Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når nokon ikkje drikk alkohol

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Undre du deg?
Ja 36 17,65%
Nei 168 82,35%
Deltakere: 204. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-14, 23:35   #201
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når nokon ikkje drikk alkohol

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Har alltid som mål å spise økonomisk. Det må vi. Vi reiser mye. Men vi vil spise lokal mat, god mat og gjerne tre retter og vin. Jeg er alltid på jakt etter et sted som kan gi oss det for en rimelig penge.

Det kan jeg være med på ja. Det hadde vært lærerikt og kanskje lærerrikt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-14, 23:36   #202
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.862
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når nokon ikkje drikk alkohol

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg må innrømme jeg synes det er litt leit dersom ingen kan invitere meg med på en sjuretters gourmetrestaurantopplevelse fordi jeg ville ha valgt et alkoholfritt alternativ til maten. Jeg er veldig glad i god mat, og jeg er glad i god drikke, men da uten alkohol i. Jeg drikker ikke cola til maten, jeg ville satt pris på f.eks en syrlig eplejus for å balansere en fet kjøttrett, en tranebærdrikk til kyllingfileten osv. En helhetlig opplevelse. Jeg synes det er forholdsvis arrogant å gi uttrykk for at en sanselig livsnyterholdning krever rus.

Jeg ville gjerne hatt deg med! Du virker som du setter pris på god mat, det er jo det viktigste! Og jeg ville visst hva du ønsket på forhånd!

Rus er fullstendig uviktig for meg, siden du nevnte det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-14, 23:37   #203
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.862
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når nokon ikkje drikk alkohol

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Tre retter er liksom utenfor vårt segment med mindre de har lekeplass i restauranten. Men vi vil gjerne ha god lokal mat. Hvis det lar seg kombinere med toåring.

Nå har vi bare to unger og minste er 10. Men jeg husker hvordan det var.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-14, 23:40   #204
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når nokon ikkje drikk alkohol

De tre største er greie å dra med altså selv om de synes toppen av luksus er meny på mac donalds. Minsten er også grei, men han er to år. Så foreløbig legger han litt føringer for opplegget.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 00:14   #205
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når nokon ikkje drikk alkohol

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg ville blitt skuffet om jeg skulle gitt en slik middag i gave til noen jeg i utgangspunktet visste var interessert i mat og vin. Det ville ikke hjulpet det minste om vedkommende valgte juicemenyen, om det hjelper. Det ville føles som å ta med noen i operaen, og så gikk de i pausen fordi det ble for mye synging.

Men jeg ville ikke gitt den gaven til noen jeg ikke visste var interessert og engasjert.

Enig. Man inviterer jo ingen på syvretters med vinmeny om man vet de ikke er særlig interessert i mat og vin. Jeg hadde forventet at den jeg inviterte ga beskjed om det ikke passet. Før man satt der og skulle spise/drikke.

Det betyr ikke at jeg ikke kunne tatt med noen jeg visste ikke drakk vin på en syvretters middag. Men da hadde jeg nok droppet vinen selv også.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 00:56   #206
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når nokon ikkje drikk alkohol

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg drikker ikke kaffe og spiser ikke reker, og man får plenty av spørsmål da også, altså. Må si jeg aldri har tenkt på folk som teite av den grunn. (Men jeg ser jo at kan alkohol touche borti en del potensielt sensitive temaer).

Det er nettopp det som er poenget mitt, alkohol og alkoholforbruk kan være rimelig sensitivt. Derfor synes jeg at det er teit at man spør. En som sier nei takk til kaffe får sjelden spørsmål om hvorfor en ikke drikker kaffe. Det er mer vanlig at man spør om personen da vil ha te eller noe annet.

Hvorfor må man ofte forklare seg hvis man takker nei til alkohol eller kake/sjokolade?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 07:46   #207
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.119
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når nokon ikkje drikk alkohol

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Men seriøst, om man blir flau/ukomfortabel/skuffet over hva andre velger å spise/drikke, da er man i så fall den soleklare eneeier av det problemet. Det blir helt sprøtt for meg å tenke at andre skal tilpasse mat/drikkeinntaket sitt til mine preferanser.

