men da var jeg så ustyrtelig sulten at den baguetten smakte himmelsk.

6: Jeg var 28 år og var invitert hjem til min forlovedes tante, for å treffe henne for aller første gang. Denne tanten er en ytterst spesiell dame, for å si det litt forsiktig. Hun bor i et av de mest fornemme strøk av Oslo, og var den gang samboer med en fyr som hadde en pen slump millioner på bok. Vi fikk servert Beluga-kaviar. Aldri før har uttrykker å kaste perler for svin vært mer treffende. Jeg klarer ikke kaviar - overhodet - i noen form, farge eller fasong, jeg takler det bare ikke. Jeg spiste fem, ørsmå kjeks, for å være høflig - fem kjeks hvor jeg hadde dunget på med rømme og rå løk, og så strødde jeg noen slike ekle, lysegrå, skjelvende kaviaregg på toppen, for syns syld, og så puttet jeg det hele i munnen, skufla kaviaren ned i ganen med tunga, og så tygde jeg resten. Jeg kom i skade for å poppe et par egg en gang, og jeg gikk og gulpa parafin resten av kvelden. Det var gruelig! (Og jeg følte meg så utrolig utakknemlig som syns denne grisedyre kaviaren var forskrekkelig vond, og var veldig glad at mannen min åt som en hest, for da ble æra vår litt redda. )

7: Jeg var 28 år og på ferie i Irland med forloveden min. Vi var i Belfast og ble overrasket av ei regnskur, og vi gikk inn på nærmeste pub, hvor vi likegjerne bestilte oss middag. Den hjorten, sammen med den rødvina, vi fikk servert der, formelig eksploderte av smak i munnen, det er, til nå, noe av det aller beste jeg har spist i hele mitt liv.

8: Jeg var 29 og giftet meg med min kjære. Bryllupet ble holdt i et nedlagt fiskemottak, og vi spiste roastbeef og fløtegratinerte poteter, og så hadde vi jordbær med fløte til dessert. Maten var helt ordinær, og ble servert på papptallerkner, og vi drakk vin av plastglass, og sammen med stemninga, ble det helt himmelsk.

9: Gjennom barndommen står en av mine største opplevelser rundt mat det å komme inn fra havet med båten full av småsei, tenne et bål i fjæra og ploppe seien, sprellfersk, oppi ei gryte med varmt vann og la fisken trekke over bålet, for så å spise den med flatbrød, smør og kokte poteter. Åh, det er godt!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 17:21   #12
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer - spinnoff fra Michelin-tråden

Jeg har et ekstremt dårlig forhold til mat, og tenker sjeldent på at noe mat er fantastisk. Men jeg glemmer aldri mormor sin "flesk og duppe", eller når hun lagde noe med elg og verdens beste brune saus.

Som voksen kan jeg ikke huske en eneste helt spesiell ting, selv om jeg selvsagt har spist mye god mat.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 17:35   #13
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.313
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer - spinnoff fra Michelin-tråden

Ah.

Et gourmetmåltid i Athen. Mannen og jeg spiste på en helt fantastisk restaurant med helt fantastisk mat, og en hovmester som på helt fantastisk vis NEKTET, selv på direkte oppfordring, å la meg lese meny eller smake på vinen. Det var visst en manneting. Men jeg tilga ham alt da jeg spiste de mest vidunderlige tomatene noensinne.


Og en gang på Stokkøya, på strandcaféen der. Det var egentlig stengt, men så åpnet de for oss allikevel, og vi fikk blåskjell, som jeg aldri hadde turt å smake på før. Helt bloody amazing godt, var det.

Og så kommer jeg alltid til å huske en frokost i Amsterdam. Crepes med sjokolade, med en kvadruppel whiskey til. :flirer:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 17:40   #14
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer - spinnoff fra Michelin-tråden

Noen måltider brenner seg fast. Kombinasjon smak, stemning og de andre rundt bordet.

Jeg tenker fortsatt på noen pettit four servert på Annen etasje. Resten av måltidet var også veldig bra. Jeg drakk ikke vin for jeg var gravid. De små konfektbitene husker jeg fortsatt.

Første gang jeg spiste skikkelig meksikansk mat glemmer jeg aldri. Jeg likte til og med koriander til. Det hadde jeg ikke likt før. Og en kanne med margeritas.

