Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-13, 21:52   #1
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.441
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?

I dag skulle jeg lage denne oppskriften til middag. For å si det sånn så så det ikke ut som på bildet Fulgte oppskriften helt til punkt og prikke men fløten klumper seg med en gang den koker opp så hele sausen blir kornete. Det samme skjer når jeg skal lage laks i fløtesaus, koker opp fløte og med en gang jeg får laksen oppi så klumper fløten seg. Hva gjør jeg feil.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 21:53   #2
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.864
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?

Følger interessert med, for det samme skjer stadig meg.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 21:59   #3
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.045
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?

Jeg bruker mye matfløte i stedet for kremfløte, og den tåler varme bedre enn kremfløten.
Men når jeg bruker "ekte" vare, er jeg forsiktig med oppvarmingen, rører hele tiden og lar det ikke koke.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 22:02   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.911
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?

Jeg tipper for høy varme.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 22:03   #5
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Jeg bruker mye matfløte i stedet for kremfløte, og den tåler varme bedre enn kremfløten.
Men når jeg bruker "ekte" vare, er jeg forsiktig med oppvarmingen, rører hele tiden og lar det ikke koke.

Min erfaring er nøyaktig motsatt. Matfløte klumper seg, kun ekte vare som duger.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 22:04   #6
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.979
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?

Hør på Taien, rør hele tiden og la det i høyden (nesten) putre. Som Niobe sier, mest sannsynlig bruker du for høy varme. Og kanskje en fløtepakke for nærme eller over datoen.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 22:10   #7
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.072
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?

Og eg plar bytte ut heile fløyten med creme fraiche. Det blir alltid vellukka!

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 22:17   #8
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?

Det må jo være kremfløte, matfløte klumper seg jo bare man setter den nær en gryte.
Og så smaker det mye bedre med kremfløte.
Men jeg har aldri opplevd at kremfløten klumper seg altså, og jeg heller den bare i, sjekker aldri varme, koker hardt (til tider), koker lenge. Spiller heller ingen trille om fløten er nær dato eller gått ut på dato.
Snodig fenomen.

Jeg ser i oppskriften at fløten skal i fra starten, det hadde jeg altså ikke gjort, har den alltid oppi kokende gryte.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 22:28   #9
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.441
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?

Bruker matfløte, kanskje det er det jeg må bytte til kremfløte ja. For høy varme tror jeg ikke jeg bruker, varmer sakte opp på 9 av 15. Hvis jeg ikke får det til med kremfløte bytter jeg til soyafløte tror jeg. Det er så kjedelig når maten blir ødelagt av sånne filleting. Smaken var jo der, men konsistensen ble absolutt ikke rett.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 22:45   #10
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?

Jeg har ikke det problemet, verken med kremfløte eller matfløte.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 22:50   #11
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?

Min erfaring er at man ikke må ha kalde ting oppi kokende fløte. Jeg varmer/steiker/koker de andre ingrediensene før jeg har oppi fløte. Da korner det seg ikke hos meg.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 22:55   #12
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.441
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Min erfaring er at man ikke må ha kalde ting oppi kokende fløte. Jeg varmer/steiker/koker de andre ingrediensene før jeg har oppi fløte. Da korner det seg ikke hos meg.

Hmm. Prøve det også neste gang. Jeg skal nemlig få det til for det er så godt når den blir som jeg har planlagt

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 22:57   #13
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.045
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?

Har aldri noensinne opplevd at matfløte klumper seg.
Men varmen har mye å si, ikke la det KOKE men holde det helt opp i mot kokepunktet.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 23:03   #14
Anikka
Snøavhengig
 
Anikka sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Innlegg: 910
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?

Interessant. Jeg har ikke det problemet nå, verken med kremfløte eller matfløte, men jeg husker at jeg hadde det tidligere. Merkelige greier. Kan ikke helt skjønne hva jeg gjør annerledes nå, men har andre panner/gryter og annen komfyr, om det kan utgjøre noe. Det interessante er vel hvorfor det klumper seg. Tine svarer følgende på sine sider om hvorfor matfløte skiller seg i varme retter:

Sitat:

Det er riktig at matfløten skiller seg hvis den tilsettes en rett som får for høy temperatur over lengre tid. Matfløte kan småkoke, men skiller seg ved fosskoking. Når man tilbereder f.eks fløtegratinerte poteter stekes de ved høy temperatur over lang tid, dette tåler altså ikke matfløten. Vi anbefaler derfor å tilsette matfløten mot slutten av koketiden og at saus/gryte ikke bør stå å fosskoke etter at matfløten er tilsatt. Vær også forsiktig med å blande matfløte med noe som er syrlig, for eksempel sitron eller eddik. TINE Matfløte er et naturlig produkt og er ikke tilsatt verken konserveringsmidler eller stabilisator.

Ser for meg at klumping henger sammen med dette.

__________________
2011 - 2013

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 23:48   #15
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Min erfaring er at man ikke må ha kalde ting oppi kokende fløte. Jeg varmer/steiker/koker de andre ingrediensene før jeg har oppi fløte. Da korner det seg ikke hos meg.

Det er sånn jeg også gjør det.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 01:05   #16
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.193
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?

Jeg lar aldri fløten koke.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 09:57   #17
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.183
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?

Bruk kremfløte og tilsett den så sent som mulig før retten er ferdig. La det ikke koke, men bare syde.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 09:13   #18
Fnissa
Aktiv
 
Fnissa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 253
Fnissa er litt kul
Standard

Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?

Jeg hadde samme problemet for noen år tilbake. Jeg trodde at kremfløte bare var til kaker etc og brukte matfløte til mat.. Åhoi. Hehe.. Det funket ikke særlig godt. Ekle fløtegratinerte poteter osv.. klumpete ostelignende masse som duppet i vann.. Æsj.

Fnissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 10:01   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.899
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?

Hm. Aldri opplevd. Bruker både mat- og kremfløte. Ofte bruker jeg "fløten" til Vita hjertegod fordi den er mye sunnere. Jeg synes også den smaker godt og den funker fint til matlaging.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 10:24   #20
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor får jeg ikke til å bruke fløte i varmmat?

Bruk fersk fløte. Hvis fløten er syrnet av melkesyrebakterier, koagulerer den, og fungerer ikke som emulgator i saus.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no