Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-18, 15:56   #21
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Sverige: Föräldrapenning betalas ut i 480 dagar för ett barn. I 390 dagar baseras ersättningen på den inkomst du har (dagar på sjukpenningnivå). De övriga 90 dagarna är ersättningen 180 kronor per dag (dagar på lägstanivå)

De första 180 dagarna som tas ut för barnet måste vara dagar på sjukpenningnivå. När ni har tagit ut 180 dagar på sjukpenningnivå kan ni börja ta ut dagar på lägstanivå också. Det är ert gemensamma uttag av dagar på sjukpenningnivå för barnet som räknas.

Ni får 195 dagar var på sjukpenningnivå och 45 dagar var på lägstanivå. Ni kan fördela dagarna mellan er genom att avstå dagar till varandra, men 90 dagar på sjukpenningnivå är reserverade och kan inte avstås till den andra föräldern.

Du kan ta ut föräldrapenning till och med den dag barnet fyller 12 år eller när barnet slutar i årskurs 5 i grundskolan. Men från och med barnets 4-årsdag kan ni bara spara 96 dagar sammanlagt.

Så de her dagene brukes ofte til innskoling i barnehage, planleggingsdager etc. Jeg er litt usikker på om man må ta 5 eller 7 dager per uke, mener det er 7 dager og for å få full betaling og da er det 15 måneder, men mange tar ut mindre betaling og får da lenger permisjon.


Sist redigert av Pelen : 25-10-18 kl 16:10.
Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-18, 17:46   #22
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.184
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Jeg syns at det er merkelig at det må kvoter til for å få til en passende fordeling. Og mener det må skyldes at man mellom foreldrene ikke fokuserer på likestilling.

Jeg er imot tvungen tredeling etter å ha opplevd en barselstid der det tok meg 18 måneder å bli I stand til å jobbe etter fødsel, pga fysiske plager relatert til fødsel og svangerskap. Jeg syns at dette vil føre til flere tilfeller der mor må sykemeldes, dvs at begge foreldrene er hjemme, og dette har en stor kostnad for samfunnet(flere sykepenger) I tillegg til at jeg tviler på at far tar fullt ansvar hvis mor også er hjemme, selv om hun er sykemeldt.

I svangerskap nr 2 ønsket mannen min 6 mnd permisjon, noe som I hans hode tilsvarte 50% av permisjonen. Jeg sa at de første 6 månedene er til restitusjon og amming og nattevåk for mor, men at vi kunne dele de resterende tiden 50% til hver. Når jeg begynnte å jobbe drev jeg fortsatt med nattamming, og måtte stå opp kl 5 for å amme før jeg dro på jobb. På jobben måtte jeg pumpe 1-2 ganger per dag og så kom jeg hjem igjen kl 17 ca. Da var minstemann så mammaklein at at han var som klistret på meg resten av kvelden. Så jeg sovnet ca kl 21, og ammet kl 12, kl 03 før jeg stod opp kl 05 igjen. Jeg var totalt utslitt, mens mannen min hadde en flott tid, som jeg unner han. Dog er det ingen tvil I mitt hode om at både jeg og minstemann hadde hatt det mye bedre og vært mindre utslitte om jeg kunne vært hjemme litt lengre. og så viktig syns jeg ikke likestilling er, at det skal gå ut over helsen til mor og barn.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-18, 17:57   #23
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Men vi kan ikke ha "litt" likestilling. Enten så er man likestilt, eller ikke, og hvis likestilling i forhold til permisjonstiden ikke er så viktig, må man også ta høyde for, at menn og kvinner i arbeidslivet har ulike forutsetninger for type jobb, arbeidsmengde, ansvarsområder etc. Slike diskusjoner preges ofte av egenopplevde erfaringer, og utgangspunkt i opplevd hverdag, men faktum er - at endring gjør vondt. Hvis man skal få til noen strukturelle forskjeller, vil det alltid være noen som opplever å ha mistet noe på veien til målet.

