Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Luciakjortel

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-06, 13:20   #1
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Luciakjortel

Ungene skal visst ha med seg Lucia-"kjole" i barnehagen på mandag (jeg vet ikke hvorfor de skal ha dem med to dager før Luciadagen, det er kanskje for at de som glemmer det skal få en sjanse til). Jeg har et litt gammelt hvitt laken og en symaskin, så det burde gå an å få til noe, hvis jeg altså greier å tre i symaskinen riktig. Har noen en enkel skisse til en veldig enkel modell? Jeg tenker meg bare et tøystykke som er brettet dobbelt, og så sydd sammen midt i sidene , så det blir åpning til armene. (Hvis tøyet er bredt nok, gjør det jo ikke noe at det ikke er ermer.) Og så hull til hodet, men jeg vet ikke hvordan det ellers skal være foran. Loddrett åpning som man kan feste snorer på og knyte litt sammen, kanskje?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 13:27   #2
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Luciakjortel

Det letteste er vel kanskje å lage sånn båthals (er det det det heter?), bare klipp en lang åpning på tvers, og sy sikk sakk.

Hvis ikke så har pappas hvite T-skjorte med glitter i livet og pologenser under fungert veldig bra her. Har observert andre barn med lånte skjorter (av far, type stor),det ser også fint ut.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 13:31   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Luciakjortel

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Det letteste er vel kanskje å lage sånn båthals (er det det det heter?), bare klipp en lang åpning på tvers, og sy sikk sakk.

Hvis ikke så har pappas hvite T-skjorte med glitter i livet og pologenser under fungert veldig bra her. Har observert andre barn med lånte skjorter (av far, type stor),det ser også fint ut.

Ja, i fjor hadde Lillegutt bunadsskjorte og hvit longs, men i år tror jeg de skal gå i prosesjon utendørs, i alle fall er det det han selv har formidlet, og dermed trenger han noe han kan ha over andre klær. Takk for tipset om båthals, det hørtes ut som det var lettere å få pent, ja.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 13:34   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Luciakjortel

De pleier å ha billige luciakjoler på Hennes&Mauritz. (Tips til alle som ikke kan sy).

  Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 13:40   #5
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Luciakjortel

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

De pleier å ha billige luciakjoler på Hennes&Mauritz. (Tips til alle som ikke kan sy).

Ække så fint til gutter det, vel???
Men for all del: datteren vår har kjole derfra til en hundrings. Flott det!

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 14:09   #6
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Luciakjortel

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Ække så fint til gutter det, vel???
Men for all del: datteren vår har kjole derfra til en hundrings. Flott det!

Jeg har ikke sett det selv, men en jeg kjenner sa de hadde til gutter også.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 14:13   #7
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.862
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Luciakjortel

Hvis du trenger stoff, kan du få litt gardin av oss!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 14:15   #8
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.557
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Luciakjortel

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Jeg har ikke sett det selv, men en jeg kjenner sa de hadde til gutter også.

Jeg har heller ikke funnet noe. Her ser det ut til at det blir hvite strømpebukser med podens egen hvitskjorte til (selv om det egentlig hørtes rimelig lett ut å sy en selv av et laken... ).

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 14:32   #9
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Luciakjortel

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

men i år tror jeg de skal gå i prosesjon utendørs, i alle fall er det det han selv har formidlet, og dermed trenger han noe han kan ha over andre klær.

Det kan jo hende det fins en hvit skjorte i skapet som går utenpå jakken hans. Det var jo også et tips som er verdt å sjekke.

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Hvis du trenger stoff, kan du få litt gardin av oss!

Og de var vel med ferdige hull til hode og armer også?

Ben "angelic" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 14:36   #10
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.862
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Luciakjortel

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Og de var vel med ferdige hull til hode og armer også?

I hvert fall hvis man ikke har et altfor dogmatisk forhold til hvor disse hullene skal være.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 14:38   #11
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.862
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Luciakjortel

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Ække så fint til gutter det, vel???
Men for all del: datteren vår har kjole derfra til en hundrings. Flott det!

