Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Endring i abortloven?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-18, 10:30   #1
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Endring i abortloven?

Jeg stod virkelig på barrikadene sist Høyre leflet med å endre abortloven, mht reservasjonsrett, tenkeperiode og gudvethva. Når er de i gang igjen. Jeg irriterer meg voldsomt over at det er kvinners kropp de setter på agendaen hver gang de vil sikre seg makten. Som om kropp er en handelsvare de kan bytte bort når det passer seg sånn.

Jeg forstår virkelig ikke at de sier at loven skal endres, men ingen vil merke endringen. Jaha? Hva er da poenget?

Og jeg fatter ikke at de mener at flere kvinner skal måtte møte for en nemd for å forklare seg, når de samtidig sier at ingen praktiske endringer vil skje. Samtidig som de sier at de (som de fleste andre, tross alt) ønsker at antallet aborter skal ned. De siste 20 årene HAR antallet aborter falt drastisk. Det finnes risikofrie tester man kan ta før uke 12 for å slippe senaborter, men de er ikke tillatt i Norge - kvinner må heller ta en risikofylt test etter uke 12.

Og at regelen de nå diskuterer kalles slett ikke "Downs-paragrafen", dette er et begrep konstruert de siste månedene (ref google-søk), og gjelder kun 25 % av de abortene det er snakk om. En regelendring vil mao. ramme en rekke andre forhold. Hvis man kan ta senabort på friske barn pga sosiale forhold, fatter jeg ikke hvorfor store skader og alvorlige sykdommer skal være unntatt. Og nei, jeg er ingen tilhenger av sorteringssamfunn, men jeg er tilhenger av kvinners valg og rett til å bestemme over egen kropp - særlig uten at dette skal være handelsvare ved politiske forhandlinger.

https://www.nrk.no/norge/krf-ropstad...ter-1.14279175

Blessed be the fruit

__________________
07 og 10

Sist redigert av Pelle : 05-11-18 kl 10:45.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-18, 10:35   #2
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Endring i abortloven?

Jeg kjenner at jeg er eitrendes forbanna på Solberg, både pga retorikken, om at Hareide bedriver maktspill, hva gjør hun selv da liksom?
I tillegg så kutter hun i støtten til de familiene som må "ofre" seg for at vi ikke skal ha et sorteringssamfunn, samtidig så vil hun ikke ha sorteringssamfunn, men det er den enkelte person som skal bli personlig økonomisk taper på å bære frem et barn slik at samfunnet skal kunne klappe seg selv på ryggen og si at se så flinke vi er som ikke sorterer vekk de sjukeste blant oss.
Jeg undres litt på om vi burde sluttet med MMR vaksinen slik at vi fikk litt flere med Rubella-syndrom også, og kanskje noen med hjerneskade etter meslingsykdom? Og kanskje bare halvparten av gravide kvinner skulle fått lov til å ta folat, slik at vi sikrer oss at vi har noen som blir født med ryggmargsbrokk?

Jeg er skikkelig frustrert.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-18, 10:37   #3
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Endring i abortloven?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg undres litt på om vi burde sluttet med MMR vaksinen slik at vi fikk litt flere med Rubella-syndrom også, og kanskje noen med hjerneskade etter meslingsykdom? Og kanskje bare halvparten av gravide kvinner skulle fått lov til å ta folat, slik at vi sikrer oss at vi har noen som blir født med ryggmargsbrokk?

Dette synes jeg var å skyte temmelig langt over mål i denne debatten.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-18, 10:37   #4
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Endring i abortloven?

(..may the lord open)


Ja, blir så eitrende forbanna på Høyre her, har de glemt at de er partiet for "individets frihet" ? Den friheten skal tydeligvis ikke gjelde damer som er i en så vanskelig situasjon som det her er snakk om.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-18, 10:39   #5
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Endring i abortloven?

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Den friheten skal tydeligvis ikke gjelde damer som er i en så vanskelig situasjon som det her er snakk om.


Jeg tror virkelig ikke det er mange som synes det er artig å senabortere etter eget valg, og føde i etterkant av aborten. Virkelig ikke. Dette er damer som ikke tok abort før uke 12, mest sannsynlig fordi dette var et ønsket barn. Så nå skal vi bare gjøre det bittelitt verre å være i deres situasjon.

Jeg skal forresten på demonstrasjon 17. november, det arrangeres rundtom i landet. Håper andre også deltar.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-18, 10:42   #6
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Endring i abortloven?