Jeg er prinsipielt helt enig i det. Men jeg skjønner likevel at folk kan bli skuffet hvis de har planlagt eller sett frem til å dele en opplevelse, og så er den andre (eller de andre) ikke interessert likevel. Jeg ville blitt skuffet i din situasjon som du fortalte om, da middagsgjestene hadde spist før du kom - ikke rasende eller dypt såret, men litt skuffet og veldig overrasket. Og jeg ville blitt skuffet hvis vi hadde planlagt å se en film sammen, men den andre personen satt og spilte Candy Crush i stedet for å se på filmen. Jeg har selvsagt ikke noe med om noen andre ser en film eller ikke, men i en slik setting ville jeg likevel blitt skuffet, fordi den mer eller mindre eksplisitte planen/avtalen ble endret, og dette var noe jeg hadde sett frem til.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 07:49   #208
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.119
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når nokon ikkje drikk alkohol

Men nå svarte jeg før jeg oppdaget at det var enda en side med svar, og at det poenget var blitt nevnt flere ganger før. Ja ja.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 08:02   #209
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når nokon ikkje drikk alkohol

Jeg kan ikke huske å ha reagert på at folk takker nei til alkohol. På samme måte som det alltid er noen som ikke vil ha kaffe, brus, napoleonskake eller tyttebærsyltetøy til ribbemiddagen, så finnes det mennesker som (nesten) alltid sier neitakk til alkohol. Trodde faktisk ikke det var noe særlig til tema, men skjønner av tråden at dette er mer komplisert enn som så.

Jeg er en av dem som meget sjelden drikker alkohol. Det finnes likevel noen få settinger hvor det faller naturlig å nyte noen få, men utvalgte alkoholholdige dråper:

- En god støyt Balder når jeg når toppen av et fjell av en viss signifikans
- Glühwein på tyske julemarkeder - mest for å holde varmen
- Amaretto til espressoen min, helst når jeg er på reise
- Limoncello etter dagens fjelltur i Italia

Annet drikker jeg ikke fordi det verken smaker eller gjør godt. Nå skal det sies at jeg ikke drikker mye annet heller, to-tre kopper med kaffe på formiddagen og vann. Til maten drikker jeg ikke noe. Jeg får sjelden spørsmål om hvorfor jeg ikke drikker, og i den grad jeg har tenkt over hvorfor andre ikke drikker alkohol, har vel det mest nærliggende svaret vært at de ikke liker det.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 08:02   #210
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når nokon ikkje drikk alkohol

Hvis noen som har vært glad i alkohol tidligere plutselig ikke drikker mer, legger jeg merke til det, men grubler ikke så mye på grunnene. Alle har sin grunn.

Jeg er selv en av dem som har gått til å bli nesten avholds. Det største problemet med det er alle andre som mener at jeg er kjedelig.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 08:03   #211
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når nokon ikkje drikk alkohol

Men er det så merkelig å undre seg, undrer jeg over

Jeg undrer meg over mye jeg? Hvorfor folk ikke er villig til å smake på ny mat, hvorfor folk nekter å spise fisk fordi de ikke likte (den ihjelkokte torsken..) som barn, hvorfor folk går i boblejakke i byen her når det er 30 grader om sommeren, som nekter å spise ostekake eller gulrotkake, fordi ost og gulrot ikke har noe i en kake å gjøre ... og mange undrer seg nok over hvordan det går an at jeg liker høst bedre enn sommer, hvordan jeg klarer å stå ute i t-skjorte 22.september uten å fryse, hvorfor jeg orker å bruke 50 kroner på en kaffe latte .. osv.

Jeg tenker at mange undrer seg vel over mye, det er ikke dermed sagt at man slenger det i trynet på de, kommer med kommentarer eller

Og så legger man vel opp tilstelninger/gaver/opplegg ut i fra hvordan man kjenner folk vil jeg tro. Hadde jeg invitert Tussa på ost og vin ville jeg nok om hun valgte å droppe vinen. Hadde jeg invitert Karamell til samme greia, ville jeg ikke ha reagert, fordi jeg vet at hun ikke er superglad i vin.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 08:16   #212
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.820
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når nokon ikkje drikk alkohol

Noma, Tussa? Din heldiggris! Og vedr. bordbestillingen i Roma: Veldig bra!

Jeg ser frem til at vi kan planlegge virkelige gode restaurantbesøk på reiser. Foreløpig blir det et kompromiss mellom hva ungene vil ha og hva vi vil ha.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 08:20   #213
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.918
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når nokon ikkje drikk alkohol

Jeg reagerer ikke på at noen ikke drikker alkohol, og ville selvsagt aldri funnet på å kommentere det eller spørre.

