Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvorfor belaste et regnskap med kalkulatorisk eierlønn?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-16, 14:10   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor belaste et regnskap med kalkulatorisk eierlønn?

HVorfor bør man det?
JEg synes det er det reneste vissvass å skulle belaste et driftsregnskap med en fiktiv utgft, bare fordi.
Men det holder neppe mål som oppgave svar........ :selvinnsikt:

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-16, 15:19   #2
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor belaste et regnskap med kalkulatorisk eierlønn?

For å se på lønnsomheten av driften? Om prosjektet ikke tåler lønningen er det ikke økonomisk lønnsomt. At man velger å fortsette allikevel er jo opp til den enkelte, men da er det etter økonomisk teori bedre å investere pengene i en annen investering.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-16, 15:30   #3
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor belaste et regnskap med kalkulatorisk eierlønn?

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

For å se på lønnsomheten av driften? Om prosjektet ikke tåler lønningen er det ikke økonomisk lønnsomt. At man velger å fortsette allikevel er jo opp til den enkelte, men da er det etter økonomisk teori bedre å investere pengene i en annen investering.


Ok, så det er dette som er grunnen?
Jeg tenkte det fantes en annen grunn jeg ikke så.

Det ligger kanskje i kortene at jeg og økonomiske teorier ikke går så godt overens....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-16, 15:31   #4
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor belaste et regnskap med kalkulatorisk eierlønn?

Da ryker svaret mitt, som jeg dog synes erknakende godt

c) Jeg vet ikke hvorfor driftsregnskapet skal belastes med kalkulatorisk eierlønn, ikke finner jeg ut hvorfor heller. For meg virker det helt meningsløst å skulle føre opp en utgift som ikke er reel. En ting er om man faktisk tenker å ta ut en slik lønn, på sikt. Men å skulle belaste et driftsregnskap med en fiktiv lønn, bare for å gjøre det, kan jeg ikke forstå noen mening i.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-16, 15:41   #5
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor belaste et regnskap med kalkulatorisk eierlønn?

Bra svar. Å legge inn en fiktiv lønn blir i samme gate som når man beregner lønnsomheten på et prosjekt og legger inn et krav på fortjeneste (internrente) Dette gjør man fordi man regner med at man kan få opp mot det i andre investeringer, og når ikke prosjektet dette kravet er det faktisk ikke lønnsomt. Selv om man gikk 15 mill i pluss. Mulig dette bare forvirret deg, men det er altså sånn det funker i teorien.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-16, 15:44   #6
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor belaste et regnskap med kalkulatorisk eierlønn?

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Bra svar. Å legge inn en fiktiv lønn blir i samme gate som når man beregner lønnsomheten på et prosjekt og legger inn et krav på fortjeneste (internrente) Dette gjør man fordi man regner med at man kan få opp mot det i andre investeringer, og når ikke prosjektet dette kravet er det faktisk ikke lønnsomt. Selv om man gikk 15 mill i pluss. Mulig dette bare forvirret deg, men det er altså sånn det funker i teorien.


Nei, du bekrefter at jeg har forstått teorien.
Jeg er bare veldig uenig i den

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no