Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Når skru PÅ airbagen ved frakting av større barn?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-11, 13:21   #1
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Når skru PÅ airbagen ved frakting av større barn?

Jeg skal straks kjøre langtur. 11-åringen min skal sitte foran.
Airbagen er skrudd av med nøkkel, og kan skrus på. Jeg har fått med meg at airbag ikke skal brukes når barnet er under 140 cm/12 år.
Han er altså 11, men er ca 155 cm høy og veier ca 45 kilo. Med andre ord bruker han ikke lenger beltestol. Men hva er egentlig sikrest nå? Med eller uten airbag? Føler at han er litt midt i mellom, og har vansker med å bestemme meg her.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 14:09   #2
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når skru PÅ airbagen ved frakting av større barn?

Barn under 140 cm skal ikke sitte foran airbag som du jo allerede skriver, og ditt barn er 155 cm og kan/skal som sådan sitte med airbag. Det blir som en liten voksen. Størrelsen er viktigere å ta hensyn til enn alderen.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 20:28   #3
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når skru PÅ airbagen ved frakting av større barn?

Niåringen min sitter med airbaggen på, han er 43 kg og drøyt 150 lang. Det er såvidt jeg har skjønt størrelse mer enn alder som avgjør når det er tryggere å ha airbaggen på enn av.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 20:30   #4
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.003
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når skru PÅ airbagen ved frakting av større barn?

Så når de er over 140 cm så kan de sitte forran airbag? (for det skjer her leeeenge før 12 år i alle fall)
Eller har vekt også innvirkning?

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 22:11   #5
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når skru PÅ airbagen ved frakting av større barn?

Jeg har hørt at alder (modning av skjellettet) har mye å si, ikke bare høyde og vekt.
Jeg ville ikke hatt airbagen på før 12årsalder.

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 22:24   #6
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når skru PÅ airbagen ved frakting av større barn?

Jeg ville ikke satt en elleveåring foran.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 23:24   #7
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når skru PÅ airbagen ved frakting av større barn?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg ville ikke satt en elleveåring foran.

Hvorfor ikke?

Jeg skjønner ikke dette. Er det noen gode argumenter for at ikke barn kan sitte foran? Airbaggen kan skrus av. Eller når de er større kan de sitte der med airbaggen. Hvorfor skal ikke barn sitte foran?

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 23:28   #8
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.790
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når skru PÅ airbagen ved frakting av større barn?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg ville ikke satt en elleveåring foran.

Ikke hvis du hadde 5 barn heller?

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 23:28   #9
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når skru PÅ airbagen ved frakting av større barn?

Dette med 12-årsgrense har jeg aldri sett noe annet sted enn på fp. Jeg kunne godt tenke meg å se dokumentasjon på det. Det er jo veldig forskjell på utvikling og modning av skjelettet til barn også slik at alle slike grenser må være veiledende, men jeg har ikke sett noe annet enn en anbefalt nedre grense på 140 cm.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 23:31   #10
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når skru PÅ airbagen ved frakting av større barn?

Jeg lar min 160 cm og 42 kg tunge 11 åring sitte foran med airbag.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 23:37   #11
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.790
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når skru PÅ airbagen ved frakting av større barn?

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Jeg lar min 160 cm og 42 kg tunge 11 åring sitte foran med airbag.

Han er lengre enn mammaen min (som er 150 cm) og nesten like tung...

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 23:58   #12
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når skru PÅ airbagen ved frakting av større barn?

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Hvorfor ikke?

Jeg skjønner ikke dette. Er det noen gode argumenter for at ikke barn kan sitte foran? Airbaggen kan skrus av. Eller når de er større kan de sitte der med airbaggen. Hvorfor skal ikke barn sitte foran?

Fordi det er tryggere bak.

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Ikke hvis du hadde 5 barn heller?

Det blir litt vanskelig å ta stilling til, for jeg ville aldri skaffet meg 5 barn. I så fall fins det jo større biler.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dette med 12-årsgrense har jeg aldri sett noe annet sted enn på fp. Jeg kunne godt tenke meg å se dokumentasjon på det. Det er jo veldig forskjell på utvikling og modning av skjelettet til barn også slik at alle slike grenser må være veiledende, men jeg har ikke sett noe annet enn en anbefalt nedre grense på 140 cm.

http://www.dinside.no/278743/sikkerh...r-barnet-sitte

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 09:59   #13
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når skru PÅ airbagen ved frakting av større barn?

Når det ikke er noe alternativ så setter man ungen i forsetet. Det er ikke plass til 3 barn i baksetet på nr.2 bilen vår (dessuten er det bare magebelte i midten), og når det ikke er noe alternativ å kjøpe ny bil så er det minste ondet å sette Størsta på 150 cm og 38 kg i passasjersetet. Dog ikke noen dagligdags problemstilling all den tid nr.2-bilen som regel brukes av den som ikke kjører ungene, og skal ungene hentes med den bilen så er det bare de to minste det angår siden Størsta kommer seg hjem for egen maskin etter skolen. Hovedbilen er en Ford S-max, så der kan man stue inn nesten et barnefotballag før det blir aktuelt at noen må sitte i forsetet.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 10:26   #14
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når skru PÅ airbagen ved frakting av større barn?

Opprinnelig lagt inn av emin, her.

