Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva bør jeg tenke på angående oppvaskmaskin

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-20, 16:45   #1
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.999
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Hva bør jeg tenke på angående oppvaskmaskin

Oppvaskmaskina er død. Null reaksjon. Den er minst 10 år, mest sannsynlig 14 år.

Hva bør jeg tenke på når jeg skal finne meg en ny?
Hva er kjekt å ha?
Hva savner du i din?
Vi har åpen løsning og ønsker en som ikke bråker så veldig. Er 42 db greit eller bør jeg ha lavere?
Den er montert under benk.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-20, 16:54   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør jeg tenke på angående oppvaskmaskin

Vi har akkurat kjøpt ny, og jeg elsker fleksibel innredning og tre kurver i høyden!

Den er også veldig kjapp og har sånn zeolith-tørk.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-20, 17:03   #3
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.425
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva bør jeg tenke på angående oppvaskmaskin

Hvor kjapt den vasker, energibruk, bråk og innredning kan alle være viktige ting. Vi har to ulike oppvaskmaskiner på kjøkkenet vårt og jeg foretrekker definitivt den ene fordi den har plass til litt grovere/tykkere tallerkner innimellom ALLE steder (den andre bar ett sted) og fordi den har plass til høye glass over alt (den andre igjen bare ett sted). Disse innredningstingene kan imidlertid være vanskelig å finne ut av uten å ha testet den på dine ting...

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-20, 17:11   #4
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva bør jeg tenke på angående oppvaskmaskin

Når jeg må bytte min, så er en funksjon, at døren åpner seg automatisk etter endt vask høyt på lista mi.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-20, 17:14   #5
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva bør jeg tenke på angående oppvaskmaskin

Størrelse inni! Superviktig. Og lydnivå hvis det er åpen løsning. Vi har både bestikkskuff (hjemme) og sånn bestikkkurv på hytta og det er hipp som happ syns eg.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-12-20, 17:29   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.359
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva bør jeg tenke på angående oppvaskmaskin

Kjøpte ny i påsken og det ble Bosch serie 6. Har bestikkskuff, er stille og vasker bra.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-20, 18:22   #7
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva bør jeg tenke på angående oppvaskmaskin

Da jeg kjøpte min var støynivå absolutt viktigst. Alt annet ble mindre viktig, og jeg kjøpte den med lavest støynivå. Det er utrolig deilig med en stille maskin i åpen løsning.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-20, 18:31   #8
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.444
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva bør jeg tenke på angående oppvaskmaskin

Vår lager nesten ikke lyd, det setter jeg pris på.
Skulle jeg hatt en ny, hadde et av de viktigste kriteriene vært at den også tørker plast, og åpner døra når den er ferdig.

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-12-20, 19:06   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.359
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva bør jeg tenke på angående oppvaskmaskin

Min lager lyd når den er ferdig.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-20, 19:19   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør jeg tenke på angående oppvaskmaskin

Vår tørker plast på den beste måten som visstnok er mulig, men det betyr likevel ikke at plasten alltid er helt tørr.

Jeg liker forresten også at den har klokke/display som lyser på golvet, slik at jeg alltid ser hvor i programmet den er.

Det med at døren åpner seg automatisk har jeg hørt flere si. Det skjønner jeg ikke. Hvorfor trenger man det?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-20, 20:07   #11
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.014
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva bør jeg tenke på angående oppvaskmaskin

Jeg støtter det med stillegående. Da vi fikk åpen løsning, var dette viktig for meg. Jeg er takknemlig for det. Vi har bestikkskuff, og det er glad for.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-20, 20:22   #12
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva bør jeg tenke på angående oppvaskmaskin

Vi har ikke bestikkskuff og det irriterer meg. Så +1 på bestikkskuff, samt stillegående.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-12-20, 20:28   #13
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.999
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva bør jeg tenke på angående oppvaskmaskin

Når dere sier stillegående så regner jeg med det er maks 40 db.