De har faktisk en guttemodell også, med vanlige skjortesnipper i stedet for feminin rundkrage. Den har Huldra fått. Tinetoff syr ikke luciadrakter. :bombe:

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 14:40   #12
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Luciakjortel

Der sier dere noe! Mannens skjorter blir alt for lange til lillemor.. Men kanskje en av t-shirtene er bedre ja.

ARG.. jeg som nettopp hadde sagt meg ferdig med formingsaktivitetene for i år (etter kalender filt-klippe-lime kaoset)... må kanskje ta frem symaskinen igjen da

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 14:41   #13
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Luciakjortel

Eller som Tinetoff: HM!!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 15:02   #14
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Luciakjortel

Jeg er heldig nok til at barnehagen har Luciadrakter .

Hos oss er det bare den eldste gruppen som går Lucia og det er tydelig at akkurat nå gleder storesøster seg mer til Lucia enn til julaften.

Vi fikk Luciadraktene med oss hjem tidligere i uken med beskjed om at de måtte vaskes og strykes før mandag. Jeg regner med at de setter fristen to dager før for å ha litt å gå på for de som er somlete.

For en gangs skyld har jeg klart å være tidlig ute og leverte drakten i barnehagen i dag :glorie:, men det skyldes, som sagt i en annen tråd, at det var min mann som strøk den.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 15:06   #15
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Luciakjortel

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

De pleier å ha billige luciakjoler på Hennes&Mauritz. (Tips til alle som ikke kan sy).

Kjøpte til Oliver i fjor på H&M
Den er helt enkel, ikke en eneste blonde og like greit til gutter som til jenter

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 15:10   #16
Christinamor
Superaktiv
 
Christinamor sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Skien
Innlegg: 318
Christinamor er litt kulChristinamor er litt kul
Standard

Sv: Luciakjortel

Jeg sydde drakt til Mathias ifjor, og det var fryktelig enkelt.
Tok et laken og brettet dobbelt, tegnet på "mønster" som en T, men med litt flaggermusermer. Halsen lot jeg være á la båt, men med litt åpning nedover (som på en lusekofte). Så var det bare å klippe til, og sy. Sydde på glitter langs nederste kant, og rundt halsen. Gjort på en halv time!

Christinamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 15:11   #17
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Luciakjortel

Lindex har dem på tilbud nå til 79,-. I hvert fall den på Stovnersenteret. Noen med rundkrage, noen med spiss.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 15:15   #18
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Luciakjortel

Opprinnelig lagt inn av Christinamor, her.

Gjort på en halv time!

Da ikke medregnet tid til å finne ut hvordan man trer i symaskinen, regner jeg med.

Takk for mange fine tips, jeg skal sjekke klesskapet først, og går så videre til Lindex/HM og deretter symaskinen, hvis det blir nødvendig.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 15:16   #19
Christinamor
Superaktiv
 
Christinamor sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Skien
Innlegg: 318
Christinamor er litt kulChristinamor er litt kul
Standard

Sv: Luciakjortel

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Da ikke medregnet tid til å finne ut hvordan man trer i symaskinen, regner jeg med.

Nope, medregnet tid for å tre i tråd: 34 minutter!

Lykke til uansett.
Tror det blir tur til Lindex her og!

Christinamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 15:28   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Luciakjortel

I vår barnehage får de bare beskjed om å være kledd i hvitt, og de færreste har kjøpte drakter. Som regel er det pappas skjorter, laken, hvit genser og strømpis osv. Tror jeg hadde blitt litt stressa hvis vi fikk beskjed om at de måtte ha kjortel/kjole.

Lykke til med syingen, det er jo rimelig greit å bare brette dobbelt, sy opp på hver side, klippe hull til hode og knyte med litt glitter rundt livet. Da burde man jo få plass til utedress under også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no