Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

La meg synge deg stille sanger (kun for dem som allerede har lest boken)

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-10, 20:26   #21
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: La meg synge deg stille sanger (kun for dem som allerede har lest boken)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Også at disse kvinnene skal bli venner. Hvorfor det, liksom?

Ja, det er helt klart litt søkt. Det også.

(Men jeg grein like fullt, jeg. )

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 21:52   #22
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: La meg synge deg stille sanger (kun for dem som allerede har lest boken)

Opprinnelig lagt inn av Frilja, her.

Det er en scene hvor Astrid kommer inn på soverommet og ser mannen lene seg over senga til datteren. Jeg tolker det ikke som at han gjorde noe med henne, men at Astrid i det øyeblikket blir overbevist at datteren kommer til å lide samme skjebne som hun selv gjorde.

Jeg så heller ikke noe grusomt i at han lente seg over sengen, derfor ble jeg overrasket over barnemordet.

Jeg syns boken var utrolig skjør og gripende. De to kvinnen finner selvsagt vennskapet fordi de begge er så skadet og akkurat i dette øyeblikket ikke har noen annen å gripe fast i.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 22:22   #23
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: La meg synge deg stille sanger (kun for dem som allerede har lest boken)

Jeg syntes den var gørrkjedelig.

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 22:33   #24
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: La meg synge deg stille sanger (kun for dem som allerede har lest boken)

Usannsynlig historie, langtekkelig. Hvorfor datteren ble tatt livet av? Fordi leseren hadde sovnet om det ikke skjedde noe i det hele tatt. Likevel, vet ikke om det gjorde boka bedre, akkurat.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 22:35   #25
saxpia
Aktiv
 
saxpia sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 232
saxpia er litt kul
Standard

Sv: La meg synge deg stille sanger (kun for dem som allerede har lest boken)

Har ikke lest boka (og skulle vel derfor egentlig ikke være inne i denne tråden ...), men har fått den anbefalt. Nå ble jeg jo ennå mer nysgjerrig, da, og må se å få tak i den for å finne ut om den er langtekkelig og usannsynlig eller fantastisk vakker og skjør.

__________________
Største -04, mellomste -06 og minstemann -08
saxpia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 22:37   #26
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: La meg synge deg stille sanger (kun for dem som allerede har lest boken)

Har nettopp kjøpt boken og kommet noen sider ut i den. Ser frem til å bli bergtatt eller ikke.

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 22:45   #27
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La meg synge deg stille sanger (kun for dem som allerede har lest boken)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Den var på en måte veldig fin, men ja, historien er veldig lite troverdig. Også at disse kvinnene skal bli venner. Hvorfor det, liksom?

Hvorfor skulle de ikke det?

De bodde jo rett ved siden av hverandre uten noen andre rundt seg, og de begge trengte å bli sett og å ta vare på noen? Akkurat den biten syns jeg var noe av det mest troverdige i boken.

Vakker bok, og jeg likte karakterene. Og det at astrid drepte datteren tror jeg var både et resultat av en slags psykisk skade Astrid bar med seg og det at hun så at mannen gjorde ett eller annet med datteren.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 15:05   #28
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: La meg synge deg stille sanger (kun for dem som allerede har lest boken).

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Ja, jeg sitter også med oppfatningen av at karakterene og historiene ikke var helt troverdige. Det ble litt for klisjéfylt for min del. Det hele ble litt for vart, vemodig og skjørvakkert til at jeg ble revet med.

Jeg er også her, ja. Angående barnemordet så syntes jeg nesten det virket som om hun drepte datteren som en hevn mot mannen. Psykisk skadet, ja, obviously. Men hvorfor i himmelens navn kunne hun ikke ha gitt mannen gift i stedet?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 15:20   #29
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.278
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: La meg synge deg stille sanger (kun for dem som allerede har lest boken)

Jeg kan ikke huske noe barnemord. Så mye inntrykk gjorde altså denne boken på meg. Likevel husker jeg den som "fin, kan anbefales". Jaja, hurra for selektiv hukommelse. Eller mangel på den?

