Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Er det vanlig å legge moms på fakturagebyr?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-08, 14:40   #1
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det vanlig å legge moms på fakturagebyr?

Jeg bestilte noe for noen uker siden, og på nettsiden fant jeg: "Alle priser er inklusive mva, gravering, skruer og porto". Da gikk jeg ut fra at jeg skulle betale prisen som var oppgitt på nettsiden.
Vel, i dag kom regningen der varen var oppgitt uten moms (til forskjell fra nettsiden, altså), og det var lagt til et fakturagebyr. Disse to summene hadde han lagt moms på, og regningen ble da høyere enn jeg trodde. Nå er det ikke noen svimlende sum det er snakk om, men i prinsippet har jo jeg bestilt en vare til en annen pris.

Er dette vanlig praksis?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 16:31   #2
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det vanlig å legg moms på fakturagebyr?

Jeg tror ikke det er vanlig praksis, dvs. jeg har aldri opplevd det. Men - man skal jo betale moms på tjenester, så dersom fakturering er en tjeneste man betaler for så er jo ikke tankegangen så gal?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 16:41   #3
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det vanlig å legg moms på fakturagebyr?

Hm. Men er du enig i at man blir ledet til å tro at prisen på nettsiden er sluttprisen?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 17:24   #4
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det vanlig å legg moms på fakturagebyr?

Hvis det står på nettsiden at prisen er inkl. mva så kan de ikke legge moms på i tillegg. Hvis ikke det er oppgitt at det kommer fakturagebyr på i tillegg virker det som skikkelig lureri. Moms på fakturagebyr aner jeg ikke hvordan det forholder seg med, men jeg har en gang sett et firma ta moms på portoen (moms på vanlig pakkepostpris). Det er ikke lov siden porto betalt på posten er inklusive moms.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 17:38   #5
Alexa
Nå da?
 
Alexa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 952
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Sv: Er det vanlig å legg moms på fakturagebyr?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvis det står på nettsiden at prisen er inkl. mva så kan de ikke legge moms på i tillegg. Hvis ikke det er oppgitt at det kommer fakturagebyr på i tillegg virker det som skikkelig lureri. Moms på fakturagebyr aner jeg ikke hvordan det forholder seg med, men jeg har en gang sett et firma ta moms på portoen (moms på vanlig pakkepostpris). Det er ikke lov siden porto betalt på posten er inklusive moms.

Til sluttforbrukere skal pris alltid oppgis med moms og det er den prisen du skal forholde deg til. (Alle mva-registrerte firma er allikevel pliktig til å spesifisere mva på faktura/kvittering.)

Det er moms på porto, men det skal ikke komme i tillegg til oppgitt frakt (med andre ord skal alle beløp oppgis inkl. mva).
Jeg vet ikke om det skal beregnes mva på fakturagebyr (alltid eller i noen tilfeller), men du som sluttforbruker skal uansett ikke forholde deg til dette, kun til det oppgitte fakturagebyret/fraktbeløp/varens pris.

__________________
2005 og 2010
Alexa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no