Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hijab

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-17, 19:54   #101
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Det er forsåvidt griet, men jeg kan jo skjønne at man blir lei av å bli tillagt meninger, holdninger osv. pga. at man bærer hijab.

Greit nok, men da bør man holde seg unna diskusjonene, det er jo ikke så fruktbart å ikke egentlig orke å prate om det i en diskusjon. For min del er det mye jeg ønsker å høre bakgrunnen for og det er det ofte muslimene selv som kan forklare. Og det er jo store forskjeller blant muslimer, så fint å høre fra ulike representanter. Jeg er oppriktig nysgjerrig hva andre mener om ulike spørsmål der refleksjon over religiøse standpunkt er viktig. Det gjelder mange religioner, ikke bare islam. Men jeg opplever islam som en religion som griper veldig inn i folks liv så har nok en del flere spørsmål her.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 20:13   #102
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.233
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg synes derimot det er viktig at muslimer, både menn og kvinner, deltar i diskusjoner og forklarer ordentlig rundt avgjørelser og tankene bak det, ellers vil man heller ikke oppnå mer forståelse og aksept.

Syns du det er like viktig for ikke-muslimer? At jeg forklarer hvorfor jeg har valgt gudbrandsdals festdrakt og ikke går med kjole? At naboen min forklarer hvorfor hun går med kors rundt halsen uavhengig om det er på grunn av mote eller religion? Hva med om jeg som ungjente hadde palestinaskjerf fordi det var sinna og stilig,skulle vel også ha forklart det. Lurer på om stiller like store krav til alle sin bevissthet rundt markører, religiøse eller motemessige, og at alle deltar i diskusjoner og forklarer tanker og avgjørelser bak det.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 20:15   #103
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg synes derimot det er viktig at muslimer, både menn og kvinner, deltar i diskusjoner og forklarer ordentlig rundt avgjørelser og tankene bak det, ellers vil man heller ikke oppnå mer forståelse og aksept.

Jeg har prøvd og prøvd, mange ganger, både i mer seriøse fora, og til og med i kommentarfeltet. Kommentarfeltet om en artikkel om meg ble faktisk stengt av avisen (BA) på grunn av grove kommentarer og trusler. Kunne ikke delta selv da jeg ikke abonnerer på BA hehe.

Jeg gidder ikke bli idiotforklart, kalt stygge ting som går på meg, som person og mitt utseende, rakket ned på og sett ned på. Jeg er lei. Håper noen andre tar kampen liksom, men jeg må beskytte meg selv og min familie, og ønsker ikke mer trusler.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 20:18   #104
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Syns du det er like viktig for ikke-muslimer? At jeg forklarer hvorfor jeg har valgt gudbrandsdals festdrakt og ikke går med kjole? At naboen min forklarer hvorfor hun går med kors rundt halsen uavhengig om det er på grunn av mote eller religion? Hva med om jeg som ungjente hadde palestinaskjerf fordi det var sinna og stilig,skulle vel også ha forklart det. Lurer på om stiller like store krav til alle sin bevissthet rundt markører, religiøse eller motemessige, og at alle deltar i diskusjoner og forklarer tanker og avgjørelser bak det.

Flyr du rundt med bunaden din hver dag? Forøvrig stiller jeg det spørsmålet støtt og stadig til bunadsfolk når det faller seg naturlig. Dette blir søkte, konstruerte spørsmålsstillinger. Religion som krever religiøse markører i dagliglivet som det oppstår offentlig debatt rundt, religiøse påbud som krever tilpasning i jobb og samfunnet forøvrig krever en helt annen debatt enn et palestinaskjerf her og et kors der.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 20:20   #105
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.


Kunne du skrive litt om hva du synes om diskusjonen her på FP? Og, om du vil, hva du tenker rundt dette med at det er så ulike normer for kvinner og menn når det gjelder påkledning i miljøer (feil ord muligens) der hijab er vanlig?

Her inne er det jo stort sett akademia, og da melder jeg personlig meg litt ut, da jeg hverken behersker akademisk skriving, eller har argumenter som "dere" (med dere mener jeg akademikere, og ikke nødvendigvis deg hehe) kjøper. Fordi for meg, som ett troende menneske, holder det fint med "Gud sier at....". Så enkel er jeg. Selv om jeg er utdannet regnskapsfører altså.

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Og jeg lurer på om dere/de som bruker tildekking har tanker rundt dette med at menn ikke behøver å dekke seg til, har kvinner større grad av selvkontroll mht fristelse? Og tanker rundt at f.eks koranen og bibelen har påbud som passet inn i samfunn for tusenvis av år siden som ikke nødvendigvis kan overføres til dagens?