Jeg har for øvrig mye mer respekt for et parti som har kutt i abortrettigheter som en del av partiprogrammet sitt, enn de som slenger det på bordet som et forhandlingskort. Da vet man hva man får i hvert fall. (Og så vil jeg selvsagt også protestere mot det, hvis den dagen kommer).

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-18, 10:45   #7
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Endring i abortloven?

Eg syns faktisk at paragraf 2c i abortloven gjelder heile familiers rett til å bestemme over eige liv og ikkje berre kvinners rett til å bestemme over eigen kropp.

Og eg er også kraftig irritert over at dei kallar det Downs-paragrafen og drar fram velfungerande barn og tenåringar med Downs i media for å vise at det ikkje er nokon grunn til å ta seinabort sjølv om barnet har Downs.
Det er så mykje meir enn Downs som er innbefatta i det som står i paragraf 2c. Alvorlige misdannelser og diagnoser som gjer at barnet vil ha behov for 24-timers overvåking og pleie heile livet. Og barnet må gjerne gjennomgå mange operasjonar og smertefull behandling.
Flott om foreldre orkar å stå i dette og sette barnet til verden likevel. Og samfunnet må absolutt legge til rette for at det skal vere gjennomførbart, på ein bedre måte enn i dag. Men det må også fortsatt vere lov til å velge annerledes for dei som ikkje orkar det, uten at dei skal måtte forsvare valget sitt foran ei nemd og kanskje få avslag.

Og så er eg temmelig irritert på Høie som samanliknar alvorlige medisinske diagnoser med homofili. Eg har f.eks. sett at han har uttalt at han vil unngå at kvinner i framtida vil kunne ta seinabort på bakgrunn av at barnet er bærer av eit homofili-gen som gir aukt risiko for at barnet er homofil, dersom ein nokon gang skulle finne eit sånt gen. Dette syns eg er ein heilt absurd uttalelse. Dagens paragraf 2c opnar ikkje opp for noko sånt. Homofili er ikkje ein sjukdom.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-18, 10:47   #8
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Endring i abortloven?

[quote=Pelle;4747069]Jeg tror virkelig ikke det er mange som synes det er artig å senabortere etter eget valg, og føde i etterkant av aborten. Virkelig ikke. Dette er damer som ikke tok abort før uke 12, mest sannsynlig fordi dette var et ønsket barn. Så nå skal vi bare gjøre det bittelitt verre å være i deres situasjon.

./QUOTE]

Ja, ikke sant, grusom situasjon og så må man attpåtil stå foran en nemnd som skal vurdere familieforhold, økonomi osv. Grøss.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-18, 10:50   #9
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Endring i abortloven?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Og så er eg temmelig irritert på Høie som samanliknar alvorlige medisinske diagnoser med homofili. Eg har f.eks. sett at han har uttalt at han vil unngå at kvinner i framtida vil kunne ta seinabort på bakgrunn av at barnet er bærer av eit homofili-gen som gir aukt risiko for at barnet er homofil, dersom ein nokon gang skulle finne eit sånt gen. Dette syns eg er ein heilt absurd uttalelse. Dagens paragraf 2c opnar ikkje opp for noko sånt. Homofili er ikkje ein sjukdom.

What?! Sjokkerende. Jeg hører absolutt ikke til på høyresida, men akkurat i denne saken hadde jeg tiltro til Høyre. Jaja, tok visst skikkelig feil.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-18, 10:56   #10
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Endring i abortloven?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Og så er eg temmelig irritert på Høie som samanliknar alvorlige medisinske diagnoser med homofili. Eg har f.eks. sett at han har uttalt at han vil unngå at kvinner i framtida vil kunne ta seinabort på bakgrunn av at barnet er bærer av eit homofili-gen som gir aukt risiko for at barnet er homofil, dersom ein nokon gang skulle finne eit sånt gen. Dette syns eg er ein heilt absurd uttalelse. Dagens paragraf 2c opnar ikkje opp for noko sånt. Homofili er ikkje ein sjukdom.


Ja, det er helt utrolig. Både Høyre og Krf sier de mener dagens lovtekst er diskriminerende.
Kilde: https://www.bt.no/nyheter/innenriks/...iskriminerende

Og her trekker han inn borgerrettsbevegelsen i USA og de diskriminerende bussreglene: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...faerre-aborter




Som jurist må jeg si at det er jeg så uenig i at teksten er diskriminerende som jeg kan få blitt (se uthevet skrift):

Sitat:

2. Fører et svangerskap til alvorlige vansker for en kvinne, skal hun tilbys informasjon og veiledning om den bistand som samfunnet kan tilby henne. Kvinnen har krav på råd for selv å kunne treffe det endelige valg.
Finner kvinnen, etter at hun har fått tilbud om informasjon m.v. som nevnt og veiledning etter § 5 annet ledd første punktum, at hun likevel ikke kan gjennomføre svangerskapet, tar hun selv den endelige avgjørelse om svangerskapsavbrudd såfremt inngrepet kan skje før utgangen av tolvte svangerskapsuke og tungtveiende medisinske grunner ikke taler mot det.
Etter utgangen av tolvte svangerskapsuke kan svangerskapsavbrudd skje når
a)
svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan føre til urimelig belastning for kvinnens fysiske eller psykiske helse. Det skal tas hensyn til om hun har disposisjon for sykdom;
b)
svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan sette kvinnen i en vanskelig livssituasjon;
c)
det er stor fare for at barnet kan få alvorlig sykdom, som følge av arvelige anlegg, sykdom eller skadelige påvirkninger under svangerskapet;
d)
hun ble gravid under forhold som nevnt i straffeloven §§ 312, 313 og 314, eller svangerskapet er et resultat av omstendigheter som omtalt i straffeloven §§ 291, 293, 294, 295, 296, 299, 301, 302 og 314; eller
e)
hun er alvorlig sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet i betydelig grad.
Ved vurderingen av begjæring om avbrudd begrunnet i forhold som nevnt foran i tredje ledd bokstav a, b og c skal det tas hensyn til kvinnens samlete situasjon, herunder hennes muligheter til å dra tilfredsstillende omsorg for barnet. Det skal legges vesentlig vekt på hvordan kvinnen selv bedømmer sin situasjon.
Kravene til grunn for innvilgelse av svangerskapsavbrudd skal øke med svangerskapets lengde.
Etter utgangen av attende svangerskapsuke kan et svangerskap ikke avbrytes med mindre det er særlig tungtveiende grunner for det. Er det grunn til å anta at fosteret er levedyktig, kan tillatelse til svangerskapsavbrudd ikke gis.


Det er for øvrig ikke noe som heter § 2c. Teksten det er snakk om er en liten del av en større paragraf. Det har kanskje ikke så mye å si for folk flest, men det har noe å gjøre med hvordan man bygger opp regler.

dagens tekst:

__________________
07 og 10

Sist redigert av Pelle : 05-11-18 kl 11:05.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-18, 11:02   #11
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Endring i abortloven?

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

What?! Sjokkerende. Jeg hører absolutt ikke til på høyresida, men akkurat i denne saken hadde jeg tiltro til Høyre. Jaja, tok visst skikkelig feil.

Han seier det her:
https://www.bt.no/nyheter/innenriks/...iskriminerende

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-18, 11:04   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Endring i abortloven?

Jeg syns det er vanskelig å forstå helt hva endringen består i. Hva skjer i dag om man oppdager skader/sykdom/avvik hos foster etter uke 12? Hva mener man skal skje i stedet?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-18, 11:07   #13
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Endring i abortloven?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det er vanskelig å forstå helt hva endringen består i. Hva skjer i dag om man oppdager skader/sykdom/avvik hos foster etter uke 12? Hva mener man skal skje i stedet?

Så vidt jeg har forstått det, så skal man kunne søke en nemd hvis det er slik at fosteret ikke er levedyktig etter fødsel. Høyre sier jo at like mange vil få ja til abort som før (man skal altså bare pirke litt mer i samvittigheten), Krf sier at færre vil få ja.

Så hvis man får et foster som utvikler seg uten hjerne, så må man gå ferdig svangerskapet? Fordi det lever helt til det blir født? Er det slik å forstå? *grøss*

Edit:

Sitat:

Skal Høyre komme KrF i møte, må en fjerning av paragraf 2c samtidig innebære en lovendring der det fortsatt er et selvstendig grunnlag for abort «hvis fosteret ikke er levedyktig». Vektleggingen av kvinnens vurdering må også styrkes, sier Høie.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...faerre-aborter

Toppers. Kvinnens vurdering skal faktisk styrkes. Generøst.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-18, 11:09   #14
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Endring i abortloven?

Jeg tenker at dersom det er viktig med et samfunn der flere barn med downs syndrom og andre funksjonshemminger blir båret frem, så må de begynne i en annen ende. For min erfaring er at det finnes mange støtteordninger og hjelpemidler, men du må jammen med stå på for å få dem. Foreldre må igjennom masse byråkrati, sende søknader, klage på avslag og søke på nytt. Gjerne få høre noen ganger om hvordan man ødelegger for kommune/skoleøkonomien. Gjerne ha en god prosent stilling på søknadsskriving, møter og telefonsamtaler med det offentlige. I tillegg til å ha et barn som krever mer enn andre barn. Og denne jobben stanser ikke når barnet fyller 18 år, for da skal man gjerne stå på liste i mange år før det er mulig å få en tilrettelagt bolig.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-18, 11:13   #15
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Endring i abortloven?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det er vanskelig å forstå helt hva endringen består i. Hva skjer i dag om man oppdager skader/sykdom/avvik hos foster etter uke 12? Hva mener man skal skje i stedet?