Jeg ønsker meg veldig gjerne dit at når jeg skal ansette, så er det IKKE sånn, at jeg kalkulerer mentalt med en lang permisjon (eller flere) for unge kvinner, oftere enn for unge menn. Men så lenge ønsket om et likestilt arbeidsliv, for mange ikke gjelder på dette området, så tror jeg ikke det kommer til å skje før min pensjonstid,. Dessverre.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis

Sist redigert av Billa : 25-10-18 kl 18:06.
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-18, 17:58   #24
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Jeg er for tredeling - for mors skyld, for fars skyld og ikke mints for barnets skyld. Det er fortsatt alt for mange familier her i landet hvor mor og far er enige om at fars jobb er MYE viktigere enn mors - så jeg tror nok at vi må bruke tvang for å få til en ønsket endring. Jeg tenker at det kanskje kunne vært greit at de første seks ukene ble holdt utenfor. Jeg tenker også at det kunne vært fint om mor og far fikk litt tid hjemme sammen rett etter fødsel - men jeg mener det er greit og på sin plass å tredele. Det er fullt mulig å ta ulønnet permisjon hvis man ønsker det - og jeg synes det er greit at Staten bruker det som en veldig raus permisjonsordning til å styre utviklingen i en retning de ønsker. Våre felles skattepenger kan gjerne kanaliseres inn mot en ønsket politikkutvikling.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-10-18, 18:38   #25
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Jeg syns at dette vil føre til flere tilfeller der mor må sykemeldes, dvs at begge foreldrene er hjemme, og dette har en stor kostnad for samfunnet(flere sykepenger) I tillegg til at jeg tviler på at far tar fullt ansvar hvis mor også er hjemme, selv om hun er sykemeldt.

Men de fleste kvinner er jo ganske friske i løpet av det første halve året etter fødsel, og samfunnet og privatpersoner vil tjene mest på en likestilling i permisjonen og eventuelle kostnader med sykemeldte mødre, fremfor at vi fortsetter som i dag. Det er hevet over enhver tvil.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-18, 22:02   #26
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.407
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Veldig enig med Pøblis.

19 uker til mor, som i de fleste tilfeller også vil ta fellesdelen på 18 uker, da er man jo hjemme i 37 uker, til barnet nesten er 9 måneder med 80 % lønn? Det er da ingen grunn til at det er mor som må være hjemme når barnet er så stort? Utover at mor VIL være hjemme og far VIL prioritere jobb da, og det syns jeg ikke staten trenger å sponse. Så vil det nok være unntak i regelverkene for de familiene der deling av ulike årsaker ikke er mulig.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-18, 22:13   #27
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

37 uker blir vel 34 uker etter fødsel, eller? Er ikke 3 av ukene fortsatt før termin? Da er i tilfelle 7 måneder og 3 uker.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-18, 23:11   #28
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Fint med tredeling. Høres logisk ut at de 6 ukene burde settes utenfor.

Men har far fått selvstendig opptjenings- og uttaksrett nå? Eller er han fortsatt avhengig av at mor har opptjent rett til fødselspenger, og går ut i jobb?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-18, 23:11   #29
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Er det snakk om likestilling av opptjeningsretten også?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 00:01   #30
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Er det snakk om likestilling av opptjeningsretten også?

Nei. Den biten er fortsatt i 1800 tallet

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 09:53   #31
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nei. Den biten er fortsatt i 1800 tallet

Og det er veldig veldig merkelig.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 10:23   #32
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Pølblis sa det godt. Vi har en svært generøs svangerskapspermisjonsordning i Norge. Den bør derfor kunne brukes politisk. Hvis man er uenig i fordelingen, må man gjerne gjøre det annerledes, men det kan man i så fall bekoste selv.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 11:18   #33
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nei. Den biten er fortsatt i 1800 tallet

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Og det er veldig veldig merkelig.


Ikke merkelig i det hele tatt. Det koster penger. Og dette gidder vi ikke bruke penger på, dessverre. Så få for all del ikke barn med en kvinne som ikke har tjent opp rettigheter til foreldrepermisjon. Det gjør at DU ikke har noen rettigheter til permisjon i det hele tatt. Kanskje bortsett fra de to første ukene etter fødsel.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 14:45   #34
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Ikke merkelig i det hele tatt. Det koster penger. Og dette gidder vi ikke bruke penger på, dessverre. Så få for all del ikke barn med en kvinne som ikke har tjent opp rettigheter til foreldrepermisjon. Det gjør at DU ikke har noen rettigheter til permisjon i det hele tatt. Kanskje bortsett fra de to første ukene etter fødsel.