Trenger ikke tenke noe over det, jeg. Holder at Gud har bedt kvinner om å dekke håret, samt bedt menn om å senke blikket, og bedt menn om å kle seg anstendig, ikke trange bukser, ikke korte t-skjorter, menn kan ikke vise seg fram heller, men trenger ikke dekke like mye, da, det vet vi jo alle. Reglene kommer kanskje fra en tid hvor menn jobbet ute, og kvinnene ikke jobbet fult så mye utendørs, og menn sto i sola osv, men for meg, handler hijab om mitt personlige forhold til Gud, og ikke så mye om hva andre mennesker gjør.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 20:21   #106
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.233
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Det står ikke i koranen at en kvinne skal dekke seg til. Det jeg har lært, av en muslimsk venninne fra Egypt, er at om hun tar et valg om å bruke hijab, så er det en avtale mellom henne og Gud (Allah) og at om hun først tar den på, så kan hun ikke ta den av og så på igjen. Det er altså et valg man tar en gang, så man skal være sikker på at man vil ta det. Påbudet om å bruke hijab er altså kulturelt betinget, ikke religiøst.
Det samme gjelder grad av tildekning, det er også kulturelt og ikke religiøst betinget.

Det er ingen tanker bak småjenter og hijab i koranen. Religiøs bruk av hijab skal kun skje etter puberteten. Det er derimot en kulturelt betinget sak -- og faktisk ikke verrre enn det som har blitt nevnt her tidligere i tråden: små jenter som har lyst til å være som de store jentene. Om det er noen som pålegger småjenter å bære hijab, så er det kultur, og ikke religion. Dessverre er det også slik at den del (beklager at jeg generaliserer) muslimer som kommer til Norge som innvandrere er fra landsbygda og uten utdannelse. Ikke rart, det er gjerne de som har en grunn for å flykte. Men det gjør at det er kulturelle skikker de har med seg rundt religionen - og ikke de nødvendigvis lærde skikkene etter boka (koranen).


Jeg skal presisere mitt eget innlegg. Koranen sier at kvinner skal kle seg med modesty, altså med beskjedenhet. Den sier ikke at man SKAL gå med hijab. Noen tolker det som at man bør gå med hijab, andre ikke. Men som en CNN artikkel sier: Some Muslims take the Quran's advice as a command for women to wear the hijab, while others disagree, she says.

"The Quran is very ambiguous about whether you have to wear the veil or not," Shirazi says.

The hijab, however, actually predates Islam, Shirazi explains. The first known reference to veiling (Shirazi uses the term hijab and veil interchangeably) was made in an Assyrian legal text in the 13th century B.C., Shirazi says.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 20:25   #107
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.941
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Men dette hersker det jo stor usikkerhet og forvirring rundt. Du sier at det ikke står i koranen, mens A&A sier det motsatte. Dette ser jeg gjentatte ganger i media og nettdiskusjoner. Det er jo vanskelig å forholde seg til.

Det er da ikke vanskeligere enn når ulike kristne grupper er uenig om hva som står i bibelen?

Gamle bøker hvor originalen har gått tapt og som overlever på ulike avskrifter må ende med at enkeltting er gjengitt ulikt.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 20:33   #108
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Det er da ikke vanskeligere enn når ulike kristne grupper er uenig om hva som står i bibelen?

Gamle bøker hvor originalen har gått tapt og som overlever på ulike avskrifter må ende med at enkeltting er gjengitt ulikt.

Akkurat i Norge så føler jeg at majoriteten av kristne ikke utøver det slik at det har stor inngripen utad i det offentlige rom. Generelt ønsker jeg at vi ikke behøver å forholde oss til religion i det offentlige liv, i politikk osv.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 20:33   #109
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.320
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg synes derimot det er viktig at muslimer, både menn og kvinner, deltar i diskusjoner og forklarer ordentlig rundt avgjørelser og tankene bak det, ellers vil man heller ikke oppnå mer forståelse og aksept.

Og nettopp det skjer jo omtrent hver dag overalt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 20:40   #110
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.233
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Flyr du rundt med bunaden din hver dag? Forøvrig stiller jeg det spørsmålet støtt og stadig til bunadsfolk når det faller seg naturlig. Dette blir søkte, konstruerte spørsmålsstillinger. Religion som krever religiøse markører i dagliglivet som det oppstår offentlig debatt rundt, religiøse påbud som krever tilpasning i jobb og samfunnet forøvrig krever en helt annen debatt enn et palestinaskjerf her og et kors der.

Det er svært få situasjoner der et hodeplagg krever tilpasning i jobb og samfunnet for øvrig, er det ikke? De aller fleste arbeidsplasser som krever uniform har jo dette plagget som en del av sin standardverktøykasse. Det er i forbindelse med politi og forsvar som jeg kan komme på at det kan være problematisk, ellers er det svært få situasjoner hijab oppfattes som et påbud som krever tilpasning. Jeg kan forstå at de som går med hijab ikke har lyst til å være klare for å ta en diskusojn for å forklare eller forsvare sitt valg hele dagen.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 20:43   #111
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Og nettopp det skjer jo omtrent hver dag overalt.

