Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Skalldyr og bibelen

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-21, 19:38   #1
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.501
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Skalldyr og bibelen

I samtale med 17 åringen å, så meiner ho at det står i Bibelen at vi ikke skal spise skalldyr.
Noen som vet om det stemmer?

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-21, 19:41   #2
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.392
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Ja, det stemmer. Og svinekjøtt.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-21, 19:54   #3
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.917
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Både forbudet mot skalldyr og det mot svin og påbudet om at dyret skal bløs tom (mens det lever) står i GT. Der står det også at man ikke skal ha ulike stoffer i klærne og mye annet horribelt. Kristne følger vel ikke GT så mye. Tror jeg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-21, 20:05   #4
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.676
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Det med skalldyr har jeg aldri hørt.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-08-21, 20:42   #5
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.501
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Det med skalldyr har jeg aldri hørt.

Ikke jeg heller, men det hadde 17 åringen fått med seg i en politisk diskusjon på skolen. Ja,ja lærer stadig noe nytt, og takket være fp slipper jeg å lese gjennom Bibelen også.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-21, 20:56   #6
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.160
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Det stemmer med matrådene. De var nok viktige på den tiden da skalldyr fort blir farlige å spise om de ikke blir behandlet riktig, det samme gjelder for svin. Og å blø ut dyret. Men med moderne kunnskap og bedre mathygiene er det ikke lenger et problem.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-08-21, 21:11   #7
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Det er riktig som flere sier, og det er flere religiøse samfunn som følger kostholdsrådene, bl.a. Syvendedagsadventistene, som er et kristent samfunn.

Jeg vet flere som ikke spiser feks svin uten å være religiøse, fordi grisen ikke har tilstrekkelig nyrekapasitet og pga rånelukt i kjøttet (androstenon og skatol). Er ikke så glad i gris selv, og kjøper ikke svin for bruk hjemme.

Bibelen sier noe om det flere steder, men kap. 11 i tredje Mosebok gir en grei gjennomgang:



Rene og urene dyr
11Herren sa til Moses og Aron: 2 Si til israelittene: Dette er de dyrene dere kan spise av alle dyreslag på jorden: 3 Alle som har klover, klover som er kløvd helt igjennom, og som tygger drøv, kan dere spise. 4 Av drøvtyggere eller klovdyr er det bare disse dere ikke må spise: kamelen, for den tygger drøv, men har ikke klover, den er uren for dere; 5 og fjellgrevlingen, for den tygger drøv, men har ikke klover, den er uren for dere; 6 og haren, for den tygger drøv, men har ikke klover, den er uren for dere; 7 og grisen, for den har klover, klover som er kløvd helt igjennom, men tygger ikke drøv, den er uren for dere. 8 Kjøttet av disse dyrene må dere ikke spise, og de døde kroppene må dere ikke røre. De er urene for dere.
9 Dette kan dere spise av alt det som lever i vannet: Alt som har finner og skjell, enten det lever i havet eller i elver, kan dere spise. 10 Men alt som ikke har finner og skjell, enten det finnes i havet eller i elvene, alt som myldrer i vannet, alt som lever der, det skal være motbydelig for dere. 11 De skal være motbydelige for dere. Kjøttet av dem skal dere ikke spise, og de døde kroppene skal være motbydelige for dere. 12 Alt i vannet som ikke har finner og skjell, skal være motbydelig for dere.
13 Disse fuglene skal være motbydelige for dere. De må ikke spises, for de er motbydelige: ørnen, lammegribben og svartgribben, 14 glenten og alle slags falker, 15 alle slags ravner, 16 strutsen, uglen, måken og alle slags hauker, 17 kattuglen, skarven og hubroen, 18 sløruglen, pelikanen og åtselgribben, 19 storken og alle slags hegrer, hærfuglen og flaggermusen.
20 Alt kryp som har vinger og går på fire, skal være motbydelig for dere. 21 Men disse kan dere spise av alt kryp som har vinger og går på fire: det som ovenfor føttene har leggbein til å hoppe på marken med. 22 Av dem kan dere spise disse: arbe-gresshopper, solam-gresshopper, hargol-gresshopper og hagab-gresshopper av alle slag. 23 Men alt annet kryp som har vinger og fire bein, skal være motbydelig for dere.
24 Dette er de dyrene som dere blir urene av. Den som rører ved de døde kroppene deres, er uren helt til kvelden. 25 Den som bærer en slik kropp, skal vaske klærne sine. Han er uren helt til kvelden: 26 Hvert dyr som har hover og ikke klover, og som ikke tygger drøv, er urent for dere. Enhver som rører ved dem, blir uren. 27 Og alle firbeinte dyr som går på poter, er urene for dere. Enhver som rører ved de døde kroppene, blir uren helt til kvelden. 28 Og den som bærer en slik kropp, skal vaske klærne sine, og han er uren helt til kvelden. De er urene for dere.
29 Blant smådyrene som myldrer på jorden, er disse urene for dere: moldvarpen, musen og alle slags firfisler, 30 anaka-firfislen, koah-firfislen og letaa-firfislen, salamanderen og kameleonen. 31 Disse smådyrene er urene for dere. Enhver som rører ved dem når de er døde, er uren helt til kvelden. 32 Alt det som et slikt dødt dyr faller på, blir urent, enten det er trekar eller klær, skinn eller sekker eller noen annen bruksgjenstand. Det skal legges i vann, og det er urent helt til kvelden. Da er det rent igjen. 33 Faller et slikt dyr ned i et leirkar, blir alt det som er i karet, urent, og karet skal dere knuse. 34 Kommer det vann derfra på noe som kan spises, blir det urent. Alt som kan drikkes, blir urent i slike kar. 35 Alt det som et av disse døde dyrene faller på, blir urent. Enten det er en bakerovn eller en kokeovn, skal de slås i stykker. De er urene, og urene skal de være for dere. 36 Bare kilder og brønner som det samler seg vann i, er fortsatt rene. Men den som rører ved det døde dyret, blir uren. 37 Faller dyret ned i korn som skal sås, er kornet like rent. 38 Men har de slått vann på kornet, og det så faller et dødt dyr nedi, er kornet urent for dere.
39 Når et dyr som dere kan spise, dør, da er den som rører ved det døde dyret, uren helt til kvelden. 40 Den som spiser av dyret, skal vaske klærne sine, og han er uren helt til kvelden. Og den som bærer et slikt dyr, skal også vaske klærne, og han er uren helt til kvelden.
41 Alle smådyr som myldrer på jorden, er motbydelige. De må ikke spises. 42 Enten de kryper på buken, eller de går på fire eller flere føtter, må dere ikke spise dem. De er motbydelige. 43 Gjør ikke dere selv motbydelige ved smådyr av noe slag! Gjør dere ikke urene ved dem, så dere ikke selv blir urene. 44 For jeg er Herren deres Gud. Dere skal hellige dere og være hellige. For jeg er hellig. Dere skal ikke gjøre dere selv urene ved smådyrene som det kryr av på jorden. 45 For jeg er Herren som førte dere opp fra Egypt for å være deres Gud. Dere skal være hellige, for jeg er hellig.
46 Dette er loven om dyrene og fuglene, om alle levende skapninger som det kryr av i vannet, og om alt levende som myldrer på jorden. 47 Den skiller mellom urent og rent, mellom dyr som kan spises, og dyr som ikke kan spises.

Endel av disse pandemiene med fugleinfluensa, svineinfluensa og kinesiske vannmarkeder har vel bidratt til å gi Bibelen aktualitet, kan man si.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-21, 21:21   #8
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.917
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Det er riktig som flere sier, og det er flere religiøse samfunn som følger kostholdsrådene, bl.a. Syvendedagsadventistene, som er et kristent samfunn.

(...)

Hvis du hinta til meg så skrev jeg at "kristne ikke følger GT så mye", noe helt annet enn at kristne ikke følger GT. Jeg burde nok ha skrevet "De færreste kristne følger alle påbud og forbud i GT". Og takk og lov for det. Når det gjelder Syvendedagsadventistene så fulgte ikke de GTs matråd konsekvent på 1970- og 1980-tallet i hvert fall, men jeg tror de er strengere nå.
EDIT: Jeg må lære meg å skrive mindre hardt, jeg blir jo stuss når jeg leser på nytt. Unnskyld.