Det er ikke et måltid. Men jeg glemmer aldri første gang jeg spiste tarte freise (hvordan skrives jordbær på fransk). Det var helt himmelsk. Noe av det beste jeg hadde smakt til da.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 18:01   #15
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer - spinnoff fra Michelin-tråden

Eg må til Fossheim turisthotell i Lom. Ei skjult perle. Innimellom buffet til turistbussane har dei ni-retters smaksmeny. I 2012 var ein av rettane røyka laks servert på fritert, flatbrødtynt rugbrød med bakt eggeplomme oppå. Det er den beste munnfullen eg har smakt i heile mitt liv.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 18:17   #16
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer - spinnoff fra Michelin-tråden

På en pub/restaurant i Amsterdam. Jeg fikk servert en nydelig biff med tilbehør, det var så mye mat at jeg nesten ikke klarte spise opp, men måtte fordi det var så godt.

I hjembyen min drar jeg nesten alltid på Kinakroa for der har de den beste honningmarinerte biffen.

Hadde flere fine opplevelser på ulike restauranter i Montpellier i Sør-Frankrike for to år siden.

Men de beste er selvsagt mammas kjøttkaker, nyfiska fisk og mammas kjøttsuppe. Heldigvis at jeg fikk henne til å lære meg å lage flere av rettene jeg likte selv i oppveksten.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 18:26   #17
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.094
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer - spinnoff fra Michelin-tråden

Jeg har spist utrolig god pizza og pasta i Italia, jeg elsker italiensk mat. Ellers har mannen min servert meg noen fantastisk gode biffmåltid. Pappas raspeballer og mammas ertesuppe er også gode matminner.
Men alt i alt er jeg lite opptatt av mat og de beste matopplevelsene har vært i forbindelse med at jeg har vært ekstremt sulten i forkant.

Min verste matopplevelse var da vi ble servert kamskjell i et bryllup. Heldigvis var det hyppig vinservering, så jeg slapp å tygge så mye, men kunne svelge de ned med vin. Alle sukket og stønnet av den fantastiske maten, og jeg nikket og smilte høflig.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 18:48   #18
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer - spinnoff fra Michelin-tråden

1. 2008, på den restauranten jeg selv var med på å starte. Favorittkokken hadde lam som dagens kjøtt, med bakt rødbete, rødkål, en sherrysaus og en sellerirotpuré (mener jeg å huske). Jeg hadde egentid fra hektisk hverdag, og det var jeg og en bok og middag og en perfekt passende rødvin til. Jeg får fortsatt vann i munnen når jeg tenker på det.

2. 2006 (tror jeg): Firenze, mannen og jeg, og pærefylt pasta med gorgonzolasaus. Vann i munnen der også.

Og en hel haug med andre gode opplevelser. :matvrak:

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 19:22   #19
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer - spinnoff fra Michelin-tråden

Det må være middagen som ble servert i konfirmasjonen til gudsønnen min. Det var hjort, jeg har aldri smakt så godt kjøtt verken før eller siden.

Xmannen min lagde også mye god mat.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 19:34   #20
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer - spinnoff fra Michelin-tråden

Som barn alt vi spiste fra havet på øya i havgapet, som nypoteter og trukket skrei. Ål, krabber og stekt ørret som strittet i mot i panna.

Lei tur på Azorene, vi forsto ingenting og motsatt. Var vi heldige fikk vi potet og tunfisk med tomatsaus over. En kveld satt vi på fin restaurant, skjønte ingenting og ble sittende med to store fine tinnfat med squids, den ene marinert, den andre grillet. Ingenting annet, men det viste seg å være veldig godt.


I Sorrento for 20 år siden på lokal trattoria. Jeg og en venninne spiste pizza til forret, det gjorde gamlefar ved siden av også, og han nikket og skålte. Så kom mine lokal fisk, som lignet mest litt store hel akvariefisk vendt i mel og så vidt vært i panna. Gamlefar løfter småfisken og demonstrerte hvordan han smattet i seg hodet først og kroppen etterpå. Usj.

Har ellers spist mye godt og hyggelig i Italia på måfå. Og veldig gode blåskjell i Paris. Og Michellin mat i København, intimt og veldig personlig service. Og i Helsinki ved havna.

__________________
06 & 08 .
Lavender er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no