Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du høyre- eller venstrehendt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Høyre eller venstrehendt?
Høyrehendt 82 73,21%
Venstrehendt 21 18,75%
Ambidexter 9 8,04%
Vet ikke 0 0%
Deltakere: 112. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-07, 23:15   #41
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du høyre- eller venstrehendt?

Opprinnelig lagt inn av mehmet

Jeg er forresten overrasket over at det er så mange som er (hva het det igjen?) ambidexter.



Ja, det kan du si. Det spørs hvor mange av oss som har lært oss det da.

Fra Wikipedia, ikke akkurat sannhetens kilde, men men: (mine uthevinger)

Sitat:


Although ambidexterity is rare at birth, it can be learned. The key in learning is to start paying attention to minor tasks and performing them with one's opposite hand daily. While difficult at first, minor tasks like brushing teeth, opening doors, and eating will become steadily easier if a person keeps at it. Learning to write or throw with both hands is far harder, but with patience and practice, it is feasible for anybody to become proficient with both hands.
Most ambidextrous people still gravitate towards performing certain types of tasks with a specific hand. The degree of versatility with each hand is generally the qualitative factor in determining a person's ambidexterity. Each side of the brain controls the opposite side of our bodies. Some people have been known to hesitate upon the decision the brain makes while attempting to use either right or left side, most likely the motor controlled side that would benefit most.

Sitat:

Ambidexterity is when a person has approximately equal strength in both hands and/or both sides of the body. True ambidexterity is very rare. Although a small number of people can write competently with both hands and use both sides of their body well, even these people usually show preference for one side of their body over the other. However, this preference is not necessarily consistent for all activities. Some people may for example use their right hand for writing, and their left hand for playing racket sports and eating


Sitat:


Approximate statistics are below: [2]

  • Favoring right hand: 88.2%
  • Favoring right foot: 81.0%
  • Favoring right eye: 71.1%
  • Favoring right ear: 59.1%
  • Same hand and foot: 84%
  • Same ear and eye: 61.8%

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 23:23   #42
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du høyre- eller venstrehendt?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg er venstrehendt. Skriver med venstre, skjærer brød med venstrehånda, bestikk brukes som "vanlig" - det samme med gitaren.

''


Det samme er jeg og merkelig nok er jeg sterkere i hø hånd i håndbak.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 23:28   #43
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er du høyre- eller venstrehendt?

Venstrehendt og venstrebeint, og stemmer Venstre

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 23:32   #44
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er du høyre- eller venstrehendt?

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Keiv

Ække det litt lite PK å si da?

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Venstrehendt og venstrebeint, og stemmer Venstre

Konsekvent - det må jeg si!

Jeg er høyrehendt. Og har lært meg et helt nytt ord i kveld. Et stilig et. Ambidexter, ambidexter...

  Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 09:43   #45
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du høyre- eller venstrehendt?

Både jeg, mannen og sønnen er venstrehendt. Men ingen av foreldrene våre, så det er neppe arvelig.
Min søster ble tvunget til å skrive med høyre hånd på skolen. Det ødela håndskriften hennes. Heldigvis slapp jeg det.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 10:07   #46
ingbing
Nybegynner
 
ingbing sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 7
ingbing har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er du høyre- eller venstrehendt?

Venstrehendt

__________________
Upartisk mamma til verdens beste gullunger
Lillemor sept.05
Lillemann mai.07
ingbing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 10:28   #47
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er du høyre- eller venstrehendt?

Jeg er venstrehendt, men det er mange ting jeg gjør (og gjør bedre) med høyre hånd enn venstre. F.eks. kaster jeg snøball bedre med høyre hånd. Jeg heller kanskje mot å være ambidexter?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 11:02   #48
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er du høyre- eller venstrehendt?

Opprinnelig lagt inn av Mammatuss, her.

Ække det litt lite PK å si da?

Jo, men jeg er det selv så da kan jeg si det. Akkurat som hiphoperne har lov til å si n-ordet.
*Meg og Snoop*

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 12:33   #49
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.675
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du høyre- eller venstrehendt?

