Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tror du korrupsjon er utbredt i Norge?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-07, 14:44   #1
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tror du korrupsjon er utbredt i Norge?

Tror du korrupsjon er utbredt i Norge?

Det er mange land som er kjent for å ha mye korrupsjon. Norge er ikke en av de.



Selv tror jeg det forekommer i Norge. Jeg tror også det er vanligere enn vi tror.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 15:56   #2
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror du korrupsjon er utbredt i Norge?

Ja, jeg som vanligvis er svært så naiv tror nok at korrupsjon forekommer i større grad i Norge enn hva vi liker å tro om oss selv.

Jeg tror likevel at korrupsjonen foregår på et høyere plan, med det mener jeg at det ikke er mindre snuskete og uetisk enn i andre land, men at det ikke er så utbredt på individ-/brukernivå. En viktig styrke med samfunnet vårt er at de institusjonene vi flest er i kontakt med som skole, helsevesen og politi/rettsvesen fungerer greit og rettferdig.

Men har man masse penger tror jeg dessverre man kan betale seg ut av de fleste kniper.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 17:57   #3
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du korrupsjon er utbredt i Norge?

Jeg tror korrupsjon foregår, men i langt mindre grad enn i land som er såkalt korrupte. Du kan ikke kjøpe deg ut av en fartsbot eller kjøpe deg enerom på barsel. Til og med Røkke sitter i fengsel nå. Ergo har jeg tiltro til systemet, men tror nok at det finnes utro tjenestemenn her som alle andre steder.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 18:03   #4
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tror du korrupsjon er utbredt i Norge?

Det viser seg vel gang på gang at korrupsjon også finnes i Norge. Korrupsjonen her i Norge foregår, tror jeg, mest i de øvre skiktene....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 18:21   #5
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du korrupsjon er utbredt i Norge?

Jeg tror det forekommer en del snusk rundt omkring, og på mange nivåer, men jeg tror det er barnemat i forhold til hva man har f.eks. i en del afrikanske land, de gamle sovjetstatene osv.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 18:26   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du korrupsjon er utbredt i Norge?

Jeg tror definitivt det eksisterer mange steder der det er mulighet, men i mindre systematisk grad enn i en del andre land. Det er mer avhengig av person enn posisjon, kanskje.

Også tror jeg at det ofte eksisterer mer som tjenester/ytelser enn direkte pengebidrag. Type billig_skifer_til_hytta_mot_vinne_et_anbud.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 18:28   #7
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du korrupsjon er utbredt i Norge?

Jeg tror korrupsjon eksisterer i enkelttilfeller i Norge, men jeg tror ikke det eksisterer korrupsjon satt i system.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 18:30   #8
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.500
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du korrupsjon er utbredt i Norge?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg tror korrupsjon eksisterer i enkelttilfeller i Norge, men jeg tror ikke det eksisterer korrupsjon satt i system.


enig i dette.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 18:58   #9
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tror du korrupsjon er utbredt i Norge?

Det tror jeg så absolutt.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 19:23   #10
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du korrupsjon er utbredt i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg tror det forekommer en del snusk rundt omkring, og på mange nivåer, men jeg tror det er barnemat i forhold til hva man har f.eks. i en del afrikanske land, de gamle sovjetstatene osv.

Enig. Jeg tror korrupsjonen i Norge handler mest om "vennetjenester". Ikke at det er noe bra, men det er ihvertfall ikke sånn at man kan anta at hvem som helst kan kjøpes.

En venninne fra Ghana fortalte at der er korrupsjonen så systematisert at det blir ikke ansett å være umoralsk. Hun betalte alltid ekstra for å komme fram i køen på legevakt, i banken etc. Ser ikke for meg at det hadde funket å gi legesekretæren på legevakta en hundrings for å komme fremst i køen nei.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.

Sist redigert av Esme : 01-09-07 kl 19:45.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 19:40   #11
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.815
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du korrupsjon er utbredt i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Tror du korrupsjon er utbredt i Norge?

Det er mange land som er kjent for å ha mye korrupsjon. Norge er ikke en av de.



Selv tror jeg det forekommer i Norge. Jeg tror også det er vanligere enn vi tror.

Ja det tror jeg. Ikke den klassiske korrupsjonen, hvis man kan kalle det det, der offentlige tjenestemenn skal ha penger under bordet for å gjøre jobben sin. Her til lands er ikke offentlige ansatte så dårlig betalt at de ville risikere jobbene sine for noe slikt. Tror jeg i hvert fall.

Det man derimot ser utrolig mye av her er at jobber fordeles mellom venner og kjente. Det er ikke nødvendigvis den som er best egnet som får jobben, men den som i oppveksten tjente ukepenger på å vaske direktørens bil eller andre koplinger som ikke har noe med faglige kvalifikasjoner å gjøre i det hele tatt.

Bare det å få en sommerjobb og få et bein innenfor er jo vanskelig for ikke å si umulig hvis man ikke kjenner noen som jobber der fra før, evnt. har familie å vis til.

Jeg kaller det korrupsjon når kvalifikasjoner og meritter taper i kampen mot gamle naboer eller sønnen til kusina til naboen-kandidaten.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 19:48   #12
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du korrupsjon er utbredt i Norge?

Nepotisme. Men de landene som er gjennomkorrupte på andre måter, har gjerne mye mer enn vi av dette også. Heldiggrisene.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 19:56   #13
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.815
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du korrupsjon er utbredt i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Nepotisme. Men de landene som er gjennomkorrupte på andre måter, har gjerne mye mer enn vi av dette også. Heldiggrisene.

Ja jeg kjenner uttrykket. Det tyske er bedre for øvrig, Vetternwirtschaft heter det der. Korrupsjon er det okke som.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 19:59   #14
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du korrupsjon er utbredt i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Nepotisme.

Avsporing: kan man kalle en som har favorisert en slektning for ´Din jævla nepot!´?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no