Nja. Har til gode å se de som står fram og sier de krever at barna sine går tildekket, at datteren ikke får lov å delta i idrett, at datteren ikke får fly ute med jevnaldrende mens broren får lov osv.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 20:47   #112
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Det er svært få situasjoner der et hodeplagg krever tilpasning i jobb og samfunnet for øvrig, er det ikke? De aller fleste arbeidsplasser som krever uniform har jo dette plagget som en del av sin standardverktøykasse. Det er i forbindelse med politi og forsvar som jeg kan komme på at det kan være problematisk, ellers er det svært få situasjoner hijab oppfattes som et påbud som krever tilpasning. Jeg kan forstå at de som går med hijab ikke har lyst til å være klare for å ta en diskusojn for å forklare eller forsvare sitt valg hele dagen.

Nå pratet jeg om religiøse påbud som f.eks bønner til fastsatte tider, faste, full tildekking, ikke røre svin, alkohol, dugnad som oppfattes som pengespill, jobb som innebærer kontakt med menn, hunder osv.
Har du samme eksempler der kristne fra den norske kirken har samme type påbud som følger de inn i det offentlige rom?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 21:06   #113
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.233
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Nå pratet jeg om religiøse påbud som f.eks bønner til fastsatte tider, faste, full tildekking, ikke røre svin, alkohol, dugnad som oppfattes som pengespill, jobb som innebærer kontakt med menn, hunder osv.
Har du samme eksempler der kristne fra den norske kirken har samme type påbud som følger de inn i det offentlige rom?

Ah, så du diskutere ikke hijab altså. Vel, det var det jeg diskuterte. Og de eksemplene du kommer med får meg til å spørre hva du jobber med siden du har opplevelser der religiøse påbud har vært et hinder for yrkesutøvelse.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 21:09   #114
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Ah, så du diskutere ikke hijab altså. Vel, det var det jeg diskuterte. Og de eksemplene du kommer med får meg til å spørre hva du jobber med siden du har opplevelser der religiøse påbud har vært et hinder for yrkesutøvelse.

Du siterte meg på et innlegg der jeg ikke pratet om kun hijab, det kom ganske klart fram. Som alle andre diskusjoner her må man vel egentlig ikke holde seg strengt til temaet, jeg føler vel at tildekking henger godt sammen andre religiøse problemstillinger spesifikt innenfor islam. Jobben min har ingenting med dette å gjøre.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 21:20   #115
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Jfr hijab debatten så viste 19 av over 5500 klager å være hatefulle og truende. Det må jeg si var en litt annen virkelighet enn det NRK påsto. Det må være mulig å være kritisk til hijabbruk uten å bli satt i en slik bås ja.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...et/a/24140927/

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 21:20   #116
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.484
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Joa, men går det under diskriminering på samme måte som. lønnsforskjeller? Vi kan vel ikke sies å ha et kjønnsdiskriminerende samfunn basert på at gutter får biler til jul. Det er liksom i en helt annen liga enn å måtte bade i burkini. Tenker jeg.

Igjen, segregering er ikke det samme som diskriminering. Men det er heller ikke slik at jeg synes at ting er greit selv om jeg ikke definerer det som diskriminering.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 21:24   #117
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Igjen, segregering er ikke det samme som diskriminering.

Nei, men vil ikke si det er spesielt positivt ladet det heller.
Def: Segregering er å skille enkelte menneskegrupper vekk fra andre innen samme samfunn. Det motsatte blir kalt integrasjon eller integrering.

Ordet segregering er særlig blitt brukt om forsøk i visse land på å opprettholde sosiale skiller mellom befolkningsgrupper etter etniske skillelinjer: Det kan være i form av restriksjoner på hvem man får lov å gifte seg med, hvilke skoler man kan gå på og lignende.

Apartheid i Sør-Afrika er et eksempel på segregering.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 21:26   #118
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.484
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Nei, men vil ikke si det er spesielt positivt ladet det heller.
Def: Segregering er å skille enkelte menneskegrupper vekk fra andre innen samme samfunn. Det motsatte blir kalt integrasjon eller integrering.

Ordet segregering er særlig blitt brukt om forsøk i visse land på å opprettholde sosiale skiller mellom befolkningsgrupper etter etniske skillelinjer: Det kan være i form av restriksjoner på hvem man får lov å gifte seg med, hvilke skoler man kan gå på og lignende.

Apartheid i Sør-Afrika er et eksempel på segregering.

Nettopp derfor sa jeg at det ikke trenger å være greit selv om det ikke defineres som diskriminering. Jeg synes stort sett ikke at segregering er greit.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 21:30   #119
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Nettopp derfor sa jeg at det ikke trenger å være greit selv om det ikke defineres som diskriminering. Jeg synes stort sett ikke at segregering er greit.

Flisespikkeri altså.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 21:30   #120
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.484
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Å fokusere på hva idiotien HETER, tar vekk fokus på at det ikke er greit, synes jeg. Segregering et også en form for diskriminering, og uansett hva du kaller det, så et det en forskjellsbehandling som jeg ikke liker.

Jeg følte for å forklare hvorfor jeg ikke mener at kjønnsdelt svømmeundervisning er diskriminerende, siden du ble så sjokka over det. Du trodde tydeligvis det betydde at jeg synes det er helt ok (til tross for at jeg skrev det motsatte). Kjønnsdelt svømming er segregering, og jeg er absolutt motstander av en slik ordning.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no