Når det ikke er noe alternativ så setter man ungen i forsetet. Det er ikke plass til 3 barn i baksetet på nr.2 bilen vår (dessuten er det bare magebelte i midten), og når det ikke er noe alternativ å kjøpe ny bil så er det minste ondet å sette Størsta på 150 cm og 38 kg i passasjersetet. Dog ikke noen dagligdags problemstilling all den tid nr.2-bilen som regel brukes av den som ikke kjører ungene, og skal ungene hentes med den bilen så er det bare de to minste det angår siden Størsta kommer seg hjem for egen maskin etter skolen. Hovedbilen er en Ford S-max, så der kan man stue inn nesten et barnefotballag før det blir aktuelt at noen må sitte i forsetet.

I alle dager, det var litt av et "god dag mann økseskaft"-svar.

HI spør om råd, da hun faktisk HAR flere alternativ å velge i mellom.

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 11:31   #15
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når skru PÅ airbagen ved frakting av større barn?

Jeg har slått på airbagen foran nå. Poden er 8,5 år og 140 cm. Jeg har ikke sett et ord om at vekt og alder skal legges til grunn noe sted, så da anser jeg det for sikrere å ha airbagen på.

Jeg lurer på hvorfor det er sikrere å sitte i baksetet. Kræsjer vi front så er jo det minst sikkert, og smeller det bakfra er det minst sikkert. Vi har en knøttbil med baggasjerom som rommer 3 bæreposer, så jeg trodde ikke forskjellen skulle være så stor?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 12:02   #16
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når skru PÅ airbagen ved frakting av større barn?

Jeg har også hørt at barn under 12 år ikke bør sitte foran airbag. Da jeg prøvde å google for å finne referanser til dette, fant jeg en omtale av en studie som konkludeerr med at airbag er farlig for barn under 14 år.

Sitat:

I en artikkel publisert i tidsskriftet PEDIATRICS 6. juni 2005, konkluderes det med at barn helt opp til 14 år kan få skader av airbags når de sitter i forsetet ved ulykker.
Det er gjort en studie der forskerne gjennomgikk skader på nærmere 4000 barn mellom 0 og 18 år som hadde sittet foran i passasjersetet og vært involvert i ulykker mellom 1995 og 2002 i USA.

Forskerne undersøkte også om høyde, vekt eller alder vær mest avgjørende for skadeutfallet. De fant at barn mellom 15 og 18 år hadde beskyttelse av airbagen, mens de yngre barna risikerte alvorlige skader av airbagen, og at den ikke virket beskyttende ved ulykkene. Det ble ikke funnet samme sammenhengen når de kun så på høyde og vekt. Det konkluderes derfor med at alder er den beste indikatoren på om barn bør sitte i forsetet når det er airbag i bilen. Resultatet er at barn under 14 år ikke bør sitte i passasjersetet foran når bilen har airbag, men at barn eldre enn dette har beskyttelse av airbagen ved ulykker.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 15:35   #17
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når skru PÅ airbagen ved frakting av større barn?

Jeg mener bestemt å ha hørt at grunnen til at det går på alder er at skjellettet ikke er hardt nok (=modent nok) selv om barna er høye i ung alder.
I praksis: at ribbena kan klemmes inn og ikke klarer å sprette ut igjen/fjære like bra som på en voksen kropp. Dette vil jo gi utslag på lungeskader/pustebesvær.
Høyden sier mer om hvor airbagen treffer; den skal jo ideelt sett treffe mer på kropp en hode/nakke/øvre del av overkropp.

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 17:43   #18
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når skru PÅ airbagen ved frakting av større barn?

Hm. Det var relativt gamle kilder alt det der, men den siste var på vitenskaplig grunnlag. Jeg har også valgmuligheter slik at det bare er å skru av airbaggen nemlig, og hvis den potensielt gjør mer skade enn gavn skrur jeg den jo bare av.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 19:00   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.975
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når skru PÅ airbagen ved frakting av større barn?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Fordi det er tryggere bak.

Medfører dette riktighet?

Jeg sendte nemlig en forespørsel til Trygg Trafikk om dette en gang. Hvis jeg skal på langtur med bare en av ungene synes jeg det er koselig å ha dem ved siden av meg fordi praten går bedre da. Jeg vil ikke gjøre dette hvis det ikke er like sikkert som å ha dem bak. Trygg Trafikk svarte at så lenge airbagen var avskrudd foran (ungene mine er små), så satt de like trygt foran som bak, så det hadde de ingen innsigelser på.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 19:16   #20
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når skru PÅ airbagen ved frakting av større barn?

Jeg valgte å ikke skru på airbagen. Vi skulle kjøre i ca 2 timer, og selv om jeg selvsagt er nøye med sikkerheten her hjemme også, tenker jeg gjerne ekstra på det når vi skal langt avgårde. Det betyr jo som regel større veier med høyere fart og potensielt større skader. Vi skulle ha bagasje med oss, og selv om vi har en sjuseter så var det mest praktisk å ha bagasjen på ene siden bak, og gutten foran.
I vår sjuseter er det ikke mange cm fra bakerste seter (som jo også er litt enklere seter enn de midterste) til bilens bakerste del, hvilket gjør at jeg faktisk føler forsetet er tryggere enn baksetet.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no