Det stemmer vel ikke helt, som mann kan man, i hvert fall da jeg sjekket sist, få "fellesdelen" som permisjon dersom kvinnen ikke har opptjent permisjonsrettigheter, dette krever dog at man er litt kreativ, men det er mulig.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 14:47   #35
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Hva med de tilfellene når mor ikke har rett til foreldrepenger, er far helt avskåret fra å ta foreldrepermisjon med barnet? Nei! Far har rett til foreldrepenger, men det stilles krav til hva mor gjør i mens. Det far i så fall kan ta ut er foreldrepenger som ikke er fedrekvote. Det kalles ikke fedrekvote i slike tilfeller, da det kun er han som har rett til foreldrepenger. Da bare en av foreldrene har rett til foreldrepenger, vil det ikke være behov for å dele inn i kvoter.

Hentet herifra: https://www.sticos.no/fagstoff/nar-b...foreldrepenger

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 15:17   #36
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

På et intellektuelt nivå og på samfunnsnivå er jeg enig i tredeling.

Personlig er jeg glad jeg er ferdig med å få barn før det blir innført. Med erfaring fra tre barn og deling av permisjon på forskjellige måter er jeg ikke i tvil hva som ga best ro og funket best for akkurat denne familien.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 15:28   #37
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Akkurat dette er veldig forståelig, men i et slikt tilfelle, der mor er syk av depresjon, finnes det jo muligheter for å sykemelde mor slik at far kan ta over permisjonen. Det er viktig at helsepersonell fanger opp ting som dette slik at ikke mor bruker opp sin permisjon på å bli frisk. Det er jo ikke det som er meningen.

Det skal virkelig veldig mye til. Svoger slet med å få det da kona lå på sykehus med avskåret finger, for eksempel.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 15:37   #38
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Ellers så mener jeg at en tredeling gir for lite fleksibilitet, også til de som av ulike grunner vil at far skal ha det meste av permisjonen. Jeg kjenner flere som har hatt en jobb/turnus/egen virksomhet som har gjort at de relativt lett kunne begynne å jobbe etter 6 uker, far hadde permisjon og fordi man hadde en veldig gunstig turnus/jobbet hjemmefra med god kontroll på egen tid/lignende så fikk de en veldig fin og rolig babytid for hele familien. Og far fikk masse tid med barnet sitt. Og mor beholdt en tilknytning til arbeidslivet som for dem ellers ville vært vanskelig. Dette blir ikke lenger mulig.

Så er det alle de som ikke har en A4 barsel-/amme-/helsesituasjon før det har gått mer enn 6 måneder, og det er tross alt mange.

Jeg er redd dette er en løsning som på sikt kommer til å skyve flere kvinner ut i deltid, fordi opplevelsen deres av å gå tilbake i jobb mens de fortsatt er søvnløse og ikke i form fysisk, blir så knallhard at de ikke ser det som mulig å være fulltidsarbeider.

Jeg syns 10-12 uker fedrekvote er topp, fordi det gjør at menn faktisk er hjemme alene med baby uten at mor samtidig har ferie eller lignende, og dermed gir far en reell mulighet til å bygge en selvstendig relasjon til barnet, og komme opp og stå på å ta sin del av hjemmejobben. Men ut over det så mener jeg at det virkelig må være opp til hver familie.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 15:43   #39
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Jeg kan ikke si at jeg syns argumentet om at staten ikke må blande seg inn i hvordan familiene fordeler permisjonen har veldig godt hold. Permisjonen får vi jo av nettopp av staten. Vi får verdens beste gavepakke fra det offentlige med rett til 80 % i 59 uker (i fjor da jeg var i permisjon, mulig regnestykket ser annerledes ut i år), så det skulle bare mangle at denne pakken kommer med visse vilkår og at den brukes politisk til å styre likestillingsutviklingen. Utover dette står selvfølgelig familiene fritt til å fordele oppgaver og fritid som de vil, men at det er vilkår knytta til NAV-betalt permisjon skulle bare mangle.

Men det er jo ikke til å stikke under en stol at mange har helseproblemer i barseltida, så forslaget om å holde 6 uker utenom er bra!


Sist redigert av Galathea : 26-10-18 kl 15:52.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 15:51   #40
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det skal virkelig veldig mye til. Svoger slet med å få det da kona lå på sykehus med avskåret finger, for eksempel.

Hvem var det som nektet kona hans sykemelding i så fall?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no