Falt for en Electrolux hvor man kan heve den nederste kurven. Falt ikke for prisen da.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-20, 20:32   #14
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør jeg tenke på angående oppvaskmaskin

Vår er også stillegående, men de fleste maskiner er temmelig stillegående nå til dags, fikk vi høre. Desibel rundt 40 er nokså vanlig, tror jeg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-20, 21:28   #15
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva bør jeg tenke på angående oppvaskmaskin

Stillegående er viktig, og at den har et varmt program, typ 70°. For å vaske fett, både julemiddag o.l., men også kjøre et varmt program regelmessig for å holde maskinen ren for fett. Har hatt en som kun kjørte eco-program, det var ikke bra.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-20, 23:11   #16
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.444
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva bør jeg tenke på angående oppvaskmaskin

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det med at døren åpner seg automatisk har jeg hørt flere si. Det skjønner jeg ikke. Hvorfor trenger man det?

For å slippe ut dampen sånn at innholdet tørker raskere.

Vår lager også lyd når den er ferdig, men det er jo ikke alltid vi er i nærheten og får åpnet døra.

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-12-20, 23:14   #17
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør jeg tenke på angående oppvaskmaskin

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

For å slippe ut dampen sånn at innholdet tørker raskere.

Vår lager også lyd når den er ferdig, men det er jo ikke alltid vi er i nærheten og får åpnet døra.

Å. Vi åpnet alltid døra på den forrige slik at dampen kunne slippe ut. På den nye erfarer jeg at det tørker mye fortere hvis jeg ikke åpner døra med en gang. Derfor har jeg tenkt at jeg alltid før har gjort feil.. Det kommer i grunnen ikke noe damp ut av den nye. Men mye varme.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-20, 01:12   #18
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva bør jeg tenke på angående oppvaskmaskin

Stillegående: Veldig viktig. For meg vil det si under 42dB, men butikker vil egentlig si under 44 dB som stillengående. Det er ikke mange maskiner som er under 42 dB egentlig. 39 er det laveste jeg har sett (nettopp kjøpt oss ny), og det stod mellom den og en på 42. Vi har 42 dB på de tre maskinene vi har pr i dag (to hjemme og en på hytta). Høres egentlig ikke.

Innredning: Første man må spørre seg er om man vil ha bestikkskuff eller kurv. Jeg digger skuff, og vil ikke tilbake til kurv.

Strørrelse: Det er mange som hevder de er ekstra store, men det er ikke så mange som faktisk er det. Det ser man med det blotte øyet i butikk. Det er faktisk stor forskjell på en vanlig og en med større plass innmelding (XXL). Har mye å si når man skal vaske fat, litt store tallerkener, flasker etc. Vi velger kun XXL maskiner.

Høydejustering: Veldig greit å kunne justere kurven til glass synes jeg (midtre kurv).

Pop up dør: Dette var et must på vår nye maskin. Drar vi f.eks. på hytta før maskinen er helt ferdig så er det greit at den popper opp selv. Ikke noe særlig å la maskinen stå gjenlukket over en periode.

Justerbar nedre kurv: Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg den løsningen, men det var ikke verdt 5-10.000,- ekstra for å kunne løfte nedre kurv opp så valget var enkelt.

For oss så stod valget med Siemens og AEG. Det ble førstnevnte da vi har god erfaring med det, og de to maskinene det stod om var på kampanje og Siemens var det ytterligere 2000,- avslag på.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-20, 08:33   #19
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.425
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva bør jeg tenke på angående oppvaskmaskin

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Min lager lyd når den er ferdig.

Det er det verste jeg vet. Må kunne avprogrammeres. Sånne lyder er grusomme og forstyrrende,

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-20, 08:42   #20
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.014
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva bør jeg tenke på angående oppvaskmaskin

Vi har Bosch SuperSilence. Jeg ble nysgjerrig, og ser at den er på 42 db. Når jeg er i samme rom hører jeg bare såvidt at det går.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no