Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Har du lest Kafka?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-11, 20:35   #41
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Har lest det meste av Kafka, men det er nok fordi tysk er morsmålet mitt og det meste ble lest på skolen.

Jeg har lest en lang og utgreiende teori om hvordan pragertysken til Kafka gjorde minoritetslitteratur politisk ved å oppløse språk (i dette tilfellet tysk) innenfra.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 20:35   #42
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Ja.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 20:37   #43
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg begynte på Prosessen, men fikk hetta av den utrolig dystre og klaustrofobiske stemningen. Så det er en av få bøker jeg har lagt bort.

Samme her, men jeg var ganske ung da, så jeg vurderer å ta den frem igjen og gi den en sjanse til.

  Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 20:37   #44
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Jeg har lest Prosessen, og begynt på Slottet. Jeg tror Slottet blir stående halvlest i bokhylla i 20 år til. Prosessen elsket jeg.

  Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 20:38   #45
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Og etter Enhjørnings innlegg, må jeg kanskje gi Slottet en sjanse allikevel.

  Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 20:40   #46
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.780
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Har lest Prosessen, den var fin ( og ganske tynn, for de som vurderer å gi seg på Kafka.. )

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 20:57   #47
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Har lest den "obligatoriske" Prosessen en gang i tiden. Skjønte ikke bæret av boka, ble kraftig irritert, og har aldri rørt noe av Kafka i ettertid.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 21:03   #48
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Jeg har tenkt til å i det minste lese Prosessen. Men jeg vet ikke når det blir.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 21:03   #49
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvis ja; Hva synes du?
Hvis nei; Skal du gjøre det før du dør?

Ja. I studietiden var det pensum. På tysk.

Jeg har ikke behov for å lese mer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 21:05   #50
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Jeg har lest Slottet og Prosessen. Var ganske ung da jeg leste Slottet og husker ikke særlig, men Prosessen var både frustrerende og fascinerende. Husker jeg hadde lyst å sparke JK ut fra hele den surrealistiske situasjonen han befant seg i.

Mulig jeg kommer til å lese begge disse om igjen, synes mange klassikere er vel verd å lese flere ganger. Nå holder jeg på å lese Lillelord av Johan Borgen for n'te gang.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 21:31   #51
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Har lest Prosessen og en tynn flis av en bok som heter Dearest Father. Jeg likte begge to veldig godt og kommer absolutt til lese mer av Kafka. Leste ett kapittel av Slottet i tenårene, men var nok altfor ung til å skjønne noe som helst. Har nettopp kjøpt boka, spennende å se om jeg liker den nå.

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 22:08   #52
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Jeg leste Prosessen - på tysk- som 18-åring. Jeg likte den dengang selv om hovedpersonen irriterte meg. Den ble lest i en periode av livet mitt da jeg pløyet relativt tunge bøker.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 22:11   #53
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Har lest 80% av Prossessen, men orket ikke resten..

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 22:26   #54
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Leste Prosessen som 18 åringer uten å ha hørt om Kafka, elsket den. Prøvde å lese Slottet noen år senere, har aldri kommet meg gjennom den.

Forvandlingen er vel det norske navnet på den som på engelsk heter Metamorphosis. Den var fantastisk, digger den.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 22:52   #55
Olive Oyl
Sperret
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 697
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Nei.

Jeg har begynt på Prosessen flere ganger, men den fenget aldri. Kan godt hende jeg prøver igjen en eller annen gang, men det er ikke viktig.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 22:56   #56
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Jeg husker at jeg startet på Slottet og la den bort. Jeg var antakelig 17. Mulig jeg forsøker meg på nytt nå som konsentrasjonen muligens er på vei tilbake.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 23:01   #57
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Jeg har Prosessen og begynte på den en gang for mange, mange år siden. Husker ikke hva jeg leste, og jeg tror ikke den står på leselista mi med det første.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 23:07   #58
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg begynte på Prosessen, men fikk hetta av den utrolig dystre og klaustrofobiske stemningen. Så det er en av få bøker jeg har lagt bort.

Jeg likte den av nettopp på grunn av den utrolig dystre og klaustrofobiske stemningen.


Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg leste Prosessen da den kom som første bok i Århundrets bibliotek (så det begynner å bli noen år siden). Jeg syntes den var veldig bra og at Kafka hadde en god, svart humor.

Samme her, ergo var jeg ung, uforberedt og prøvde å være intellektuell. Perfekt målgruppe, altså.

Jeg har ikke lest noe annet, men har Slottet liggende for a rainy day (altså når Amazon går tom for kindle editions, antagelig).

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 23:13   #59
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.856
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg har lest Prosessen og "Die Verwandlung" (aner ikke norsk tittel. Tror den heter "Metamorphosis" på engelsk). Da jeg leste Prosessen gikk jeg på videregående og jeg var nok litt for ung og litt for dårlig i tysk enda; jeg har den på lista over bøker jeg skal lese på nytt. "Die Verwandlung" synes jeg var fasinerende og ekkel og fantastisk og mye annet på en gang. Den var en stor leseopplevelse. Jeg leste den da jeg tok mellomfag i tysk, tror jeg.

Jeg kan nesten signere dette i sin helhet, bortsett fra at jeg leste Prosessen på norsk på vgs, og "Die Verwandlung" var den første novella vi leste på tysk grunnfag. "Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Träumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt." Den sitter, den åpningen der, altså, nesten 20 år seinere.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 23:23   #60
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lest Kafka?

Nå skjønte jeg ingenting, for jeg var sikker på at jeg hadde lest Bluens kommentar før! Du mener i hvert fall det samme som i -08.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no