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 22:26   #30
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: La meg synge deg stille sanger (kun for dem som allerede har lest boken)

Jeg likte boka veldig godt, og syntes karakterene var troverdige nok. En av de første bøkene jeg har lest (rettere sagt hørt) på lenge som ikke har vært krim. God opplevelse. Tror som flere andre her at hun var skadeskutt av selv å ha vært misbrukt og at hun ville skåne datteren og gjorde det på den eneste måten hun så som et alternativ.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 22:29   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La meg synge deg stille sanger (kun for dem som allerede har lest boken)

Hvorfor drepte hun ikke mannen i stedet? Nei jeg har ikke lest den boka og siden det er barn som dør i den så skal jeg heller aldri lese den.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 22:33   #32
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: La meg synge deg stille sanger (kun for dem som allerede har lest boken)

Jeg skjønte ikke helt hvorfor hun gjorde det. Jeg innbilte meg at mannen var mistenksom for at barnet ikke var hans. Likte boka sånn passe. Ikke bergtatt, kjedet meg ikke. Sånn ..whatever.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 16:26   #33
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: La meg synge deg stille sanger (kun for dem som allerede har lest boken)

Jeg har nettopp lest den.
Jeg tror ikke mannen gjorde datteren noe, og jeg tror ikke Astrid linket eget overgrep direkte. Jeg tror hun så hele livet hun selv hadde levd som en plage som datteren skulle skånes fra - både overgrep og ekteskap og tapet av moren og hele sjalabangen. Og jeg tror at idet hun drepte datteren sin så var hun alvorlig syk. Først så mange år senere at mannen hennes døde greide hun å ta inn over seg at det var hun selv som var den eneste som noensinne gjorde datteren noe. Hun beskyttet henne ikke fra noe reelt. Og i dette lå også hennes nøkkel til å lysne litt - det kom i prossessen med å slippe Veronika innpå seg og tørre å kjenne på litt følelser.

Det jeg ikke får helt tak på er hvorfor Veronika egentlig driver og diller rundt med denne gamle damen.

Og dessuten lurer jeg - som alltid - på hva de lever av, disse sarte, tandre kvinnene med de skrekkelig alvorstunge skjebnene sine. De går der og bryter sammen på fulltid, de reiser på piknik og de handler inn både brød og vin og har visst strøm og gode greier - men hvor får de pengene fra? Særlig Astrid?

Også er jeg på lag med allium ser jeg. Det flyr store og poetiske skildringer mellom permene her. Men alt i alt er det ikke noe mer her enn to damer som en gang eller to i livet har fått seg en skikkelig smell av Karma. Det er igrunnen temmelig vanlig, altså.
Den slår dog Knausgård ned i støvlene. Ikke minst fordi den stanser i tide.

  Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 17:32   #34
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La meg synge deg stille sanger (kun for dem som allerede har lest boken)

Jeg synes boka var møkka kjedelig og leste den ferdig kun på trass.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 17:38   #35
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La meg synge deg stille sanger (kun for dem som allerede har lest boken)

Denne boka ga meg ikke stort, nei. Den slår ikke Knausgård noe som helst sted.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 19:00   #36
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La meg synge deg stille sanger (kun for dem som allerede har lest boken)

Sitat:

Det jeg ikke får helt tak på er hvorfor Veronika egentlig driver og diller rundt med denne gamle damen.

Jeg må si det igjen; Akkurat den biten var jo det mest troverdige ved hele boken! :skingrestemme:
Og hun diller ikke. Den unge er interessert i mennesker. Den gamle trenger mennesker.

Den er så vakkerskjør den boken.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 19:02   #37
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: La meg synge deg stille sanger (kun for dem som allerede har lest boken)

Dersom denne forfatteren er bedre enn Knausgård, vet jeg iallfall hvilken forfatter jeg ikke skal lese.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 19:14   #38
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: La meg synge deg stille sanger (kun for dem som allerede har lest boken)

Nå skal det vel ikke så mye til for å bli bedre enn Knausgård da....

Jeg likte boken, jeg.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 19:48   #39
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: La meg synge deg stille sanger (kun for dem som allerede har lest boken)

Knausgård skriver i alle fall godt han, men akk så kjedelig.

Denne boka fenget ikke meg, men jeg leste den da ut.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 20:06   #40
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: La meg synge deg stille sanger (kun for dem som allerede har lest boken)

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg må si det igjen; Akkurat den biten var jo det mest troverdige ved hele boken! :skingrestemme:
Og hun diller ikke. Den unge er interessert i mennesker. Den gamle trenger mennesker.

Den er så vakkerskjør den boken.

Kirsebær med skingrestemmen sin! :fniser: Men jeg er helt enig med deg. Det vennskapet sto for meg som det mest troverdige og det som var vakrest i boka.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no