Jeg er veldig høyrehendt - Venstrehånden er helt ubrukelig, faktisk! (Jeg skriver faktisk penere med høyre fot enn venstre hånd)

Pussing nok sparker jeg fotball med venstrefot og slår hjul som om jeg er venstrehendt. *rar*

__________________
Min signatur

Sist redigert av Che : 30-08-07 kl 18:12.
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 14:52   #50
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du høyre- eller venstrehendt?

Venstrehendt.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 15:10   #51
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.790
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du høyre- eller venstrehendt?

Høyrehendt

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 15:18   #52
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du høyre- eller venstrehendt?

Her er nå 28% venstre/ambidexter. Noen som vet hvordan fordelingen ellers i samfunnet er?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 15:35   #53
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du høyre- eller venstrehendt?

Høyrehendt

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 16:34   #54
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du høyre- eller venstrehendt?

høyrehendt. Men jeg "sikter" med venstre og kan sparke ball like bra med begge bena. Golfkøller holdes med venstre.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 20:33   #55
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du høyre- eller venstrehendt?

Jeg er også ambi.

Jeg er finmotorisk mye bedre trent med høyre og skriver med den. Likevel klipper jeg kun med venstre og er fullstendig ubrukelig til å klippe med høyre. :S

På tavla kan jeg skrive veldig bra med venstre, det syns elevene mine er underholdende. Bytter på litt - noe moro må man jo ha.

Jeg har aldri lært meg skikkelig forskjell på høyre og venstre, noe som irriterer meg.

Jeg har venstre øye som dominant, noe jeg fant fort ut når jeg lærte meg å skyte med gevær, og må derfor ha hagla på venstre side.

På mange måter misunner jeg de som har en dominant side.

Forresten bruker jeg mus like bra med venstre og høyre, men jeg har stort sett bare brukt venstre de siste åra.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 20:58   #56
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.977
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du høyre- eller venstrehendt?

Venstrehendt!

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 21:04   #57
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er du høyre- eller venstrehendt?

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.


Er heller ikke helt A4. Jeg spiser f.eks. med gaffel i høyre hånd og kniven i venstre, noe som faller min svigermor (som er opptatt av skikk og bruk) tungt for brystet!


Jeg er også høyrehendt, men spiser på samme måte som deg. Så jeg må tenke meg godt om hver gang jeg skal dekket et bord. "Da går i det i, sånn spiser jeg og da må jeg dekke omvendt."

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 11:36   #58
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er du høyre- eller venstrehendt?

Jeg er venstrehendt. Mine to døtre er også venstrehendte, mens sønnen min er høyrehendt.

Da jeg jobbet som teknisk tegner fikk jeg musearm. I håp om å ikke måtte slutte i jobben pga helsa gikk jeg over fra å bruke venstrearmen til å bruke høyre på datamusa. Etter noen dager gikk det helt fint, om enn så var det frustrerende. En datamus er en tegners blyant. Heldigvis var det ikke noen form for frihåndstegning. Musearmen ble jeg kvitt mange år etter at jeg måtte gi meg i jobben som tegner. Begynte å utvikle musearm også i høyre arm. MEN jeg bruker fortsatt høyre arm pga lymfeødem i min venstre arm etter brystkreft.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 12:02   #59
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du høyre- eller venstrehendt?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg har venstre øye som dominant, noe jeg fant fort ut når jeg lærte meg å skyte med gevær, og må derfor ha hagla på venstre side.

Jeg også! Og biljard, der bruker jeg begge!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 12:11   #60
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er du høyre- eller venstrehendt?

Jeg er en tillært ambidexter. Kaste, sparke, klippe og andre ting er helt naturlig for meg med venstre, mens å skrive, bruke pc-musa f.eks er tillært høyre og jeg kan ikke bruke venstre til det. Spise med kniv og gaffel er rart, jeg bytter litt på hva som føles naturlig.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no