Selv er jeg glad i vin og øl og velger som oftest det til god mat. Jeg serverer likevel ikke alkohol dersom jeg inviterer gjester som jeg vet ikke drikker det, fordi jeg synes det er ubehagelig om det bare er jeg (og evnt mannen) som drikker. Jeg kan også finne på å la være å drikke alkohol på en fest dersom den ligger upraktisk til og jeg har lyst til å kjøre hjem. Jeg drikker som oftest ikke mer enn ca 2 glass. Jeg tåler ikke mer og blir lett dårlig dagen etter. Og det hender at jeg føler at de to glassene ikke er verd 500 kr i drosje hjem etterpå. Ikke at jeg er gjerrig (mener jeg selv i hvert fall), men jeg vil gjerne selv få lov til å definere hva det er verd å bruke pengene på.

Hadde jeg blitt invitert på en god restaurant hadde jeg drukket vin til maten altså. Men jeg er nok mindre opptatt av vinen til maten enn mange andre her inne og synes at maten kan være veldig god med vann til også.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 08:21   #214
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.960
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når nokon ikkje drikk alkohol

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men er det så merkelig å undre seg, undrer jeg over

Jeg undrer meg over mye jeg? Hvorfor folk ikke er villig til å smake på ny mat, hvorfor folk nekter å spise fisk fordi de ikke likte (den ihjelkokte torsken..) som barn, hvorfor folk går i boblejakke i byen her når det er 30 grader om sommeren, som nekter å spise ostekake eller gulrotkake, fordi ost og gulrot ikke har noe i en kake å gjøre ... og mange undrer seg nok over hvordan det går an at jeg liker høst bedre enn sommer, hvordan jeg klarer å stå ute i t-skjorte 22.september uten å fryse, hvorfor jeg orker å bruke 50 kroner på en kaffe latte .. osv.

Jeg tenker at mange undrer seg vel over mye, det er ikke dermed sagt at man slenger det i trynet på de, kommer med kommentarer eller

Her er jeg også. Jeg lurer ofte på hvorfor folk gjør som de gjør. Jeg konfronterer dem ikke med det, men bare tenker.

Så når folk ikke drikker alkohol, så tenker jeg om jeg ser noen åpenlys årsak. At man ikke vil smake er en helt grei årsak.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 08:23   #215
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når nokon ikkje drikk alkohol

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Det er nettopp det som er poenget mitt, alkohol og alkoholforbruk kan være rimelig sensitivt. Derfor synes jeg at det er teit at man spør. En som sier nei takk til kaffe får sjelden spørsmål om hvorfor en ikke drikker kaffe. Det er mer vanlig at man spør om personen da vil ha te eller noe annet.

Hvorfor må man ofte forklare seg hvis man takker nei til alkohol eller kake/sjokolade?

Prøv å takke nei til både te og kaffe. Da vet ikke folk helt hva de skal gjøre og det blir ganske pinlig en liten stund. Jeg tvang meg til å lære å akseptere tesmak av den grunn.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er prinsipielt helt enig i det. Men jeg skjønner likevel at folk kan bli skuffet hvis de har planlagt eller sett frem til å dele en opplevelse, og så er den andre (eller de andre) ikke interessert likevel. Jeg ville blitt skuffet i din situasjon som du fortalte om, da middagsgjestene hadde spist før du kom - ikke rasende eller dypt såret, men litt skuffet og veldig overrasket. Og jeg ville blitt skuffet hvis vi hadde planlagt å se en film sammen, men den andre personen satt og spilte Candy Crush i stedet for å se på filmen. Jeg har selvsagt ikke noe med om noen andre ser en film eller ikke, men i en slik setting ville jeg likevel blitt skuffet, fordi den mer eller mindre eksplisitte planen/avtalen ble endret, og dette var noe jeg hadde sett frem til.

Jeg vet det har vært en side til med svar, men jeg må si jeg ikke akkurat synes det er sammenlignbart med å spille candy-crush på kino altså. For hvis man ikke er sånn kjempeglad i vin kan det være at vinen ikke gjør noe positivt for totalopplevelsen/matopplevelsen for den personen, kanskje til og med motsatt. Det blir mer som å spandere på noen museumsbesøk med guide hvorpå vedkommende sier at hun foretrekker å gå rundt og lese på skiltene istedenfor. Kanskje.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 08:24   #216
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.721
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når nokon ikkje drikk alkohol

Klart det er merkelig å undre seg. Hvorfor er det så rart å ikke drikke alkohol? Det er det jeg synes er det snurrigste. Jeg bryr meg da katta om hva andre spiser eller drikker i sosiale lag? Jeg bryr meg like lite om noen ikke spiser kjøtt.

Jeg opplever det som nevnt i en annen tråd som sosialt vanskelig til tider, veldig mange lufter nemlig problemstillingen høylydt. "Åffår drekker ikke du´a?" er en alltid like sjarmerende holdning å møte.

Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor alkohol skal være så viktig at det blir stusset over at man ikke drikker det.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 08:27   #217
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når nokon ikkje drikk alkohol

Hvorfor er det en større sak å velge noe som ikke inneholder alkohol enn å velge bort brød til maten eller noe annet?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 08:32   #218
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når nokon ikkje drikk alkohol

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men er det så merkelig å undre seg, undrer jeg over

Jeg undrer meg over mye jeg? Hvorfor folk ikke er villig til å smake på ny mat, hvorfor folk nekter å spise fisk fordi de ikke likte (den ihjelkokte torsken..) som barn, hvorfor folk går i boblejakke i byen her når det er 30 grader om sommeren, som nekter å spise ostekake eller gulrotkake, fordi ost og gulrot ikke har noe i en kake å gjøre ... og mange undrer seg nok over hvordan det går an at jeg liker høst bedre enn sommer, hvordan jeg klarer å stå ute i t-skjorte 22.september uten å fryse, hvorfor jeg orker å bruke 50 kroner på en kaffe latte .. osv.

Jeg tenker at mange undrer seg vel over mye, det er ikke dermed sagt at man slenger det i trynet på de, kommer med kommentarer eller

Og så legger man vel opp tilstelninger/gaver/opplegg ut i fra hvordan man kjenner folk vil jeg tro. Hadde jeg invitert Tussa på ost og vin ville jeg nok om hun valgte å droppe vinen. Hadde jeg invitert Karamell til samme greia, ville jeg ikke ha reagert, fordi jeg vet at hun ikke er superglad i vin.

Da måtte eg minst vore gravid! Huske då du, eg og Saint var på Eik, kor koselig det var å dele den opplevelsen! Ikkje alle vinar var like godt til alt, men vi smakte, kosa oss og analyserte. Sånne opplevelsar står fram for meg som store!

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Noma, Tussa? Din heldiggris! Og vedr. bordbestillingen i Roma: Veldig bra!

Jeg ser frem til at vi kan planlegge virkelige gode restaurantbesøk på reiser. Foreløpig blir det et kompromiss mellom hva ungene vil ha og hva vi vil ha.

Eg var jo faktisk litt skuffa over NOMA eg da. Forventingane mine var ekstremt høge og dei klarte ikkje heilt innfri. Mykje av det blei for sært/morsomt/interessant. Og 8000 for to gjorde pittelitt vondt

Eg gler meg også til å kunne ta med barn på slike opplevelsar, men foreløbig føle eg det er perler for svin. I fjor sommar satt vi ved siden av ei tv-personlighet på Fossheim Hotell. Han var der blant anna sammen med dattera si som eg frå media veit er like gammal som mi, altså 8 på det tidspunktet. Ho spiste og kosa seg gjennom 9 rettar og eg blei så imponert! Både av henne som smakte og ikkje minst pappaen som tok henne med.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 08:33   #219
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.721
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når nokon ikkje drikk alkohol

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

For min del var det mest flaut at ho ikkje drakk. Det virka på et vis både smålig og litt kjipt å la være.

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

For meg er det å gå ut på gode restauranter, smake ny mat og drikke perfekt tilpassa vin til, en totalopplevelse. Og vinen er liksom 40% av pakken.

Jeg blir rett og slett litt sjokkert over en slik holdning. Så bra at du koser deg med vin og det er en del av totalpakka. Hvis det blir akseptert, hvorfor er ikke det å like vann til maten tilsvarende greit?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Hvis folk som er invitert hjem til meg i middagsselskap (en forsinket feiring) der meny og viner er diskutert på forhånd og alleinviterte er vindrikkere, DA blir jeg grinete over at folk med god råd skal spare drosjeturen hjem.

Men da inviterer du jo hjem mennesker du vet liker og setter pris på vin. Selv om jeg synes det er underlig å bli grinete over at de prioriterer annerledes nå, så blir det jo noe annet enn hvis du inviterer venner og snurter over at de ikke vil ha vin. (av ymse årsaker, noen liker ikke vin altså).

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 08:35   #220
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når nokon ikkje drikk alkohol

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hvorfor er det en større sak å velge noe som ikke inneholder alkohol enn å velge bort brød til maten eller noe annet?

Men det er da ikke alkoholen som er kriteriet her! Det er smaken.

Visse restauranter (veldig få) ville jeg ikke tatt med meg en ikke-vindrikker på. Jeg ville ikke tatt med meg noen som syntes all vin var like grei heller. Og heller ikke noen som var i nærheten av å synes at finere restauranter er fjollete pengesløsing. For sammenligningens skyld ville jeg heller ikke tatt med en vegetarianer på biffrestaurant.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no