Sist redigert av Strå : 19-08-21 kl 21:30.
Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-21, 21:43   #9
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.501
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Det står spesifikt altså, at man IKKE skal spise flaggermus. Noen burde lest Bibelen…..

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-21, 21:48   #10
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.392
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Ikke kameler eller fjellgrevling. :noterer:

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-21, 21:48   #11
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Heldigvis er det nye testamentet mye mindre ekstremt, da det er dette de kristne følger. Småtteri som «mannen er kvinnens hode» og at kvinner skal dekke til hodet når de taler profetisk og i forsamlinger og slikt. Og ha langt hår. Og det der med at menn som ligger med menn er en styggedom. Skikkelig moderne!


:klarteikkedymeg:


Moselovene er særs underholdende, og mye (men ikke alt!) kan forklares med hygiene og sykdomsforebygging. Oldschool FHI.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-21, 22:56   #12
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Det står spesifikt altså, at man IKKE skal spise flaggermus. Noen burde lest Bibelen…..

Og der så jeg omsider poenget med misjonering. Send dem til Kina, alle som én!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-21, 23:05   #13
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.501
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Og der så jeg omsider poenget med misjonering. Send dem til Kina, alle som én!

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-21, 23:19   #14
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Min favoritt er «Loven om mugg på klær». Trur det er rundt 3. mosebok 13. :bidrar:

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-21, 00:03   #15
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.216
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Og der så jeg omsider poenget med misjonering. Send dem til Kina, alle som én!

Tenkte nøyaktig det samme!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-21, 00:09   #16
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.172
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Jeg leste vers 3, og ble litt forskremt over at man kunne spise klovner, kløvne klovner som rygger drøv.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-21, 07:56   #17
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Hvis du hinta til meg så skrev jeg at "kristne ikke følger GT så mye", noe helt annet enn at kristne ikke følger GT. Jeg burde nok ha skrevet "De færreste kristne følger alle påbud og forbud i GT". Og takk og lov for det. Når det gjelder Syvendedagsadventistene så fulgte ikke de GTs matråd konsekvent på 1970- og 1980-tallet i hvert fall, men jeg tror de er strengere nå.
EDIT: Jeg må lære meg å skrive mindre hardt, jeg blir jo stuss når jeg leser på nytt. Unnskyld.

Hintet ikke til deg, bare generell info., fordi religiøse kostholdsråd ofte forbindes med feks muslimer,men det er mange religioner som har det, også jøder og kristne.

Slik jeg har oppfattet det i min ferd i SA i det tidsrommet du nevner, var det «strengt» i alle typer menighetsarrangementer, inkl. barne- og ungdomsarbeid, bl.a. var pølsene på speiderleir soyapølser. Alt var vegetar på arrangementer, men ikke alle var vegetarianere hjemme. Men kostholdsråd i SA ligger til plikten om å ta vare på kroppen/ Guds tempel såvidt jeg oppfattet det og er ikke et spørsmål om frelse i og for seg, så det var vel en del som spiste både pølser og reker på privaten. Det var ikke noe man hadde lyst til å snakke høyt om på møter. De unge i SA har gått fra å være litt rare på 70/80-tallet til å bli Grünerløkkatrendy med falafel og rawkaker, det unner jeg dem. Det ligger ikke for meg, da. Men gris unngår jeg.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-21, 08:48   #18
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Jehovas Vitner skal ikke spise (eller drikke, knis) blod, og ønsker ikke blodoverføring. Det stammer også fra det gamle testamentet. De har dog en mer liberal holdning til klesplagg med blandede stoff.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-21, 08:50   #19
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Det blir jo nuppete med blandede stoffer i klær så det sier jo seg selv

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-21, 10:03   #20
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.917
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Interessant Charlie. De jeg kjenner tok nok kostholdsteget gradvis, med mindre streng praksis når de var sammen med slekta som ikke var SA. Forrige gang jeg møtte dem var det ikke noe slark i matveien, men nå er jo omverdenen blitt bedre på å lage noe til alle sånn til sammen.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no