Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Kan noen lære meg litt om kattehold

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-10, 10:41   #1
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.158
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kan noen lære meg litt om kattehold

Vi kom hjem med to nydelig kattunger igår. Jeg er oppvokst med katt, men da var det min mor som tok seg av de mer praktiske tingene. Nå lurer jeg på mange ting. Kattene ble hentet igår, men jeg glemte å spørre hvor gamle de var. Hvor gamle pleier de å være når de er leveringsklare? Og når kan jeg begynne å ha dem ute? Det er guttekatter så jeg vil kastrere dem ettehvert, når kan jeg gjøre det? Og bør jeg begynne med ormkur nå eller når de har blitt utekatter?

Andre gode råd mottas med takk.

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 11:01   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan noen lære meg litt om kattehold

Regel nummer 1; Man har allergitabletter i skapet til når man får besøk av allergiske venner.

/

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 11:07   #3
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.158
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan noen lære meg litt om kattehold

Å nei, er du allergisk? Vi har heldigvis stort hus og de skal bli utekatter.

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 11:07   #4
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan noen lære meg litt om kattehold

Du spurte ikke.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 11:17   #5
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan noen lære meg litt om kattehold

Katter bør helst være 12 uker før de flytter fra kattemor. Du bør kastrere dem før du slipper dem ut på egenhånd, de er klare for å være ute alene når de er 5-6 mnd. En flink veterinær kastrerer gjerne en kattunge på 4-5 mnd, det er helt uproblematisk, om noen sier noe annet tar de feil Det er mange myter som skal til livs når det gjelder katter og kastrering, dessverre.
Kattungene må vaksineres årlig, og få ormekur. Første vaksine bør de få så snart som mulig, de må ha ny dose noen uker etter førstegangsvaksinering, deretter kan det gå 1-2 år mellom hver vaksinering. Ormekur gir jeg en gang i året, eller hvis de viser tegn på orm. Ikke gi samme ormekur hver gang, bytt merke for å unngå resistente ormer.
ID-merking med chip er virkelig å anbefale. Sats på et godt tørrfor beregnet på kattunger, gi våtfor, fisk og andre fristelser kun sporadisk som godbiter. Katter skal drikke vann, ikke melk. En god klumpesand er best i sandkassen, den koster mer, men lukter mindre og er utrolig drøy!
Gratulerer med nye familiemedlemmer, får vi se bilde?

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 11:28   #6
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan noen lære meg litt om kattehold

de bør være 12 uker når de gies bort. Og du bør vaksinere dem nå snarest og en gang i året. ormekur også.
ikke slipp de ut alene før de er 6 mnd gamle og sterilisert/kastrert. chipping er kjempe bra.
bruk kattemat fra dyrebutikken.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 19:50   #7
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.514
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan noen lære meg litt om kattehold

Vår var ca 6 mnd når han ble kastrert. Vi slapp han ut tidligere, etter et par uker, men har skjønt nå at det var feil...

Ormekur bør gis oftere enn en gang i året - gjerne tre-fire ganger - spesiellt til utekatter som jakter mye. Også bruker jeg Frontline om sommeren, noen dråper du drypper i pelsen en gang i mnd ca som gjør at pus ikke får flått eller lopper.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 20:04   #8
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan noen lære meg litt om kattehold

Kattunger utvikler visstnok ikke retningssans fullt ut før de er 8-12 mnd, så det kan være en fordel om de ikke vandrer langt avsted i starten.

Katteluke i terrassedøren er helt genialt. Jeg tror vi har verdens lykkeligste katt på grunn av dette.

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 21:06   #9
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan noen lære meg litt om kattehold

Gratulerer med 2 fine kattepuser.

Vår katt var 6 måneder når vi fikk ham. Han var først innekatt så vi fikk kastrert ham før han begynte å gå ute. Han var allerede chippet i nakken når jeg fikk ham. Fine kattepusen.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no