I dag får du då lov til å ta abort fram til veke 18, utan å måtte møte foran ei abortnemnd, dersom det blir påvist alvorlig sjukdom/skader.
Eg har forstått det slik at dersom 2c forsvinn må ein møte i abortnemnda og argumentere for kvifor ein ønsker abort dersom det blir påvist misdannelsar eller avvik hos fosteret. Det kan f.eks. vere at Downs i kombinasjon med andre sosiale grunnar (andre sjuke barn, aleinemor, psykisk sjukdom hos mor) fortsatt kan gi grunn til å få abort, men Downs aleine skal ikkje vere god nok grunn. Men eg meiner at ein skal sleppe å måtte møte i denne nemnda. Det er belastande nok i seg sjølv og ta eit sånt valg.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-18, 11:17   #16
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.976
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Endring i abortloven?

Jeg er rasende. Dette er skittent politisk spill hvor eneste konsekvens er at en kvinne i en uhyre vanskelig situasjon får en ekstra belastning.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-18, 11:19   #17
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Endring i abortloven?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.


Så hvis man får et foster som utvikler seg uten hjerne, så må man gå ferdig svangerskapet? Fordi det lever helt til det blir født? Er det slik å forstå? *grøss*

Edit:



https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...faerre-aborter

Toppers. Kvinnens vurdering skal faktisk styrkes. Generøst.

Med levedyktig trur eg faktisk dei meiner levedyktig utanfor livmora. Så eit foster utan hjerne vil ein nok få innvilga abort for, også med lovendring, sidan barnet ikkje vil vere levedyktig etter fødsel.

Men diagnoser som f.eks. ryggmargsbrokk vil kanskje ikkje vere god nok grunn, med mindre det ikkje er andre tungtveiande grunnar i tillegg.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-18, 11:28   #18
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Endring i abortloven?

Jeg synes hele reotrikken og argumentasjonen i diskusjonen som føres av høyresiden i norsk politikk er helt forkastelig.

  • Man snakker om belastningen det vil være for den ene i et tvillingpar å vite at hen fikk leve og tvillingen måtte dø, men hvorfor i all verden skal man involvere et barn i noe slikt? Det er ingen grunn til at foreldre skal trenge å involvere barna sine i eventuelle aborter.
  • Man snakker om Downs Syndrom som det er en homogen gruppe med små utfordringer, som er svært høytfungerende og "morsomme" mennesker. At veldig mange av dem er svært syke, har store tilleggsbelastninger og lever korte liv, blir ikke nevnt i det hele tatt.
  • Man omtaler det som om Downs Syndrom er det eneste dette gjelder, når det i realiteten dreier seg om en hel haug med andre like alvorlige lidelser.
  • Man snakker som om det er uproblematisk å måtte innom en nemnd, når det finnes massevis av tall som viser tydelig at hva som blir utfallet ved nemndbehandling varierer enormt med hvor i landet du bor.
  • Man overser det faktum at å kreve nemndbehandling vil innebære en hevet terskel, at mange kvinner ikke vil orke å gå gjennom en slik prosess fordi hun forventer (og kanskje med rette) at det vil oppleves ydmykende og umyndiggjørende.
  • Man snakker som om abort er noe kvinner bare gjør etter infall, helt udramatisk og helt uten å tenke seg om, og derfor er det noe vi må gjøre mindre tilgjengelig.
  • Samtidig som man snakker om kamp mot sorteringssamfunnet, gjør man det ekstremt vanskelig å være de foreldrene, den familien og de personene som må betale prisen for andres ønske om mangfoldig samfunn.
  • Man sammenlikner alvorlige lidelser og store, livsvarige belastninger med det å være homofil eller jente, og prøver å late som om en mulighet for abort ved alvorlig sykdom er det samme som en mulighet til å ta abort ved homofili eller feil kjønn.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.

Sist redigert av Input : 05-11-18 kl 11:39. Årsak: Skrivefeil
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-18, 11:37   #19
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Endring i abortloven?

Godt oppsummert Input, tusen takk

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-18, 12:26   #20
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Endring i abortloven?

Takk for grundig oversikt, Input! Hvem sitter i en sånn nemnd?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no